Lautakunnat, Päätöksenteko
Sivistyslautakunnan kokouksen 22.8.2024 päätökset
Sivistyslautakunnan kokous pidettiin 22.8.2024. Kokouksessa käsiteltiin sivistys- ja hyvinvointitoimialan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.6.2024 sekä vastattiin kahteen valtuustoaloitteeseen. Kokouksen esityslista on luettavissa kunnan kotisivuilla.
Sivistys- ja hyvinvointitoimialan osavuosikatsauksen tilinpäätösennusteen mukaan toimialan toimintakate alittuu 538 000 eurolla. Ennusteessa on otettu huomioon 139 500 euron määrärahasiirto, joka liittyy henkilöstö- ja talousasiantuntijoiden siirtymiseen konsernipalveluihin.
Sivistyslautakunta vastasi myös varhaiskasvatuksen palvelusetelin laatumittareiden käyttöönottoon liittyvään valtuustoaloitteeseen sekä aloitteeseen kännykkävapaista oppitunneista Nurmijärven kouluissa.
Pöytäkirja julkaistaan tarkastamisen jälkeen kunnan kotisivulla 30.8.2024.
Sivistys- ja hyvinvointitoimialan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.6.2024
Sivistyslautakunta päätti esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle sivistyslautakunnan alaisen toiminnan osalta osavuosikatsauksen ajalta 1.1. – 30.6.2024 esityksen mukaisesti. Määrärahamuutoksena esitettiin siirrettäväksi hallinto- ja talouspalveluiden henkilöstökuluista 139 500 euroa konsernipalveluihin.
Osavuosikatsauksissa kunnan toimialat ja liikelaitokset raportoivat käyttötalouden ja investointien toteutumisesta. Osavuosikatsauksissa annetaan myös tilinpäätösennuste. Sivistys- ja hyvinvointitoimialan organisaatiorakenteessa sivistyslautakunnan vastuualuetta ovat koulutuspalvelut, varhaiskasvatuspalvelut sekä hallinto- ja talouspalvelut.
Sivistys- ja hyvinvointitoimialan toimintakate oli kesäkuun lopussa 48 prosenttia. Tilinpäätösennusteen mukaan toimialan toimintakate alittuu 538 000 eurolla. Ennusteessa on otettu huomioon 139 500 euron määrärahasiirto, joka liittyy henkilöstö- ja talousasiantuntijoiden siirtymiseen konsernipalveluihin.
Toimintatuottojen arvioidaan ylittyvän 64 000 eurolla. Tämä johtuu muun muassa kotikuntakorvausten pienenemisestä, Sääksin rantakahvilan tulojen poistumisesta, hankkeiden tulojen kasvusta ja tulkkauskorvausten lisääntymisestä.
Toimintakulujen ennustetaan alittuvan 474 000 eurolla. Säästöä syntyy Sääksin kustannusten poistumisesta, palkkarahojen siirrosta konsernipalveluihin ja erilaisten kulujen vähenemisestä, kuten kotihoidon tuen ja kotikuntakorvausten pienentymisestä.
Kaikkien tulosalueiden toimintakate arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisesti, paitsi varhaiskasvatuspalveluissa, joissa toimintakatteen arvioidaan alittuvan 453 000 eurolla.
Valtuustoaloite varhaiskasvatuksen palveluseteliin liittyen
Sivistyslautakunta päätti antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuustoaloitteeseen.
Valtuutetut Otto Suhonen, Mira Lappalainen ja Sanna Pasanen sekä 22 muuta allekirjoittajaa jättivät 13.12.2023 valtuustoaloitteen, jonka mukaisesti Nurmijärven kunnan tulee selvittää laatumittareiden käyttöönotto osaksi yksityisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon laskentaperusteita.
Valtuustoaloitteessa ehdotettiin, että varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvo määräytyisi osittain yksityisten päiväkotien laadun perusteella. Tällä pyrittäisiin kannustamaan päiväkoteja parantamaan varhaiskasvatuksen laatua ja rekrytoimaan pätevää henkilöstöä. Lisäksi aloitteessa esitettiin kehittämään mittareita, joilla laatua voitaisiin arvioida säännöllisesti ja vertailukelpoisesti.
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Sivistyslautakunta toteaa vastauksessaan valtuustoaloitteeseen, että Nurmijärvellä käytössä olevan tulosidonnaisen palvelusetelin arvoon vaikuttaa huoltajien ja palveluntuottajan välisessä palvelusopimuksessa sovittu palveluntarve. Palvelusetelin arvo määräytyy perheen tulojen, lapsen iän, hoitoajan ja perhekoon perusteella. Palveluseteliä varten tehty päätös on lapsikohtainen ja ottaa huomioon perheen yksilölliset olosuhteet.
Laatumittareiden käyttö saattaisi johtaa tilanteisiin, joissa palvelusetelin arvo ei enää toteudu perheiden taloudellisten tilanteiden tai lasten tarpeiden mukaisesti, mikä osaltaan heikentäisi järjestelmän oikeudenmukaisuutta.
Kunnalla on velvollisuus valvoa yksityisiä päiväkoteja ja niiden laatua. Jos puutteita havaitaan, kunta voi antaa huomautuksia tai varoituksia. Palvelusetelisääntökirjassa, joka on astunut voimaan elokuussa 2024, on tarkennettu laatuun vaikuttavia asioita, kuten henkilöstön koulutus, työolosuhteet ja asiakaspalautteet.
Hallitus suunnittelee uudistavansa varhaiskasvatuksen palvelusetelilainsäädäntöä, jotta perheet voivat valita eri varhaiskasvatusmuotojen välillä tasapuolisemmin. Valmistelu varhaiskasvatuslain muutoksesta palvelusetelin osalta on vielä keskeneräinen ja sen esittely on odotettavissa marraskuussa 2024.
Vastauksena valtuustoaloitteeseen todettiin, että aloitteessa esitetty tavoite varhaiskasvatuksen laadun parantamiseksi on tärkeä ja kannatettava. Kunnan näkemyksen mukaan laatumittareiden käyttöönotto nykyisessä palvelusetelijärjestelmässä ei ole toteuttamiskelpoinen, koska se vaarantaisi järjestelmän oikeudenmukaisuuden. Nurmijärven kunta on kuitenkin jo tarkentanut palvelusetelipäiväkotien laadun valvontaa.
Valtuustoaloite 13.3.2024 kännykkävapaasta Nurmijärvestä koulujen oppitunneilla
Sivistyslautakunta päätti antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle esittelytekstin mukaisen vastauksen valtuustoaloitteeseen.
Kokoomuksen valtuustoryhmä jätti 13.3.2024 valtuustoaloitteen, jossa he esittivät, että syksyllä 2024 kokeillaan kaikissa Nurmijärven kouluissa kännykkävapaita oppitunteja samoilla selkeillä ja yhteneväisillä säännöillä. Lisäksi he esittivät, että alakouluissa voisi kokeilla kännykkävapaita päiviä.
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Sivistyslautakunnan vastauksessa todetaan, että oppilaiden oppitunteja häiritsevä kännykän käyttö on puhututtanut jo vuosien ajan. Kännykän käytöllä selitetään muun muassa keskittymiskyvyn ja sosiaalisten taitojen heikkenemistä sekä oppimistulosten laskua.
Nykyinen lainsäädäntö ei kuitenkaan mahdollista kännyköiden kouluun tuomisen kieltämistä. Sen sijaan perusopetuslain ja lukiolain mukaan rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta kielletty esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista. Näitä pykäliä voidaan soveltaa myös kännyköiden häiritsevään käyttöön. Kännyköiden kerääminen häiriötä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa ei ole mahdollista, eikä kännyköiden ottamista pois voi käyttää rangaistuksena.
Valtuustoaloitteen vastauksessa todetaan, että Nurmijärven kouluissa tehdyn kyselyn perusteella kännykkävapaat tunnit toteutuvat jo nyt hyvin. Lainsäädäntö ei kuitenkaan salli kännyköiden ehdotonta kieltoa kouluissa. Jos halutaan vähentää kännykän käyttöä oppitunneilla, on tärkeää saada huoltajien tuki, sillä alle 15-vuotiaan lapsen kännykän käytöstä päättää huoltaja. Koulut voivat yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa laatia säännöt kännykän käytöstä.
Lukuvuonna 2024–2025 kaikki peruskoulut ovat velvoitettuja kirjaamaan järjestyssääntöihin, että mobiililaitteiden häiritsevä käyttö oppitunneilla on kielletty, ja niitä saa käyttää vain opettajan luvalla. Opetusministeriössä valmistellaan parhaillaan lakiesitystä kännyköiden käytön rajoittamisesta kouluissa, joka on tarkoitus antaa eduskunnalle loppuvuodesta 2024. Siksi sivistys- ja hyvinvointitoimialan näkemyksen mukaan on perusteltua odottaa valtakunnallisia linjauksia asiaan liittyen ja tehdä niiden mukaisia päätöksiä kännyköiden käytöstä kouluissa.
Otto-oikeuden käyttäminen viranhaltijoiden päätöksiin
Lautakunta päätti merkitä ne viranhaltijoiden päätökset tiedoksi, joiden osalta ei ole käytetty otto-oikeutta määräaikaan mennessä ja todeta, ettei lautakunta käytä otto-oikeuttaan niiden päätösten osalta, joissa oikaisuvaatimusaika on voimassa.
Ilmoitusasiat
Ilmoitusasiana todettiin, että Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt 94 000 euron valtionavustuksen Suomi liikkeelle-ohjelman Liikkuva koulu Move! -kehittämisavustuksen määrärahasta Hyvää liikkeellä -toimintaan. Avustuksen käyttöaika 1.8.2024 – 30.6.2025.