Varhaiskasvatus ja koulutus

Miten valmistautua iltapäiväkerhoon?

Iltapäivätoimintaa kunnassa tuottaa kunnan lisäksi yksityiset palveluntuot­tajat. Jokaisessa ip-kerhossa on omat käytäntönsä ja niistä voi olla yhteydes­sä kerhoon. Perheille jaetaan myös info­kirje, jossa on tärkeimmät asiat. Lisäksi kerhoissa on vanhempainilta.

”Perheille on mahdollisuus sopia tiloi­hin tutustumisesta. Suosittelemme tätä, kun lapsella on erityisen tuen tarpei­ta. Kaikkea ei pystytä huomioimaan, mutta tärkeintä on, että työtä tehdään yhdessä lasta ajatellen, kunnan nuoriso­päällikkö Katja Günther kertoo.”

Toimintaan on hyvä varautua niin, että vaatteet on nimikoitu ja varavaat­teita on mukana. Ip-kerhossa on lisäksi mahdollisuus tehdä läksyjä, mutta läk­syt ovat vanhempien vastuulla, ja ne kannattaakin tarkistaa yhdessä lapsen kanssa.

Keskeinen harjoiteltava asia on lap­sen kulkeminen koulusta ip-kerhoon. Mikäli lapsi kulkee pyörällä, on syytä korostaa kypärän käyttöä ja sitä, että puhelinta ei tule selailla kävellessä tai pyöräillessä ja heijastin antaa näky­vyyttä. Ip-kerhoista ei ole mahdollista tulla lapsia vastaan, koska lapset pääse­vät eri aikaan koulusta.

Tärkein asia on jutella lapsen kans­sa päivän tapahtumista. Siitä, mitä ip-kerhossa on tehty, mutta myös siitä, onko joku asia tuntunut mukavalta tai onko joku jäänyt päivässä askarrutta­maan. Lasta on tärkeää tukea myös ka­veruussuhteissa ja omien vahvuuksien löytämisessä.

Yhdessä luomme parempaa huomista

Nurmijärvi on ottanut rohkean aske­leen panostamalla opetuksessa tulevai­suuden taitoihin. Esimerkiksi ulkoilun ohessa yritysten mainosten tutkiminen, innostava vastuun saaminen, kioskin hintojen vertailu, TET-jakso, keskus­telut ja päätöksien tekemiset tarjoavat lapsille ja nuorille monipuolisia tilantei­ta, joissa he oppivat yhdessä tehden tu­levaisuuden taitoja.

Tulevaisuudentaidot, eli toiselta ni­meltään yrittäjyyskasvatus, on koko­naisuus, joka ulottuu esiopetuksesta lukioon ja ammatilliseen opetukseen. Helmikuussa Nurmijärven koulu­jen rehtorit, opot, opettajat sekä elin­keinoelämän edustajat kokoontuivat työpajaan luomaan yhtenäistä toi­mintamallia. Työn tuloksena syntyy opetushenkilöstölle työkalupakki, jo­ka sisältää työelämätaitoja kehittäviä menetelmiä.

Yhteistyön etuina Klaukkalan Yrittäji­en Vesa Kuisma mainitsee muun mu­assa työharjoittelijoiden valmiuksien kehittymisen. Pienetkin asiat vaikut­tavat ja yhteistyö yrittäjien kanssa avaa uusia näkökulmia oppilaille ja opettajil­le. Nurmijärven Yrittäjien Pirjo Kivistö täydentää, että yhteistyö tarjoaa nuoril­le näkökulman monimuotoiseen yrittä­jyyteen ja tarjoaa opettajille kontakteja paikallisiin yrityksiin.