Nurmijärven Kotien viestinnässä on otettu reippaita askeleita hyvään suuntaan. Tätä mieltä ovat Nurmijärven Kotien hallituksen asukasjäsenet Katri Toivakka ja Tarja Laurila. Nurmijärven Kotien hallituksessa on kaksi asukasjäsentä, jotka osallistuvat hallituksen työskentelyyn. Asukasjäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa konkreettisesti Nurmijärven Kotien asioihin ja tuoda asukkaiden ääntä kuuluviin. Nurmijärven Kotien hallitus päättää esimerkiksi Nurmijärven Kotien budjetin käytöstä ja tekee päätöksiä kohteiden kehittämiseen liittyen.
Toivakka on toiminut Nurmijärven Kotien hallituksessa jo vuodesta 2018. ”Mielestäni on tärkeää, että hallituksessa on asukasjäseniä. Sillä tavalla on mahdollista tuoda asioita esille asukkaan näkökulmasta. Ainakin mielipide tulee esiin.” Toivakka toteaa. ”Paljon paremmin ymmärtää nykyään, mitä tällaisen organisaation pyörittäminen vaatii. Asiat eivät tapahdu sormia napsauttamalla, vaikka sitä moni (asukas) toivoo”, Toivakka pohtii. Ymmärryksen lisäämiseen tarvitaan avointa viestintää ja vuoropuhelua asukkaiden kanssa.
Tavoitettavuuden parantaminen toi huippuluvut asiakassuositteluun
Viestinnän kehittämiseen onkin tehty Nurmijärven Kodeilla satsauksia, kertoo asiakkuuspäällikkö Emmi Vaalasmaa. ” Nurmijärven Kodit haluaa olla asukkaiden tavoitettavissa ja meille on tärkeää kuunnella, mitä asukkaat toivovat. Viime vuosina tavoitettavuutta on parannettu esimerkiksi puhelinjärjestelmällä. Nykyään asukkaat voivat jättää meille soittopyynnön, ja kaikki asiakkaat voidaan palvella, kun aiemmin tuuttasi varattua, ja piti soittaa monta kertaa ennen kuin pääsi läpi”, Vaalasmaa kertoo. “Asioinnin suositteluindeksi oli vuonna 2023 69, mikä kertoo meille, että palautetta antaneet asiakkaat ovat keskimäärin todella tyytyväisiä”, Vaalasmaa kehuu.
Tieto kulkee nyt nopeammin
2023 keväällä hallitukseen tullut Laurila kertoo saavansa tietoa Nurmijärven Kotien asioista Nurmijärven Kotien facebook-sivuilta, tiedotteista ja asukkaiden oman OmaKoti-sivun kautta. Yli 1600 asukasta onkin jo rekisteröitynyt OmaKotiin, Vaalasmaa kertoo. ”Sivujen kautta saa ajankohtaisia tiedotteita omaan kotiin ja Nurmijärven Kotien asioihin liittyen, ja sieltä näkee oman vuokranmaksutilanteen. OmaKoti on nopeuttanut ja helpottanut tiedonkulkua, ja tärkeä tieto tavoittaa asukkaat nyt tarvittaessa tosi nopeastikin”.
Toivakka toivoisi, että tietoa tuotaisiin vielä nykyistä enemmän asukkaiden saataville. ”Yksittäiselle asukkaalle ei niin selkeästi aina käy ilmi, että mitä kaikkea Nurmijärven Kodeilla on tekeillä”, Toivakka kertoo. ”Viestintä yleisesti on parantunut siitä, mitä se aikaisemmin on ollut. Viestintä on selkeämpää, kohdennetumpaa ja raikkaampaa”, Toivakka pohtii. ”Mutta edelleen olen sitä mieltä, että viestintää voisi ja saisi olla enemmän.”
Näin Nurmijärven Kodit viestii
asukkaiden kanssa:
Nurmijärven Kodit tiedottaa asukkaille ajankohtaisista asioista paperitiedotteilla sekä sähköisillä tiedotteilla OmaKoti-sivujen kautta. OmaKoti-sivut mahdollistavat asukkaiden tavoittamisen nopeasti ja helposti. Paperisia tiedotteita jaetaan myös tulevaisuudessa tärkeimmistä asioista.
Asiakaspalvelun tavoittaa puhelimitse, sähköpostilla, OmaKoti-palvelun viestien kautta tai laittamalla yksityisviestiä Facebookissa. Nurmijärven Kodit pyrkii vastaamaan kaikkiin asukkaiden tiedusteluihin viimeistään seuraavana arkipäivänä.