Seitsemän veljestä 150, Viestintä
Nurmijärvi Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen kärkikymmenikköön
Tänä vuonna Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui neljäkymmentäkuusi (46) kilpailutyötä, joista kymmenen (10) on valittu nyt shortlistalle. Nurmijärven kunnan Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi nostettiin kilpailun shortlistalle eli kymmenen parhaan joukkoon. Nurmijärvi sijoittui shortlistalle myös osana KUUMA-seudun yhteistä Elämä on grillijuhla -kampanjaa. Kuntaliiton mukaan kaikista kilpailutöistä näki selvästi, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Moni kilpailu työ sisälsi pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.
Kuntaliiton tiedotteen mukaan SM-kilpailun monipuolisuutta kuvaavat kampanjat, jotka toteutettiin mm. Korona-ajan, tapahtumien hyödyntämisen, aluebrändin rakentamisen, asukasviestinnän, hankintojen tai viestinnän läpinäkyvyyden ympärille. Ilahduttavaa oli havaita, että useissa kampanjoissa osallistetaan asukkaita ja yhteistyötä tehdään alueen yritysten ja sidosryhmien kanssa. Kunnat hankkivat nykyään entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, samalla kun omaa osaamista on vahvistettu. Mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden, tosin tuomariston arvioidessa kilpailutöitä tuli esille, että tavoitteiden asettamisessa on vielä haastetta.
Tuomariston mielestä ilahduttavaa oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.
Kilpailun tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeää, mutta samalla myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta on merkittävää.
Yhteinen voimannäyte
Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen on iloinen siitä, että Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi nostettiin kymmenen parhaan joukkoon.
”Seitsemän veljestä 150 -juhlavuoden tavoitteena oli tuoda näyvyyttä erityisesti lasten ja nuorten lukutaidolle ja -innolle, ja toki myös Nurmijärven kunnalle valtakunnallisesti. Meillä oli käytössä varsin pieni budjetti, mutta suuret tavoitteet valtakunnallisen näkyvyyden osalta – ja korona vielä sotki juhlavuoden suunnitelmat tapahtumien osalta. Mielestäni onnnistuimme loistavasti haastavassa tilanteessa”, Siltanen kertoo. ”Emme olisi kuitenkaan onnistuneet tässä ilman vahvaa nurmijärveläistä yhteisöllisyyttä. Juhlavuotta tehtiin koko kunnan yhteisenä projektina, ja se lävisti niin kulttuuritapahtumat, liikuntapahtumat, nuorisotyön, kirjastot, museot kuin myös kunnan viestinnän. Lisäksi mukaan lähtivät paikalliset opistot, järjestöt ja yritykset kuin myös valtakunnalliset toimijat Aleksis Kiven seurasta, Sanomaan ja Lukuliikkeestä Äidinkielen Opettajain Liittoon ja Suomi-koulujen tuki -yhdistykseen.”
”Olen myös onnellinen KUUMA-seudun menestyksestä, hienoa olla osana näin innovatiivista sakkia!”, Siltanen sanoo.
Tulokset puhuvat puolestaan
Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi levisi valtakunnalliseksi: tapahtumia on järjestetty yli 20 paikkakunnalla ympäri maan. Useiden tapahtumien teema liittyi lukutaitoon ja -intoon. Perinteisessä median eli lehtien, radion, digilehtien ja tv:n kautta juhlavuoden potentiaalinen tavoittavuus (reach) nousi 83 miljoonaan. ”Positiiviset jutut päämedioissa toivat kunnalle vaikuttavaa näkyvyyttä”, Teemu Siltanen kertoo.
Sosiaalisen median puolella juhlavuoden omat kanavat mm. Jukola Bros. -somedraama ja twiittaileva Aleksis Kivi tavoittivat noin 650 000 ihmistä.
Sosiaalisen median sisältöjen keskiössä oli kannustaa eri-ikäisiä suomalaisia lukemisen ja kulttuurin pariin. Lisäksi juhlavuosi näkyi lukuisten suomalaisten omilla sometileillä, mukaan lukien juhlavuoden suojelijana toimineen presidentti Tarja Halosen Twitter-tilillä. Twitterissä ja Facebookin avoimissa julkaisuissa Seitsemän Veljestä 150 -kampanja keräsikin vuonna 2020 kaikkiaan 510 mainintaa.
”Tulokset tarkoittavat, että jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus tutustua juhlavuoden kautta Nurmijärveen noin 17 kertaa vuoden aikana. Jokaista potentiaalisesti tavoitettua kohden kunta käytti noin 0,06 senttiä. Nämä ovat poikkeuksellisen hyviä tuloksia suomenkieliselle kampanjalle, eivätkä ne olisi olleet mahdollisia ilman yhteistyökumppaneita ja heiltä saatua tukea sekä innovatiivisia kunnan työntekijöitä”, Siltanen kiittelee.
Yleisö voi äänestää suosikkiaan
Yleisö pääsee myös äänestämän shortlistan suosikkiaan Innokylän alustalla. Kolme palkintosijaa ratkaistaan kymmenen shortlistalle valitun joukosta, lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja. Kaikki osanottajat saavat tuomariston arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi. Shortlistalle valitut saavat arviot 15.9. jälkeen ja muut kesäkuun aikana.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä. Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.
Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun shortlistatyöt 2021 aakkosjärjestyksessä:
- Alajärven kaupunki, Lappajärven kunta, Vimpelin kunta: Kuntajohtajien marssi: yhteistyöstä voimaa aluemarkkinointiin
- Helsingin kaupunki: Helsingin kaupungin ”kaikkien aikojen #etävappu”
- Helsingin kaupunkiympäristön toimiala: Parempaa katutyöviestintää
- Iisalmen kaupunki & By Iisalmi -kumppaniverkosto: Rock by Iisalmi! – tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella
- Imatran kaupunki ja Imatra Base Camp Oy: Imatran koulukampanja
- Jyväskylän kaupunki/Business Jyväskylä: Elämäsi kangas – digimarkkinointikampanja rakentamaan aluebrändia ja vauhdittamaan
- Kestävä Lahti -säätiö: Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021: kaupunkisukset
- Kouvolan kaupunki: Uusi alku Kouvolassa
- KUUMA-seutu liikelaitos ja kaikki 10 KUUMA-kuntaa: Elämä on grillijuhla/KUUMA-seutu
- Mikkelin kaupunki: Mikkelin synttärisaunat 7.3.2020- yhteisöllinen, maksuton saunatapahtuma Mikkelin torilla
- Nurmijärven kunta: Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
- Porin kaupunki: Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset
- Pudasjärven kaupunki: Järjen äärellä kampanja
Shortlistatöihin pääsee tutustumaan kilpailualustalla ja omaa suosikkiaan voi äänestää tykkäämällä toimintamallista. Yleisön suosikki julkaistaan myös 15.9. Kuntamarkkinoilla.
Tuomariston kokoonpano:
- Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
- Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
- Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry
- Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
- Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö
- Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto