Ajankohtaista

Lautakunnat, Päätöksenteko, Talousarvio

Sivistyslautakunnan kokouksen 12.09.2024 päätökset  

13.9.2024

Sivistyslautakunnan kokouksen 12.9.2024 päätökset.´Pöytäkirja julkaistaan tarkastamisen jälkeen kunnan kotisivulla 20.9.2024.

Sivistys- ja hyvinvointitoimialan vastineet tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2023  

Tarkastuslautakunta arvioi kunnan ja kuntakonsernin toimintaa vuodelta 2023 ja esitti arviointikertomuksessa arviointinsa tulokset. Valtuusto on käsitellyt arviointikertomusta kokouksessaan 29.5.2024 § 20. Valtuusto velvoitti kunnanhallituksen ja lautakunnat käsittelemään arviointikertomuksen ja raportoimaan valtuustolle kuluvan vuoden aikana kertomuksen aiheuttamista toimenpiteistä.  

Sivistyslautakunta antoi toimintansa alaiset sivistys- ja hyvinvointitoimialan vastaukset tarkastuslautakunnan havaintoihin kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle esityksen mukaisesti.  

Valtuustoaloitteet maksuttoman toisen asteen koulutuksista 

Sivistyslautakunnalla oli käsiteltävänä kaksi valtuustoaloitetta liittyen maksuttomaan toisen asteen koulutukseen.  

Ensimmäisessä aloitteessa Vihreiden valtuustoryhmä esitti valtuustoaloitteessaan 29.5.2024, että Nurmijärvi säilyttää toisen asteen maksuttomana nykyisen mallin mukaisesti toisen asteen suorittamisen loppuun asti tai sen kalenterivuoden loppuun asti, kun opiskelija täyttää 20 vuotta. 

Toisessa aloitteessa SDP:n valtuustoryhmä ja muut allekirjoittaneet puolestaan esittivät 29.5.2024, että Nurmijärvi takaa toisen asteen maksuttomuuden kaikille oppivelvollisuusikäisenä ammatillisen koulutuksen tai lukiokoulutuksen aloittaneille. Valtuustoaloitteessa esitetään myös, että kunta varaa tarkoitukseen tarvittavan riittävän määrärahan edelleen talousarvioon huolimatta mahdollisista valtiovallan rahoitusleikkauksista ja päätöksestä rajata maksuttomuutta. 

Sivistyslautakunta antoi kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle molempiin valtuustoaloitteisiin samansisältöisen vastauksen.  

Vastauksessaan lautakunta toteaa, että laajennettu oppivelvollisuus tuli voimaan vuonna 2021. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta tai suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon). Samalla toisen asteen opinnoista tuli maksuttomia siihen asti, kunnes opiskelija täyttää 20 vuotta. Tämä varmistaa, että jokaisella nuorella on taloudellisesta tilanteesta riippumatta mahdollisuus suorittaa toisen asteen tutkinto. 

Huhtikuussa 2024 hallitus päätti, että toisen asteen maksuttomuus päättyisi opiskelijan täyttäessä 18 vuotta. Tämä herätti vastustusta, koska välineistä ja materiaaleista tulisi maksullisia kesken opintojen. Opetus- ja kulttuuriministeriö kuitenkin ilmoitti elokuussa 2024, että päätöstä ei toteuteta. Ministeriö on ehdottanut korvaavia säästöjä, jotka kohdistuvat ammatillisen koulutuksen strategiarahoitukseen ja toisen asteen hankerahoitukseen. 

Sivistys- ja hyvinvointitoimialan vuoden 2025 talousarviossa ei ole leikkauksia lukiolaisten opiskeluvälineiden hankkimiseen varattuihin määrärahoihin. Tällä hetkellä opiskelijoilla säilyy oikeus maksuttomaan opiskeluun siihen asti, kunnes he täyttävät 20 vuotta. Koulutuksen järjestäjät, kuten Nurmijärven kunnassa toimivat ammatilliset oppilaitokset, päättävät itse, miten välineiden hankinta ja rahoitus toteutetaan. 

Valtuustoaloite 13.3.2024 Vakinaisten koulunkäynninohjaajien osa-aikaisuuden muuttamista täysaikaiseksi 

Mirja-Liisa Tofferi, Virpi Korhonen ja 27 allekirjoittajaa tekivät valtuustoaloitteen 13.03.2024, jossa he esittävät, että vakinaisten koulunkäynnin ohjaajien tuntimäärä ja palkkaus saatetaan kilpailukykyiselle tasolle ja muutetaan toimet joko täysiaikaisiksi tai vähintään 30-tuntisiksi. 

Sivistyslautakunta antoi kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle vastauksen valtuustoaloitteeseen. Vastauksessaan lautakunta ei esitä koulunkäynnin ohjaajien toimien täysiaikaistamista. Sen sijaan lautakunnan vastauksessa esitetään uusien koulunkäynnin ohjaajien vakanssien perustamista, sillä lisäohjaajille on suurempi tarve kuin kokoaikaisille ohjaajille.  

Vastauksessaan sivistyslautakunta toteaa, että perusopetuslain mukaan vammaisilla ja erityistä tukea tarvitsevilla oppilailla on oikeus maksuttomiin tulkki- ja avustajapalveluihin sekä tarvittaviin apuvälineisiin. Nurmijärvellä avustajien nimikkeenä on koulunkäynnin ohjaaja, ja he tukevat oppilaiden oppimista ja hyvinvointia yhdessä opettajien kanssa. 

Nurmijärvellä työskentelee 75 koulunkäynnin ohjaajaa. He ovat osa-aikaisia ja työaika vaihtelee 20–30 viikkotunnin välillä. Työaika tasoittuu vuoden aikana, ja he saavat palkan myös koulun lomien ajalta. Jos kaikki ohjaajat siirtyisivät kokoaikaisiksi (38,25 h/vko), vuosikustannukset nousisivat 768 000 euroon. Jos työaika nostettaisiin 30 tuntiin, kustannukset olisivat 290 000 euroa. Kokoaikaistamisessa haasteena on koulutyön aikaiset keskeytykset, jolloin ohjaajille ei ole tarjolla riittävästi töitä. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ohjaajien siirtäminen päiväkoteihin kesäaikana.  

Nurmijärvelle ei ole vuosiin perustettu uusia koulunkäynnin ohjaajan vakansseja ja kunnassa on vähemmän ohjaajia oppilasmäärään nähden verrattuna muihin Kuuma-kuntiin. Nurmijärvellä ohjaajien palkat perustuvat työn vaativuuteen, ja palkkoja korotettiin vuonna 2024, jotta ne vastaisivat paremmin alueellista tasoa. Valtion erityisavustuksilla on palkattu lisää ohjaajia, mutta näiden avustusten väheneminen voi heikentää mahdollisuuksiin saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea. 

Valtuustoaloitteen vastauksessa lautakunta toteaa, että oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarve kasvaa ja monimuotoistuu koko ajan ja sivistys- ja hyvinvointitoimiala esittää, että uusia koulunkäynnin ohjaajan vakansseja perustetaan. Tarve lisäohjaajille on suurempi kuin kokoaikaisille ohjaajille. Vuoden 2025 talousarvioon on ehdotettu kymmenen 25-tuntisen ohjaajan vakanssia, joiden viiden kuukauden palkkakustannukset olisivat 91 000 euroa, ja koko vuoden kustannus 214 000 euroa. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on myös lisätä osa-aikaisten tuntimääriä. 

Sivistys- ja hyvinvointitoimialan talousarvio ja -suunnitelma vuosille 2025–2027 

Sivistyslautakunta päätti esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle sivistys- ja hyvinvointitoimialan laatiman talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen sivistyslautakunnan alaisen toiminnan osalta. Sivistyslautakunnan vastuualuetta ovat koulutuspalvelut, varhaiskasvatuspalvelut sekä hallinto- ja talouspalvelut. Sivistyslautakunta oikeuttaa viranhaltijat suorittamaan vähäisiä laskennallisia korjauksia ja tekstiosan tarkistuksia. 

Sivistys- ja hyvinvointitoimialan talousarvio ja -suunnitelmaesitys 2025–2027 on valmisteltu kunnanhallituksen 17.6.2024 antaman talousarviokehyksen pohjalta. Kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen on tarkasteltu uudelleen sisäisiä vuokria ja sisäiset vuokrat kasvavat toimialan osalta verrattuna kehysvaiheen sisäisiin vuokriin. Tämä on huomioitu talousarvioesityksessä. 

Kunnanhallituksen kesäkuussa hyväksymä sivistys- ja hyvinvointitoimialan talousarviokehys (toimintakate) vuodelle 2025 oli 111 583 950 euroa. Esitetty toimintakate, 112 124 110 euroa, ylittää kunnanhallituksen antaman kehyksen sisäisen vuokran lisäyksen verran, 540 160 euroa. 

Koulutuspalveluiden osalta lautakunta esittää muun muassa kolmen vuosiviikkotunnin lisäystä perusopetuksen vähimmäistuntimäärään ja toisaalta lukion tuntikehyksen pienentämistä. Lisäksi esitetään kymmenen 25-tuntisen koulunkäynnin ohjaajan vakanssin perustamista 1.8.2025 alkaen. Lautakunta esittää myös opistojen vuokra-avustusten vähentämistä.  

Varhaiskasvatuspalveluiden osalta sivistyslautakunta esittää muun muassa päiväkodin apulaisjohtajien kolmen työtehtävän vakinaistamista 1.8.2025 alkaen ja samalla lakkautettaisiin vastaava määrä varhaiskasvatusopettajan vakansseja. NUUKA-päätösten mukaisesti alkuluokkatoiminnan päättyminen näkyy varhaiskasvatuksen menojen pienenemisenä.  

Varhaiskasvatuksen palvelusetelikulujen kasvu indeksikorotuksen sekä lisääntyvän palvelutuotannon takia nostaa kuluja. Kotihoidon tuen, yksityisen hoidon tuen sekä niiden kuntalisien ja muiden lakisääteisten avustusten kulut ovat puolestaan vähentyneet ja se on huomioitu talousarviossa. 

Erillisten valtion avustusten tuen määrän pienentyminen vaikuttaa oppimisen ja kasvatuksen tuen henkilöstön määrän vähentämiseen.  

Talousarvion käsittelyn aikana lautakunnan jäsen Otto Suhonen (kesk.) teki muutosesityksen esittelijän pohjaesitykseen Kalle Rantakulman ja Virpi Korhosen kannattamana. Muutosesityksessä esitettiin, että varhaiskasvatuspalveluiden tulosalueelle lisättäisiin määräraha. Esityksessä esitettiin, että kotihoidon tuen kuntalisän myöntämisedellytyksistä poistetaan 1.3.2025 alkaen sisaruskriteeri, jolloin kuntalisää saisi vaikka lapsen sisarus tai sisarukset olisivat päivähoidossa.  Lisämääräraha olisi ollut vuodelle 2025(TA) 84 000 €, vuodelle 2026(TS) 100 000 € ja vuodelle 2027(TS) 100 000 €. Lautakunta ei ollut yksimielinen muutosesityksestä ja päätti äänestyksen jälkeen (Jaa 5 – ei 4 ja 1 tyhjä) hylätä muutosesityksen.  

 

Sivistyslautakunnan lausunto talonrakennuksen investointiohjelmasta 2025–2029 

Sivistyslautakunta antoi lausuntonsa talonrakennuksen investointiohjelmasta. Lisäksi lautakunta esitti irtaimisto- ja kalustoesityksen vuosille 2025–2029. 

Lausunnossaan talonrakennuksen investointiohjelmasta sivistyslautakunta pyytää huomioimaan seuraavat asiat vuosien 2025–2029 talonrakennuksen investointiohjelmassa: 

Rajamäen kampuksen II vaihe:

Toinen vaihe, johon sisältyy kirjasto, nuorisotilat ja kuntalaisten kohtaamispaikka, tulee säilyttää investointiohjelmassa ja siirtää kouluista kirjastojen ja nuorisopalveluiden alle. Toisen vaiheen toteuttaminen on tärkeää, sillä kirjaston toiminnan jatkuminen nykyisissä tiloissa on epävarmaa, ja Rajamäen nuorisotiloissa on sisäilmahaasteita. 

Päiväkodit:

Lepsämän päiväkodin ja koulun rakentamista on aikaistettava vuosille 2025–2027 sisäilmahaasteiden vuoksi. Professorintien päiväkodin peruskorjauksen yhteydessä on huomioitava esiopetuksen oppilaiden sijoittaminen, ja selvitettävä, mahtuvatko he Haikalan koulurakennukseen. Harjulan päiväkodin peruskorjauksen sijaan on rakennettava uusi 5-ryhmäinen päiväkoti sisäilmaongelmien vuoksi. Sorvankaaren päiväkodin peruskorjaus on aikaistettava vuosille 2025–2027, ja Röykän päiväkodin peruskorjauksen aikaistamista on harkittava sisäilmaongelmien takia. 

Koulut

NYK ja lukion rakennushanke on viivästynyt, mutta suunnittelu ja rakentaminen on aloitettava mahdollisimman pian päätöksenteon jälkeen. 

Muita huomioita:

Mahdollinen rakennusten peruskorjauksien tai uudisrakennuksien aikaistaminen on huomioitava irtaimisto- ja kalustemäärärahoissa. Investointiohjelma tulee päivittää Klaukkalan minipalveluverkkotyön mukaisesti, ja rakennusten kuntoselvitykset on tehtävä systemaattisesti peruskorjausohjelman laatimiseksi. 

Uudisrakennuksissa tulee huomioida tilojen monikäyttöisyys eri toimintoihin eri aikoina. Taiteen perusopetus, kansalaisopistotoiminta ja liikuntaseurat on huomioitava tilojen suunnittelussa, samoin kuin mahdollisuus järjestää tapahtumia iltaisin ja viikonloppuisin. Päiväkotien pihojen korjaamiseen varattu määräraha on säilytettävä, ja pihojen korjaamisessa luonnonmukaistaminen on tärkeää.  

Takaisin listaukseen