Vesi
Veden laatuun voit tutustua Veden laatu –sivun kautta.
Harmaa sameus johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista. Tämä on vaaratonta ja vesi muuttuu astiassa seistessään kirkkaaksi. Kuumassa vedessä sameutta ilmenee lähes aina.
Veden ilmakuplat ovat merkki siitä, että vesijohtoverkostoon on päässyt ilmaa mm. korjaustöiden yhteydessä. Ilma voi myös aiheuttaa poistuessaan putkistossa kolinaa. Häiriö poistuu juoksuttamalla vettä.
Veden ilmakuplat ovat merkki siitä, että vesijohtoverkostoon on päässyt ilmaa mm. korjaustöiden yhteydessä. Ilma voi myös aiheuttaa poistuessaan putkistossa kolinaa. Häiriö poistuu juoksuttamalla vettä.
Jos hanasta tuleva kylmä vesi on värjääntynyttä tai ummehtuneen hajuista, on yleensä syynä joko kiinteistön omista putkista tai kunnan yleisestä vesijohtoverkosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoaminen. Sakkaa irtoaa, jos veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus- tai muutostöiden johdosta tai vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineiskusta.
Vesi ei ole terveydelle vaarallista, mutta veden juomista kannattaa välttää kunnes haitat poistuvat juoksuttamalla. Sakat saattavat aiheuttaa vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista ja värjätä vaaleata pyykkiä.
Vesi ei ole terveydelle vaarallista, mutta veden juomista kannattaa välttää kunnes haitat poistuvat juoksuttamalla. Sakat saattavat aiheuttaa vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista ja värjätä vaaleata pyykkiä.
Pinnoilla seisonut kalkkipitoinen vesi voi jättää jälkeensä kalkkikertymiä. Paras tapa valkoisten jälkien poistamiseksi on ennaltaehkäisy pintojen huuhtelulla saippuavesistä ja kuivaamisella (esim. kumilastalla). Jos jälkiä on päässyt muodostumaan, niistä pääsee eroon vain vahvasti happamilla saniteettitilojen puhdistusaineilla. Noudatathan puhdistusaineiden käyttöohjeita!
Yllättävät vedenjakelun keskeytykset johtuvat putkirikosta. Näissä tilanteissa tiedotamme asiasta Nurmijärven Veden sivuilla sekä työaikana myös häiriötiedotepalvelun kautta.
Suunnitelluista vedenjakelun keskeytyksistä, jotka liittyvät usein liitos- ja kunnossapitotöihin, tiedotetaan noin 2-3 arkipäivää ennen keskeytysaikaa Nurmijärven Veden sivuilla, häiriötiedotepalvelun kautta sekä postilaatikoihin tai kerrostalon rappukäytävään jaettavilla tiedotteilla.
Jos työ on suunniteltu ja tiedotus ei ole saavuttanut teitä postilaatikoihin jaettavilla tiedotteilla tai häiriötiedotepalvelun kautta, niin olkaa yhteydessä Nurmijärven Veteen.
Suunnitelluista vedenjakelun keskeytyksistä, jotka liittyvät usein liitos- ja kunnossapitotöihin, tiedotetaan noin 2-3 arkipäivää ennen keskeytysaikaa Nurmijärven Veden sivuilla, häiriötiedotepalvelun kautta sekä postilaatikoihin tai kerrostalon rappukäytävään jaettavilla tiedotteilla.
Jos työ on suunniteltu ja tiedotus ei ole saavuttanut teitä postilaatikoihin jaettavilla tiedotteilla tai häiriötiedotepalvelun kautta, niin olkaa yhteydessä Nurmijärven Veteen.
Nurmijärven Vesi toimittaa kiinteistöille vain kylmää talousvettä. Lämpimän veden ongelmatilanteissa olkaa yhteydessä taloyhtiönne huoltoyhtiöön tai omakotitalojen osalta LVI-yrityksiin.
Nurmijärven Vesi toimittaa kiinteistöille vain kylmää talousvettä. Vihreä väri lämpimässä vedessä johtuu esimerkiksi taloyhtiön rikkoutuneesta lämmönvaihtimesta, jolloin kaukolämpövesi pääsee sekoittumaan käyttöveteen. Lämmintä käyttövettä ei koskaan tule juoda, sillä lämpimässä vedessä voi olla bakteereja.
Jäte
Viemäriin kuuluu vain pytyn huuhteluvedet, eli wc-paperia ja sitä itseään. Lisäksi viemäriin voi laskea astian- ja pyykinpesuvesiä sekä peseytymisessä tai siivouksessa käytettyjä vesiä.
Jos asut katutason yläpuolella ja ensimmäisen kerroksen asunnoissa viemäri toimivat, on kyseessä viemäritukos talon sisäisissä viemäriputkissa. Olethan yhteydessä kiinteistönne huoltoyhtiöön.
Jos taas kiinteistön tonttiviemäri ei vedä ja talon tarkastusputkesta on havaittavissa tukos tonttiviemärissä, kuuluu avaus- ja korjauskustannukset kiinteistöille.
Jos taas tukos näyttää olevan rakennuksen ulkopuolella, tulee viemärin toimimattomuudesta ilmoittaa Nurmijärven Veden vikapalveluun, puh. (09) 879 7112. Nurmijärven Vesi vastaa avaus- ja korjauskustannuksista runkoviemäriensä osalta.
Jos taas kiinteistön tonttiviemäri ei vedä ja talon tarkastusputkesta on havaittavissa tukos tonttiviemärissä, kuuluu avaus- ja korjauskustannukset kiinteistöille.
Jos taas tukos näyttää olevan rakennuksen ulkopuolella, tulee viemärin toimimattomuudesta ilmoittaa Nurmijärven Veden vikapalveluun, puh. (09) 879 7112. Nurmijärven Vesi vastaa avaus- ja korjauskustannuksista runkoviemäriensä osalta.
Laskutus ja maksut
Kiinteistön liittymiskustannukset muodostuvat liittymismaksuista sekä tonttijohtojen rakentamiseen ja liitostöihin kuuluvista maksuista. Voitte kysyä kustannuksista tarkemmin LVI-teknikolta.
Perusmaksu on kiinteistökohtainen vesimittarikokoon perustuva kiinteä maksu ja sitä laskutetaan sekä vedestä, että jätevedestä. Perusmaksuista kerätyt rahat käytetään vesihuoltoverkoston ja -laitoksien ylläpitoon ja kunnostukseen.
Käyttömaksu perustuu kiinteistön käyttämään vesimäärään, joka mitataan kiinteistössä olevalla vesimittarilla. Myös jätevesimaksun perusteena on käytetty vesimäärä.
Ajantasaiset veden maksut löydät täältä.
Laskut lähetämme kuusi (6) kertaa vuodessa, joista viisi (5) laskua arviolaskuja ja kuudes (6.) lasku on tasaus- ja arviolasku.
Vesi- ja jätevesilaskutus perustuu vuosikulutusarvioon. Vähintään kerran vuodessa ilmoitetaan vesimittarin lukema, jolloin laskutus tasataan. Uusien liittyjien kulutus arvioidaan aluksi esim. kiinteistön asukasluvun mukaan.
(Voit tutustua vesilaskun tulkintaohjeeseen täältä myöhemmin.)
Vesi- ja jätevesilaskutus perustuu vuosikulutusarvioon. Vähintään kerran vuodessa ilmoitetaan vesimittarin lukema, jolloin laskutus tasataan. Uusien liittyjien kulutus arvioidaan aluksi esim. kiinteistön asukasluvun mukaan.
(Voit tutustua vesilaskun tulkintaohjeeseen täältä myöhemmin.)
Yhteystietojen (nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite) muutokset eivät päivity järjestelmäämme automaattisesti, joten muistathan ilmoittaa mahdollisista muutoksista erikseen Nurmijärven Veden asiakaspalveluun.
Mikäli kiinteistön vedenkulutuksessa on tapahtunut oleellinen muutos, kannattaa asiasta ilmoittaa laskutukseen, jotta voimme huomioida asian tulevissa laskuissa.
Jos kiinteistö vaihtaa omistajaa tulee siitä myös ilmoittaa Nurmijärven Vedelle.
Mikäli kiinteistön vedenkulutuksessa on tapahtunut oleellinen muutos, kannattaa asiasta ilmoittaa laskutukseen, jotta voimme huomioida asian tulevissa laskuissa.
Jos kiinteistö vaihtaa omistajaa tulee siitä myös ilmoittaa Nurmijärven Vedelle.
Nurmijärven Vesi toimittaa jokaista liittymää ja siitä tehtyä sopimusta kohden yhden vesimittarin. Jos haluatte esimerkiksi paritalojen laskutuksen hoituvan suoraan Nurmijärven Vedelle, tulee teidän omat tonttijohdot ja sopimukset molemmille asunnoille.
Huoneistokohtaisten vesimittarien laskutuksen hoitaa taloyhtiö.
Huoneistokohtaisten vesimittarien laskutuksen hoitaa taloyhtiö.
Ota Nurmijärven Veden asiakaspalveluun yhteyttä sähköpostitse, jos tarvitset laskullesi lisää maksuaikaa. Ilmoitathan viestissäsi ainakin laskun numeron.
Maksun viivästyessä (n. kaksi viikkoa eräpäivästä), siirtyy lasku perintätoimisto Intrum Justitia Oy:lle, joka hoitaa maksukehotukset ja perinnän. Jos maksuvelvollisuutta ei hoideta, joudutaan vedenjakelu keskeyttämään kiinteistöltä sulkemalla tonttivesijohto. Laskutamme käynnistä voimassaolevan palveluhinnaston mukaisesti.
E-lasku tulee suoraan verkkopankkiisi ja et saa silloin Nurmijärven Vedeltä perinteistä paperilaskua. Jos haluat e-laskun, noudata oma pankkisi antamia ohjeita. Suoramaksusta voit tehdä sopimuksen suoraan oman pankkisi kanssa.
Ohjeet vesilaskun lukemiseen löytyvät täältä: Laskutus
Kiinteistö
Vesimittari vaihdetaan noin 10 vuoden välein. Vaihtotyö ei maksa mitään kiinteistöille, ellei se vaadi esimerkiksi vesimittariventtiilien uusintaa. Asiakkaan toivoma, vaihtovälin ulkopuolinen vesimittarin poisto / asennus veloitetaan erikseen.
Voi näyttää, mutta on myös mahdollista, että kiinteistön vesijohto tai vesikalusteet vuotavat vesimittarin jälkeen. Jos epäilet vesimittarin näyttävän väärin, voit pyytää Nurmijärven Vedeltä vesimittarin tarkistuksen. Jos mittarin mittatarkkuus on +/- 5 % tai tarkempi, mittari on sopimuksen mukainen ja tällöin tarkistusmaksu ja vesimittarin poisto- sekä asennusmaksu veloitetaan asiakkaalta.
Vesimittarit ovat märkälaskijamittareita, joiden koneiston kuuluu olla vedessä. Vesi ja ilma eivät ole haitallisia, eivätkä edellytä minkäänlaisia toimenpiteitä.
Nurmijärven Veden vesihuoltoverkostoon liitetyn kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön vesihuoltolaitteistosta liittämiskohtaan saakka. Liittämiskohta on Nurmijärven Veden runkovesihuoltoverkosto, joka usein sijaitsee katualueella.
Linkki Ohjeita kiinteistön vesihuollon hoitoon -sivulle
Linkki Ohjeita kiinteistön vesihuollon hoitoon -sivulle