Ajankohtaista

Asuminen, Lautakunnat, Maankäyttö, Päätöksenteko

Elinvoimalautakunnan 12.9.2024 kokouksen päätökset

13.9.2024

Nurmijärven elinvoimalautakunnan 12.9.2024 kokouksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin:

51 Maankäytön tavoiteohjelman (MATA) päivitys

Käsittely

Keskustelun aikana puheenjohtaja Suomi teki Flinckin, Pirkkalan ja Rantalan kannattamana seuraavan muutosesityksen:

Elinvoimalautakunta päättää esittää hallitukselle ja edelleen valtuustolle, että maankäytön tavoiteohjelman sisältö on seuraava:

  1. Strategia
  2. Väestökasvun kokonaistavoite
    1. Tästä johdetaan vuotuinen asuntotuotannon tavoite.
    2. Asetetaan tavoitteet eri asuntotyypeille, (pientalot, rivitalot, kerrostalot, MAL).
  3. Kunnan osa-alueiden kasvutavoite (taajamien ja kylien osat, oppilasalueet)
    1. Asuntomäärät ja -tyypit.
    2. Palveluverkko huomioiden -> mikä on esim. maksimikasvu kapasiteetin puitteissa.
  4. Osa-alueiden suunnitelma
    1. Konkreettinen aikataulu miten jokaisella osa-alueella päästään tavoitteeseen.
    2. Lasketaan ympäristötoimialan kustannukset (maanhankinta, maankäyttösopimukset, kaavoitus, kunnallistekniikan rakentaminen jne).
    3. Lasketaan ympin tulot (tontinmyynti, lupamaksut, liittymismaksut).
    4. Lasketaan väestömuutoksen talousvaikutus (verotulojen ennuste, sivistystoimen kulut, muut mahdolliset kulut).
  5. Elinkeinoelämän tarpeet
    1. Tavoitteina esim. työpaikkaomavaraisuuden kasvattaminen, miten konkreettisesti tavoitteeseen päästään.
  6. Maankäytön toteutuksen seuranta ja päätökset
    1. neljännesvuosittain todetaan missä vaiheessa tavoitetta ollaan suunnitellun kaavoituksen, tontinmyynnin, valmistuneiden asuntojen ja väestömuutosten osalta.
    2. Budjetissa päätetään lopullisesti, jos joltain osin osa-alueiden suunnitelmia ei toteuteta.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, josta lautakunta ei voinut olla yksimielinen, puheenjohtaja määräsi pidettäväksi nimenhuutoäänestyksen siten, että

JAA = esittelijän pohjaesitys

EI = Suomen muutosesitys

Äänestyksen tulos

JAA 4 (Luoma, Santala, Stormbom, Vuorisalo)

EI 7 (Brandt, Flinck, Lompolo, Pirkkala, Rantala, Takalo-Eskola, Suomi)

Elinvoimalautakunta päätti äänin 4 JAA – 7 EI hyväksyä Suomen muutosesityksen.

Päätös

Elinvoimalautakunta päätti esittää hallitukselle ja edelleen valtuustolle, että maankäytön tavoiteohjelman sisältö on seuraava:

  1. Strategia
  2. Väestökasvun kokonaistavoite
    1. Tästä johdetaan vuotuinen asuntotuotannon tavoite.
    2. Asetetaan tavoitteet eri asuntotyypeille, (pientalot, rivitalot, kerrostalot, MAL).
  3. Kunnan osa-alueiden kasvutavoite (taajamien ja kylien osat, oppilasalueet)
    1. Asuntomäärät ja -tyypit.
    2. Palveluverkko huomioiden -> mikä on esim. maksimikasvu kapasiteetin puitteissa.
  4. Osa-alueiden suunnitelma
    1. Konkreettinen aikataulu miten jokaisella osa-alueella päästään tavoitteeseen.
    2. Lasketaan ympäristötoimialan kustannukset (maanhankinta, maankäyttösopimukset, kaavoitus, kunnallistekniikan rakentaminen jne).
    3. Lasketaan ympin tulot (tontinmyynti, lupamaksut, liittymismaksut).
    4. Lasketaan väestömuutoksen talousvaikutus (verotulojen ennuste, sivistystoimen kulut, muut mahdolliset kulut).
  5. Elinkeinoelämän tarpeet
    1. Tavoitteina esim. työpaikkaomavaraisuuden kasvattaminen, miten konkreettisesti tavoitteeseen päästään.
  6. Maankäytön toteutuksen seuranta ja päätökset
    1. neljännesvuosittain todetaan missä vaiheessa tavoitetta ollaan suunnitellun kaavoituksen, tontinmyynnin, valmistuneiden asuntojen ja väestömuutosten osalta.
    2. Budjetissa päätetään lopullisesti, jos joltain osin osa-alueiden suunnitelmia ei toteuteta.

Vuorisalo, Santala ja Stormbom jättivät päätökseen eriävän mielipiteen.

54 Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle koskien naapurin valitusta elinvoimalautakunnan myönteisestä suunnittelutarveratkaisusta Lahnuksentien länsipuolella

Käsittely

Keskustelun aikana puheenjohtaja Suomi teki Rantalan, Pirkkalan ja Flinckin kannattamana seuraavan muutosesityksen:

Lausuntoon lisätään seuraava teksti:

Alueella sijaitsee 25 asuinrakennusta, joista lähistöllä olevalla Nurmelantiellä on viimeksi valmistunut vuonna 2006 ja 2003 asunnot. Hakemuksen kohteena olevalla Aropelto -nimisellä tiellä, uusin valmistunut asunto on vuodelta 2001. Alueelle on siis syntynyt vain vähäisissä määrin uutta asuinrakentamista. Kuten valittajakin toteaa, kaavamerkinnän mukaisesti alueelle sallitaan vähäisissä määrin haja-asutusluonteista rakentamista. Määräalaa koskeva hakemus täyttää nämä ehdot.

Klaukkalan osayleiskaavan mukaan, hakemuksen kohteena olevalla määräalalla ei kulje viheryhteysreittejä eikä sille kohdistu luonnonvaraisia eläimiä, jotka saattaisivat vaikuttaa myönteiseen lupapäätökseen.

Klaukkalan oikeusvaikutteinen osayleiskaava ei ole tehty asemakaavan ulkopuolelle mitoittavana. Se kuitenkin sallii vähäisissä määrin rakentamista.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, josta lautakunta ei voinut olla yksimielinen, puheenjohtaja määräsi pidettäväksi nimenhuutoäänestyksen siten, että

JAA = esittelijän pohjaesitys

EI = Suomen muutosesitys

Äänestyksen tulos

JAA 3 (Luoma, Stormbom, Vuorisalo)

EI 7 (Brandt, Flinck, Lompolo, Pirkkala, Rantala, Takalo-Eskola, Suomi)

VAITI 1 (Santala)

Elinvoimalautakunta päätti äänin 3 JAA – 7 EI – VAITI 1 hyväksy Suomen muutosesityksen.

Päätös

Elinvoimalautakunta päätti antaa lausuntonaan Helsingin hallinto-oikeudelle johdantotekstin mukaisen lausunnon seuraavalla lisäyksellä:

Alueella sijaitsee 25 asuinrakennusta, joista lähistöllä olevalla Nurmelantiellä on viimeksi valmistunut vuonna 2006 ja 2003 asunnot. Hakemuksen kohteena olevalla Aropelto -nimisellä tiellä, uusin valmistunut asunto on vuodelta 2001. Alueelle on siis syntynyt vain vähäisissä määrin uutta asuinrakentamista. Kuten valittajakin toteaa, kaavamerkinnän mukaisesti alueelle sallitaan vähäisissä määrin haja-asutusluonteista rakentamista. Määräalaa koskeva hakemus täyttää nämä ehdot.

Klaukkalan osayleiskaavan mukaan, hakemuksen kohteena olevalla määräalalla ei kulje viheryhteysreittejä eikä sille kohdistu luonnonvaraisia eläimiä, jotka saattaisivat vaikuttaa myönteiseen lupapäätökseen.

Klaukkalan oikeusvaikutteinen osayleiskaava ei ole tehty asemakaavan ulkopuolelle mitoittavana. Se kuitenkin sallii vähäisissä määrin rakentamista.

Esittelijä, Vuorisalo ja Stormbom jättivät päätökseen eriävän mielipiteen.

Esityslistan asiat 56–59, 61 ja 62 päätettiin siirtää käsiteltäväksi seuraavassa kokouksessa.

Tarkastettu pöytäkirja julkaistaan kunnan kotisivuilla 20.9.2024. Linkki esityslistaan.

Takaisin listaukseen