Ajankohtaista

8.4.2025

Kaikki

Palvelutyytyväisyys Nurmijärvellä: Ei suuria muutoksia – Kuntapalvelut -tutkimuksen tulokset julkaistu

Nurmijärven kunta selvitti loppuvuonna 2024 kuntalaisten mielipiteitä kunnallisten palvelujen laadusta ja palvelujen käytöstä. Kuntapalvelut -tutkimukseen vastasi yhteensä 734 kuntalaista. Suuret kiitokset kaikille osallistuneille! Tutkimuksen tulokset on nyt julkaistu kunnan kotisivuilla.

Tyytyväisyys asuinkuntaan säilynyt jotakuinkin ennallaan – samat palvelut jälleen kärkikymmenikössä ja huonoimpien joukossa

FCG Oy:n toteuttamassa Nurmijärven Kuntapalvelut-tutkimuksessa kartoitettiin asukkaiden mielipiteitä kunnallisten palvelujen laadusta ja palvelujen käytöstä. Samalla selvitettiin asuinkuntaan kohdistuvaa yleistä asuinkuntatyytyväisyyttä.

Tulosten perusteella kuntalaisten tyytyväisyys palveluihin on säilynyt jotakuinkin ennallaan. Eri palveluille annetuista arvioista laskettu keskiarvo eli laaja asuinkuntaindeksi oli 3,39/5, joka vastaa vuoden 2023 arvoa 3,5/5. Myös vastaajien antama kunnan palvelujen kokonaisarvosana kouluasteikolla 4–10 säilyi jotakuinkin ennallaan ollen 7,3 kun se vuonna 2023 oli 7,36.

Kaiken kaikkiaan tutkimuksesta selviää, että nurmijärveläiset ovat lähtökohtaisesti melko tyytyväisiä kunnan palveluihin. ”Mitään merkittävää muutosta palvelutyytyväisyyteen kokonaisuutena ei ole tapahtunut. Parhaimman arvion saaneiden palvelujen kärki on jotakuinkin sama kuin edellisinä vuosina: edelleen arvostetaan kirjastopalveluja ja juomaveden ja ilman laatua. Myös heikoimmat arviot saaneet palvelut ovat säilyneet samana eli pahnanpohjimmaisena ovat joukkoliikenne, katujen ja teiden hoito ja kuntalaisten vaikuttamisen mahdollisuudet”, palvelumuotoilija Piia Nurkka kertoo.

Kuva 1. Kuntalaisten tyytyväisyyden kausitodistus vuodelle 2024.

Tekninen johtaja Juha Oksanen ei yllättynyt siitä, mitkä palvelut löytyivät heikoimmiksi arvioitujen palveluiden joukosta. ”Katujen kunnossapidosta ja joukkoliikenteestä tulee eniten kuntalaispalautetta, joten tiedossa on ollut, että tyytymättömyyttä palveluihin löytyy. Viime vuonna harmituksen aiheena oli erityisesti valokuitutyöt”, Oksanen kertoo, ja jatkaa: ”Toisaalta ilahduttaa, että katujen ja teiden hoidon arvio ei ole kuitenkaan laskenut, joten jonkinlainen perustaso on säilytetty. Joukkoliikenteen kehittämisen osalta on jo kääritty hihat uuden sopimuskauden suunnittelun osalta. Ensivaiheessa järjestämme yleisötilaisuuden ja kuntalaiskyselyn kartoittaaksemme kehittämisen paikkoja. Ilahduttavaa Kuntapalvelut-kyselytutkimuksen tuloksissa on se, että toimialan ylläpitämiä liikuntapalveluita löytyy edelleen kärkikymmeniköstä. Lisäksi on mukava nähdä, että puistojen ja viheralueiden hoito ja ulkoilualueet ja -puistot ovat niiden palveluiden joukossa, joissa arvioiden keskiarvo on noussut eniten.”

Saat kuvan suuremmaksi klikkaamalla sitä.

Tyytyväisimpiä otantaan kuuluneet vastanneet sekä palveluita käyttäneet, huonommat arviot nettivastaajilla, sekä mielikuvien perusteella vastanneilla

Parin aiemman vuoden tapaan kyselyyn oli mahdollista vastata myös avoimen nettilinkin kautta. Satunnaisesti valitut kuntalaiset olivat jälleen tyytyväisempiä kuin nettivastaajat, ja tämä laski arvioiden keskiarvoja kaikkien palvelujen osalta. Myös palveluita käyttäneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisempiä kuin mielikuvan pohjalta vastanneet, ainoastaan varhaiskasvatuspalveluissa mielikuvan perusteella vastanneet antoivat selkeästi positiivisemman arvion kuin palvelun todelliset käyttäjät. Ero palvelun käyttäjien ja ei-käyttäjien osalta näkyi etenkin arvioitaessa uimahallia, kunnan nuorisotyötä ja kulttuuriin liittyviä palveluja, kuten museoita, konsertteja ja musiikkiesityksiä ja teatteria, tanssia ja muuta esittävää taidetta.  Sivistysjohtaja Tiina Hirvonen pohtii käyttäjien ja ei-käyttäjien arvioiden eroja. ”On hyvä tietää, että mielikuvaan perustuva arvio Nurmijärven varhaiskasvatuspalveluista on hyvä, vaikka kehittämistoimien suhteen varhaiskasvatuspalvelujen käyttäjiltä kerätty palaute on selkeämmin kehittämistä ohjaavaa. Varhaiskasvatuksessa toteutetaan huoltajille kysely kysely kahden vuoden välein. Kuntapalvelu- tutkimuksen tulokset antavat tukea sille, että kehittämistoimissa varhaiskasvatuksessa on onnistuttu, sillä varhaiskasvatuksen tyytyväisyysarvio oli noussut viimevuotisesta ja palvelu nousi top kympin joukkoon.”        

Onnelliseksi itsensä kokevien määrä vähentynyt

Vaikka palveluihin liittyvä tyytyväisyys on säilynyt jokseenkin ennallaan, on laajemmissa yleistä asuinkuntatyytyväisyyden arvioissa pientä laskua. Onnelliseksi tai erittäin onnelliseksi itsensä Nurmijärvellä asumisesta kokeneiden määrä on pienentynyt kolme prosenttiyksikköä ollen nyt 74 %. Myös prosenttiosuus kunnan läheiseksi kokevista on pienentynyt yhden prosenttiyksikön verran. Suositteluindeksi, joka on laskettu kysymyksen ”Suosittelisitko Nurmijärveä asuinpaikkana tutuillesi” vastauksista, on laskenut vuoden 2023 arvosta 41, arvoon 39.  

Ennätysmäärä vastaajia ja tulosten hyödyntäminen

Vuoden 2024 Kuntapalvelut -tutkimus keräsi jälleen ennätysmäärän vastaajia eli 734 vastaajaa, joka on 5 prosenttia enemmin kuin vuonna 2023. Tutkimukseen oli mahdollista vastata kahden edellisen vuoden tapaan myös avoimen nettikyselylinkin kautta, vaikka perustoteutuksessa kyselyn otos (vastaajajoukko) on satunnaisesti valitut 1 500 nurmijärveläistä, joille kysely lähetettiin postitse. Otokseen valituilta vastauksia saatiin 388 ja linkin kautta 346.

Tutkimus on aiemmin toteutettu kuutena vuotena, joista vuosittainen toteutus on tehty vuodesta 2022 alkaen. Tämä on liittynyt siihen, että sillä tutkimuksen tuloksia on käytetty strategisina mittareina.

Kunnanjohtaja Outi Mäkelä pohtii tutkimuksen tulevaisuutta. ”Nykyinen strategiakausi on päättymässä tänä vuonna ja uuden strategian laadintatyö on käynnistymässä jo keväällä. On luonnollinen hetki tarkastella Kuntapalvelut-tutkimuksen tarvetta tulevaisuudessa, kun strategisia mittareita tulevalle strategialle asetetaan. Vaihtoehtona voisi olla mittarit palvelujen käyttäjille suunnatuista tyytyväisyyskyselyistä. Toisaalta vuosien varrelta toteutetuista kyselystä kertynyt arvokas aineisto antaa mahdollisuuden arvioida myös toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vaikutuksia palvelutyytyväisyyteen. Joka tapauksessa saamme tuloksista eväitä tämän vuoden strategiatyöhön. Esimerkiksi vastaajien valinnat asioista, missä panostusta voidaan vähentää tai missä palvelua tulisi parantaa, antavat käsityksen siitä millaisia valintoja kuntalaiset ovat valmiita tekemään. Haluankin kiittää kaikkia kuntalaisia arvokkaista mielipiteistä!”

Näin tutkimus tehtiin

Nurmijärven kunta kysyi loppuvuonna 2024 kuntalaisten mielipiteitä kunnallisten palvelujen laadusta ja palvelujen käytöstä. Lisäksi selvitettiin yleistä asuinkuntatyytyväisyyttä. 1 500 satunnaisesti valittua 18–79-vuotiasta kuntalaisista saivat kyselyn täytettäväksi postitse. Lisäksi kaikille avoimen linkin kautta kyselyyn pystyi vastaamaan 1.11.-1.12.2024 välisenä aikana. Otokseen valituilta vastauksia saatiin 388 ja linkin kautta 346. Yhteensä vastaajia oli kaikkiaan 734.

Tutkimuksesta tehtiin tilastollinen raportti eikä yksittäisen vastaajan mielipide tule tuloksissa näkyviin.

Tutkimuksen toteutti Nurmijärven kunnan toimeksiannosta FCG Finnish Consulting Group Oy.

Takaisin listaukseen