Nurmijärven kunnan koulukuljetusten piirissä on tällä hetkellä noin 1500 oppilasta. Kuljetukseen oikeutetut oppilaat käyttävät koulumatkoihinsa ensisijaisesti joukkoliikennettä. Erikseen tilattavaa kuljetusta (kouluautoja, ns. koulutakseja) käytetään täydentämään joukkoliikennettä. Tällä hetkellä noin 650 oppilasta kuljetetaan kouluautoilla. Oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen määräytyy perusopetuslain ja Nurmijärven kunnan sivistyslautakunnan koulukuljetusperiaatteiden mukaisesti.
Kunta on kilpailuttanut koulukuljetukset tulevalle neljävuotiselle sopimuskaudelle alkaen elokuusta 2024. Kilpailutuksen perusteella palveluntuottajina jatkavat kuluvaltakin sopimuskaudelta tutut liikennöitsijät: Mavo Oy, Nurmijärven Linja Oy, Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy, Taksi Päijänne Oy ja Ventoniemi Oy.
Koulukuljetusten kilpailutus esimerkkinä strategisesta ja vaikuttavasta hankinnasta
Julkisten hankintojen kautta voidaan toteuttaa kunnan strategisia tavoitteita. Kuntastrategian toimintaperiaatteeksi on nostettu mm. vastuullisuus. Nurmijärven kunnan hankintalinjauksissa Vastuulliset hankinnat -teeman alla on useita kestävään kehitykseen ja energiatehokkuuteen liittyviä tavoitteita. Hinta ei siis suinkaan ole ainoa ratkaisuperuste, kun valmistellaan kunnan kannalta merkittäviä, strategisia hankintoja. Myös kunnan ilmastotyön toimenpidesuunnitelmassa on nostettu yhdeksi tavoitteeksi lain tarkoittamien puhtaiden ajoneuvojen hankinta.
Hankintalain lisäksi julkisia hankintoja koskee puhtaiden ajoneuvojen laki (740/2021), jonka mukaisesti EU-kynnysarvot ylittävistä soveltamisalaan kuuluvista ajoneuvo- ja kuljetuspalveluista tietty määrä on oltava nk. ”puhtaita” autoja. Lain asettamat kriteerit ovat eri ajoneuvoluokille erilaiset. Karkeasti; pienemmissä ajoneuvoluokissa edellytetään täyssähköautoa, kun taas raskaammassa kalustossa esim. uusiutuvista raaka-aineista valmistettu HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) riittäisi täyttämään puhtaan ajoneuvon vaatimukset.
Koulukuljetukset osana ilmastotyötä
Koulukuljetukset ovat kohteena kriittinen ja taloudellisilta ja ympäristövaikutuksiltaan merkittävä hankinta. Sivistysjohtaja Tiina Hirvonen toteaa, että kunta on alueena laaja ja vuosittain koulukuljetuskilometrejä tulee paljon. Sujuvien koulukuljetusten, hankintalain ja puhtaiden ajoneuvojen lain yhdistäminen taloudellisesti kestävään lopputulokseen on haastavaa. Kilpailutusvaiheessa tehtiin kuitenkin ratkaisuja, joilla ohjattiin hankintaa toivottuun suuntaan. Hirvonen kertoo, että koulukuljetuksiin käytettävien ajoneuvojen määrittelyjä uudistettiin mm. tavoittelemalla osittain pienempiä ajoneuvoja ja käyttämällä vertailun osana puhtaampia käyttövoimia.
Ensi syksystä lähtien koulukuljetuksia ajaa 37 kouluautoa, joista kilpailutuksen tuloksena kolme on täyssähköautoja. Tämän lisäksi uusiutuvista raaka-aineista valmistetun HVO-dieselin käyttöön sitoutui useampi tarjoaja, yhteensä kuudella autolla. Tämä HVO-dieselin käyttö ei tee autoista lain tarkoittamalla tavalla puhtaita, mutta käytännössä kuitenkin vähentää päästöjä näiden osalta merkittävästi. Käyttövoiman pisteyttäminen osana tarjousten vertailua ei myöskään lisännyt kustannuksia, mistä Hirvonen on erityisen tyytyväinen: ”Onnistuneen kilpailutuksen tuloksena pysytään budjetissa ja koululaisia tullaan kuljettamaan kouluun osittain puhtaalla kalustolla tulevalla sopimuskaudella.”
Kunta kartoitti kuljetuksessa olevien oppilaiden ja heidän huoltajien kokemuksia koulumatkojen turvallisuudesta ja laadusta, koulukuljetusten järjestelyistä ja niistä tiedottamisesta sekä koulukuljetuksen hakemisesta. Kysely oli avoinna 27.2.–11.3., ja siinä pyydettiin antamaan myös kokonaisarvosana koulukuljetuksista kouluarvosanalla (4–10), ja keskiarvoksi tuli 8,3. Tuloksia käydään läpi tarkemmin kevään aikana, ja niistä tiedotetaan huoltajille, liikennöitsijöille sekä kouluille ja esiopetuksen yksiköille. Tuloksia käsitellään myös sivistyslautakunnassa.