Varhaiskasvatus ja koulutus

Koulukuljetusten sopimuskausi vaihtuu syksyllä

Nurmijärven kunnan koulukuljetus­ten piirissä on tällä hetkellä noin 1500 oppilasta. Kuljetukseen oikeutetut op­pilaat käyttävät koulumatkoihinsa en­sisijaisesti joukkoliikennettä. Erikseen tilattavaa kuljetusta (kouluautoja, ns. koulutakseja) käytetään täydentämään joukkoliikennettä. Tällä hetkellä noin 650 oppilasta kuljetetaan kouluautoil­la. Oikeus maksuttomaan koulukul­jetukseen määräytyy perusopetuslain ja Nurmijärven kunnan sivistyslauta­kunnan koulukuljetusperiaatteiden mukaisesti.

Kunta on kilpailuttanut koulukuljetuk­set tulevalle neljävuotiselle sopimus­kaudelle alkaen elokuusta 2024. Kilpai­lutuksen perusteella palveluntuottajina jatkavat kuluvaltakin sopimuskaudelta tutut liikennöitsijät: Mavo Oy, Nurmi­järven Linja Oy, Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy, Taksi Päijänne Oy ja Vento­niemi Oy.

Koulukuljetusten kilpailutus esimerk­kinä strategisesta ja vaikuttavasta hankinnasta

Julkisten hankintojen kautta voidaan toteuttaa kunnan strategisia tavoittei­ta. Kuntastrategian toimintaperiaat­teeksi on nostettu mm. vastuullisuus. Nurmijärven kunnan hankintalinjauk­sissa Vastuulliset hankinnat -teeman alla on useita kestävään kehitykseen ja energiatehokkuuteen liittyviä tavoittei­ta. Hinta ei siis suinkaan ole ainoa rat­kaisuperuste, kun valmistellaan kun­nan kannalta merkittäviä, strategisia hankintoja. Myös kunnan ilmastotyön toimenpidesuunnitelmassa on nostettu yhdeksi tavoitteeksi lain tarkoittamien puhtaiden ajoneuvojen hankinta.

Hankintalain lisäksi julkisia hankin­toja koskee puhtaiden ajoneuvojen laki (740/2021), jonka mukaisesti EU-kyn­nysarvot ylittävistä soveltamisalaan kuuluvista ajoneuvo- ja kuljetuspalve­luista tietty määrä on oltava nk. ”puh­taita” autoja. Lain asettamat kriteerit ovat eri ajoneuvoluokille erilaiset. Kar­keasti; pienemmissä ajoneuvoluokissa edellytetään täyssähköautoa, kun taas raskaammassa kalustossa esim. uusiutu­vista raaka-aineista valmistettu HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) riittäisi täyttämään puhtaan ajoneuvon vaatimukset.

Koulukuljetukset osana ilmastotyötä

Koulukuljetukset ovat kohteena kriit­tinen ja taloudellisilta ja ympäristö­vaikutuksiltaan merkittävä hankinta. Sivistysjohtaja Tiina Hirvonen toteaa, että kunta on alueena laaja ja vuosittain koulukuljetuskilometrejä tulee paljon. Sujuvien koulukuljetusten, hankinta­lain ja puhtaiden ajoneuvojen lain yh­distäminen taloudellisesti kestävään lopputulokseen on haastavaa. Kilpailu­tusvaiheessa tehtiin kuitenkin ratkaisu­ja, joilla ohjattiin hankintaa toivottuun suuntaan. Hirvonen kertoo, että koulu­kuljetuksiin käytettävien ajoneuvojen määrittelyjä uudistettiin mm. tavoitte­lemalla osittain pienempiä ajoneuvoja ja käyttämällä vertailun osana puhtaam­pia käyttövoimia.

Ensi syksystä lähtien koulukuljetuk­sia ajaa 37 kouluautoa, joista kilpailu­tuksen tuloksena kolme on täyssäh­köautoja. Tämän lisäksi uusiutuvista raaka-aineista valmistetun HVO-die­selin käyttöön sitoutui useampi tarjo­aja, yhteensä kuudella autolla. Tämä HVO-dieselin käyttö ei tee autoista lain tarkoittamalla tavalla puhtaita, mutta käytännössä kuitenkin vähentää pääs­töjä näiden osalta merkittävästi. Käyt­tövoiman pisteyttäminen osana tarjo­usten vertailua ei myöskään lisännyt kustannuksia, mistä Hirvonen on eri­tyisen tyytyväinen: ”Onnistuneen kil­pailutuksen tuloksena pysytään budje­tissa ja koululaisia tullaan kuljettamaan kouluun osittain puhtaalla kalustolla tulevalla sopimuskaudella.”

Kunta kartoitti kuljetuksessa olevien oppilaiden ja heidän huoltajien koke­muksia koulumatkojen turvallisuudes­ta ja laadusta, koulukuljetusten järjes­telyistä ja niistä tiedottamisesta sekä koulukuljetuksen hakemisesta. Kysely oli avoinna 27.2.–11.3., ja siinä pyydet­tiin antamaan myös kokonaisarvosana koulukuljetuksista kouluarvosanalla (4–10), ja keskiarvoksi tuli 8,3. Tulok­sia käydään läpi tarkemmin kevään ai­kana, ja niistä tiedotetaan huoltajille, liikennöitsijöille sekä kouluille ja esi­opetuksen yksiköille. Tuloksia käsitel­lään myös sivistyslautakunnassa.