Päätöksenteko, Valtuusto, Viestintä
Nurmijärven Listapalaveri Kuntaviestinnän SM-kisojen finaaliin!
Kuntaviestinnän SM-kilpailun kuusi finaalityötä on valittu, ja Nurmijärven kunnan Listapalaveri kisaa voitosta Vuoden viestintäteko -kategoriassa. Kuusi finaaliin päässyttä työtä esitellään ja palkinnot jaetaan Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta. Nurmijärven Listapalaveri on kunnan omana työnä toteutettu video- ja podcastsarja, jossa kunnanjohtaja Outi Mäkelä perkaa yhdessä paikallispäättäjien kanssa rennolla ja asiantuntevalla otteella paikallispolitiikan kiinnostavia kiemuroita. Listapalaveri julkaistaan sekä videona että podcastina kuukausittain ennen valtuuston kokousta.
”Toteutus avaa kunnallista päätöksentekoa uudella tavalla”, arvioi Kuntaliitto.
Kilpailussa on kaksi sarjaa: viestintäkampanja ja viestintäteko. Kummastakin kategoriasta finaaliin etenee kolme kilpailutyötä. Vuoden viestintäteko -kategoriassa palkitaan erilaisista viestintään ja sen kehittämiseen liittyvistä teoista, kuten pysyvien toimintatapojen muutoksista. Finaaliin pääsivät:
– Listapalaveri. Nurmijärven kaupunki.
– Uusi intranet Lykky. Vaasan kaupunki.
– Selkokielinen viestintä. Vantaan kaupunki.
”Listapalaverin tarkoitus on tehdä päättäjiä sekä ajankohtaisia asioita tutuksi. Haluamme innostaa kuntalaisia ja muita Nurmijärven ystäviä keskustelemaan. Uskomme, että Listapalaverin kautta olemme tavoittaneet niitäkin, joita emme ole vielä muita reittejä löytäneet”, Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä sanoo.
”Kuntaviestintä on meillä Nurmijärvellä erittäin monipuolista, ja olen todella iloinen siitä, että juuri Listapalaverin kaltainen demokratiaa edistävä viestintä menestyy Kuntaviestinnän SM-kilpailuissa. Jo finaaliin pääsy on meille ilonaihe ja kannustaa meitä jatkamaan päätöksentekoviestinnän kehittämistä. Toukokuussa ratkeaa mitalin väri”, kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen sanoo.
Listapalaveriin voi tutustua kunnan kotisivuilla nurmijarvi.fi/nurmijarvitv
Lisäksi Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa palkitaan ajallisesti rajattuja viestintäprojekteja. Finaaliin pääsivät:
– Aku Ankka -erikoisliite. Lohjan kaupunki.
– Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja. Porin kaupunki.
– Haalarimerkkikampanja opiskelijoille. Puolangan kunta ja Muualta meille -hanke.
Kilpailussa yhteensä 66 työtä
Kilpailuun jätettiin kaikkiaan 66 kilpailutyötä. Näistä 24 oli viestintätekoja, eli pysyvien toimintatapojen kehittämistä, ja 42 kampanjamaisia toteutuksia.
”Kunnat ja kuntataustaiset organisaatiot ovat viime vuosina toteuttaneet kymmenittäin oivaltavia ja monipuolia viestinnän toimintatapojen uudistuksia ja viestintäkampanjoita. Mukana oli lukuisia taidokkaita brändiuudistuksia, tapahtumakonseptien rakentamisia, asukasmarkkinointikampanjoita sekä palveluiden esilläpitoja”, toteaa Kuntaliiton viestinnän kehittämispäällikkö ja tuomariston puheenjohtaja Tony Hagerlund. ”Vielä ihan loppuvaiheessa ennen finaaliskuusikon valintaa tuomaristolla oli ehdolla parikymmentä mainiota ehdokasta loppusuoralle.”
Kilpailuun saivat osallistua vuosina 2022–2023 toteutetut viestintäkampanjat ja -teot.
Voittajat palkitaan toukokuussa Kuopiossa
Kuusi finaaliin päässyttä työtä esitellään ja palkinnot jaetaan Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta. Samassa yhteydessä tuomaristo jakaa myös kunniamainintoja muista ansiokkaista töistä.
Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa.
Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle.
Lue lisää Kuntaliiton kotisivuilta: Kuntaviestinnän SM-kilpailun finaalissa tunteita, ankkoja ja selkokieltä | Kuntaliitto.fi
*muokattu 16.4.2024 klo 15.05. Kilpailun nimi muutettu Kuntaviestinnän SM-kisoiksi.