Opetussuunnitelma (2021)

Psykologia

Pakolliset valtakunnalliset opinnot

PS1 Toimiva ja oppiva ihminen (2 op)

Psykologia tieteenä

Ihmisen toiminnan tarkastelu psykologian näkökulmista

• psyykkinen näkökulma: perustietoa tiedonkäsittelystä, motiiveista ja tunteista

• biologinen näkökulma: perustietoa hermoston toiminnasta ja evoluutiopsykologian lähestymistavasta

• sosiaalinen näkökulma: perustietoa sosialisaatiosta ja tilannetekijöistä

• kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä kulttuurien eroista ja yhtäläisyyksistä

• tietoinen ja ei-tietoinen toiminta

Oppiminen ja opiskelu psykologian näkökulmista

• psyykkinen näkökulma: ehdollistuminen, perustietoa työmuistin ja säilömuistin toiminnasta, sisäiset mallit, oppimisstrategiat, metakognitio, tavoiteorientaatiot ja pystyvyysuskomukset

• biologinen näkökulma: aivojen plastisuus ja unen vaikutus oppimiseen

• sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma: esimerkkejä oppimisen sosiaalisuudesta ja erilaisista oppimiskulttuureista

Psykologinen tutkimus

• tieteellinen tieto ja arkitieto

• tieteellisen tutkimuksen prosessi

• otoksen ja perusjoukon merkitys tutkimuksen arvioinnissa

• psykologisen tutkimuksen eettiset periaatteet

• esimerkkejä laadullisista ja määrällisistä psykologian tutkimuksista

Valtakunnalliset valinnaiset opinnot

PS2 Kehittyvä ihminen (2 op)

Hermoston kehitys psyykkisten toimintojen näkökulmasta elämänkulun aikana

• perimän merkitys

• kypsyminen ja oppiminen

• herkkyyskaudet

• plastisuuden merkitys kehityksessä

Tunne-elämän ja vuorovaikutuksen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa

• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet

• temperamentti

• minuus ja minäkäsitys

• tunteet, tunnetaidot ja tunteiden säätely

• vertaissuhteet ja sosiaaliset taidot

Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa

• kieli ja ajattelu

• toiminnanohjaus

Identiteetin muuttuvuus elämänkulun aikana

• henkilökohtainen identiteetti

• sosiaalinen identiteetti

• kulttuuri-identiteetti ja etninen identiteetti

• sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus

Kehityksen yksilöllisyys ja jatkuvuus

• erilaisia kehityspolkuja varhaislapsuudesta aikuisuuteen

• vanhemmuuden ja kasvuympäristön merkitys

Psykologinen tutkimus

• kaksos- ja adoptiotutkimus

• pitkittäis- ja poikittaistutkimus

• esimerkkejä havainnointia hyödyntävistä tutkimuksista

PS3 Tietoa käsittelevä ihminen (2 op)

Tiedonkäsittelyn yleisiä periaatteita

· ärsykelähtöinen ja skeemalähtöinen tiedonkäsittely

· tietoinen ja ei-tietoinen tiedonkäsittely

Havaitseminen ja tarkkaavaisuus

· sisäiset mallit ja havaintokehä

· havaitseminen, perustietoa erityisesti näönvaraisesta havaitsemisesta sekä sen hermostollisesta perustasta

· tahaton ja tahdonalainen tarkkaavaisuus

· perustietoa tarkkaavaisuuden hermostollisesta perustasta

· esimerkkejä tarkkaavaisuushäiriöistä

Muisti

· työmuistin ja säilömuistin toiminta

· muistin rekonstruktiivisuus ja unohtaminen

· perustietoa muistin hermostollisesta perustasta

· esimerkkejä aivoperäisistä muistihäiriöistä

Kieli

· kielellisten toimintojen merkitys tiedonkäsittelyssä

· perustietoa kielellisten toimintojen hermostollisesta perustasta

· esimerkkejä aivoperäisistä kielellisistä häiriöistä

Päätöksenteko

· nopea ja hidas ajattelu

· esimerkkejä kognitiivisista vinoumista ja heuristiikoista

Aivojen rakenne ja hermostollinen toiminta

· hermoston ja aivojen päärakenteet

· hermosolun ja synapsin toiminta

· tiedon kulku hermoverkoissa

· plastisuus

· esimerkkejä neuropsykologisesta kuntoutuksesta

Kognitiivisen psykologian ja neuropsykologian tutkimusmenetelmät

· kokeellisen tutkimuksen periaatteet

· esimerkkejä tapaustutkimuksista

· esimerkkejä aivotutkimusmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista

· kokeellisen tutkimuksen suunnittelu

PS4 Tunteet ja mielenterveys (2 op)

Tunteiden psykologia

· tunteiden muodostuminen: tunnereaktio ja tunnekokemus

· perustietoa tunteiden ja niiden säätelyn hermostollisesta perustasta

· tunteiden universaalisuus ja kulttuurisidonnaisuus

· tunteiden merkitys kognitiivista toimintaa ja sosiaalista vuorovaikutusta ohjaavina tekijöinä

· tunteiden säätely hyvinvoinnin osatekijänä

Psyykkinen hyvinvointi ja psyykkisen tasapainon ylläpitäminen

· hallintakeinojen ja defenssien merkitys

· resilienssin merkitys hyvinvoinnille

· nukkumisen ja vuorokausirytmin merkitys psyykkiselle toiminnalle

· keskeiset unen laatuun vaikuttavat tekijät

· stressin aiheuttajia, vaikutuksia ja säätelykeinoja

· kriisit psyykkisen tasapainon uhkana ja niistä selviytyminen

Mielenterveys

· mielenterveys käsitteenä

· yleisimpien mielenterveyshäiriöiden luokittelu ja tietoa niiden tyypillisistä oireista

· esimerkkejä mielenterveysongelmien ja -häiriöiden syntyä selittävistä biologisista, psyykkisistä ja sosiaalisista sekä kulttuurisista taustatekijöistä

· esimerkkejä mielenterveyden ongelmien ja häiriöiden biologisista ja psykososiaalisista hoitomuodoista sekä erilaisista psykoterapian toteutustavoista

· esimerkkejä ajankohtaisesta mielenterveyshäiriöihin liittyvästä yhteiskunnallisesta keskustelusta

Psykologinen tutkimus

· ei-kokeellinen tutkimus: korrelatiivinen ja kuvaileva tutkimus

· esimerkkejä fysiologisia mittausmenetelmiä hyödyntävistä tutkimuksista

PS5 Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen (2 op)

Perimän, kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön merkitys persoonallisuuden kehittymiseen

· persoonallisuuden pysyvyys ja muuttuvuus

· perustietoa käyttäytymisgenetiikasta

Persoonallisuuden tarkastelu eri näkökulmista

· temperamentti

· piirreteoreettinen näkökulma

· motivaatio

· yksilölliset tulkinta- ja toimintatyylit

· identiteetin ja persoonallisuuden narratiivinen tarkastelu

Älykkyys ja luovuus osana ihmisen toimintaa

· älykkyyden määritelmiä

· älykkyyden mittaaminen ja siihen liittyvät haasteet

· perimän ja ympäristön vuorovaikutus älykkyydessä

· luovuuden määritelmiä ja luovuuteen liittyviä tekijöitä

Kulttuurin ja sosiaalisen ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan

· tiedonkäsittely sosiaalisissa tilanteissa: stereotypioiden, attribuutioiden, asenteiden ja ennakkoluulojen muodostuminen

· esimerkkejä sosiaalisuuden hermostollisesta perustasta

· ryhmän merkitys yksilölle ja ryhmien väliset suhteet

· tilannetekijöiden vaikutus yksilöön ja ryhmään

· kulttuurien eri ulottuvuuksia

· esimerkkejä kulttuurin vaikutuksesta ajatteluun ja käyttäytymiseen

· esimerkkejä yksilöiden ja yhteisöjen toiminnasta kestävän tulevaisuuden rakentamisessa

Psykologinen tutkimus

· yksilöllisten erojen tutkiminen

· persoonallisuuden ja älykkyyden arviointimenetelmät

· reliabiliteetti ja validiteetti

· esimerkkejä kyselyjä, haastatteluja ja testejä hyödyntävistä tutkimuksista

· esimerkkejä sosiaalipsykologian tutkimuksista

Valinnaiset oppilaitoskohtaiset opinnot

PS6 Sosiaalipsykologisia ilmiöitä (2 op)

Sosiaalipsykologisia ilmiöitä -opintojaksossa on valittavana useita erilaisia teemakokonaisuuksia, joista voi rakentaa esimerkiksi yhteiskunnallisten ilmiöiden tarkasteluun tai kulttuuri-, elämäntaito- tai mediapsykologiaan painottuvia kokonaisuuksia. Sosiaalipsykologian peruskäsitteistö antaa mahdollisuudet myös perinteiseen johdatukseen sosiaalipsykologian teemoihin. Ryhmädynamiikan ja vuorovaikutustaitojen lisäksi elämästä tutut ilmiöt kuten rakkaus, pahuus, hyvyys, rasismi, köyhyys ja rikkaus, ilmastonmuutos ja median vaikutus avataan psykologian ja sosiaalipsykologian näkökulmista. Vaikuttamisen

keinojen syvällinen analyysi täydentää äidinkielessä opittua psykologian tiedoilla. Teemat inspiroivat myös oppiainerajat ylittävienopintokokonaisuuksien ideointiin. Opiskelija saa mahdollisuuksia harjaantua psykologisen ajattelun ja argumentaation taidoissa sekä eväitä oman identiteettinsä. Opintojaksossa painottuvat vuorovaikutus-, hyvinvointi- ja globaali- sekä kulttuuriosaaminen. Opiskelijalla on mahdollisuus työstää kurssin aikana omaa portfoliota ja tarkastella omaa psykologissosiaalista kasvuaan.

PS7 Psykologian kertausopinnot (2 op)

Tavoitteena on harjoitella ylioppilaskirjoituksia varten kerraten aiempia keskeisimpiä sisältöjä ja perehtyen erilaisiin sähköisiin tehtävätyyppeihin.