Hoitosopimusten päättyminen
Päivittäishoito (auraus, hiekoitus yms.) jatkui 1.5.2020 asti entisillä hoitosopimusteillä.
Kunta ei enää 1.5.2020 jälkeen hoida yksityisteitä riippumatta siitä, onko yksityistielle perustettu tiekunta vai ei. Toimiva tiekunta pitää huolen siitä, että perille pääsee jatkossakin. Kunta voi avustaa yksityisteitä, jotka ovat avustuskelpoisia.
Kiinteistövero on maan ja sillä olevien rakennusten arvoon perustuva vero, jonka kiinteistön omistaja maksaa vuosittain tontin tai tilan sijaintikunnalle. Se ei liity tienhoitoon.
Jos kunta omistaa maata yksityistien varresta, se maksaa tieosakkaana tieyksikkölaskelman mukaisen osuutensa tien hoidosta. Lisäksi kunta avustaa yksityisteitä, jotka ovat avustuskelpoisia, ja jotka hakevat avustusta. Sen sijaan kunta ei jatka tien hoitamista.
Hoitosopimusjärjestelmän päättymisen yhteydessä erityisiä katselmuksia ei ole ollut tarkoitus pitää.
Tiekunta ja kunta ovat aikoinaan vuosikymmeniä sitten tehneet keskenään hoitosopimuksen, joka on koskenut ainoastaan tien päivittäishoitoa – eli toimenpiteet jotka olivat tarpeen tien pysyttämiseksi sen tarkoitusta vastaavassa kunnossa, ml. tien aukipitäminen ja puhtaanapitäminen. Ennen hoitosopimuksen solmimista katselmuksella on voitu varmistaa, että tie ja sen rakenne on hoitokelpoisessa kunnossa.
Kunta on hoitanut tietä huoltoyhtiön tavoin, eikä yksityisten tienpidon lainmukaisia vastuita ole hoitosopimuksilla siirretty kunnalle. Vastuu yksityistien tienpidosta ja esimerkiksi rakenteellisesta kunnosta on ollut koko ajan tiekunnilla.
Tiekunta ja kunta ovat aikoinaan vuosikymmeniä sitten tehneet keskenään hoitosopimuksen, joka on koskenut ainoastaan tien päivittäishoitoa – eli toimenpiteet jotka olivat tarpeen tien pysyttämiseksi sen tarkoitusta vastaavassa kunnossa, ml. tien aukipitäminen ja puhtaanapitäminen. Ennen hoitosopimuksen solmimista katselmuksella on voitu varmistaa, että tie ja sen rakenne on hoitokelpoisessa kunnossa.
Kunta on hoitanut tietä huoltoyhtiön tavoin, eikä yksityisten tienpidon lainmukaisia vastuita ole hoitosopimuksilla siirretty kunnalle. Vastuu yksityistien tienpidosta ja esimerkiksi rakenteellisesta kunnosta on ollut koko ajan tiekunnilla.
Kunta on hoitanut tietä huoltoyhtiön tavoin, eikä yksityisten tienpidon lainmukaisia vastuita ole hoitosopimuksilla siirretty kunnalle – tietä ei ole siis koskaan luovutettu. Vastuu yksityistien tienpidosta ja esimerkiksi rakenteellisesta kunnosta on ollut koko ajan tiekunnilla, ja on sitä edelleen.
Hoitosopimukset on irtisanottu yksityistielain mukaisesti kirjeillä, joka on osoitettu tiekunnan yksityistierekisteriin ilmoitetuille yhteyshenkilöille. Sopimuksen irtisanominen ei edellytä mitään määrämuotoa, ei myöskään todisteellisuutta. Tiekuntien vastuulla on yhteystietojen pitäminen ajan tasalla yksityistierekisterissä. Sopimuksiin on kirjattu kolmen kuukauden irtisanomisaika.
Monen yksityistien rekisteritiedoista puuttui yhteyshenkilö tuolloin. Näissä tapauksissa irtisanomiskirjeet kirjeet on lähetetty lisäksi henkilöille, joiden tiedot kunnalla on ollut tiedossa aiempien toimintavuosien osalta. Lisäksi hoitosopimusjärjestelmän päättymisestä teittäin ja siirtymäajasta myös kuulutettiin paikallislehdessä heinäkuussa 2019 sekä kunnan virallisella ilmoitustaululla. Kunta toimitti tuolloin myös asiasta tiedotteen valtaosaan hoitosopimusten piirissä olleiden yksityisteiden varrella sijanneiden asuinkiinteistöjen postilaatikkoihin.
Monen yksityistien rekisteritiedoista puuttui yhteyshenkilö tuolloin. Näissä tapauksissa irtisanomiskirjeet kirjeet on lähetetty lisäksi henkilöille, joiden tiedot kunnalla on ollut tiedossa aiempien toimintavuosien osalta. Lisäksi hoitosopimusjärjestelmän päättymisestä teittäin ja siirtymäajasta myös kuulutettiin paikallislehdessä heinäkuussa 2019 sekä kunnan virallisella ilmoitustaululla. Kunta toimitti tuolloin myös asiasta tiedotteen valtaosaan hoitosopimusten piirissä olleiden yksityisteiden varrella sijanneiden asuinkiinteistöjen postilaatikkoihin.
Kunnassa asutusta on maanteiden, asemakaava-alueen katualueiden sekä haja-asutusalueen yksityisteiden varrella.
Maanteitä, katuja ja ykstyisteitä varten on kullekin oma lainsäädäntö ja vastuulliset tahot (sisältäen tien statuksen määräytymisen):
-> maanteiden kunnossapidosta ja muista tienpidon tehtävistä vastaa valtio,
-> katujen kunnossapidosta ja muista kadunpidon tehtävistä vastaa kunta sekä
-> yksityisteiden kunnossapidosta ja muista tienpidon tehtävistä vastaa ao. tiekunta / tien varrella olevat kiinteistöt yhteisesti (tieoikeuden haltijat). Kunnan alueella on noin 250 tiekuntaa sekä lukuisa joukko muita yksityisiä tieyhteyksiä (ei tiekuntaa perustettu).
Eräiden yksityisteiden tiekuntien ja kunnan välillä oli aiemmin ollut voimassa ns. hoitosopimusjärjestelmä tien päivittäishoitotehtävistä (hoitosopimuksia oli noin 110 kpl, ne eivät sisältäneet korjaus- ja perusparannustöitä tai muita tienpidon tehtäviä ja vastuita). Näiden hoitosopimusten irtisanomisaika päättyi 1.5.2020.
Uusi yksityisteiden avustusjärjestelmä hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 22.4.2020 – uusi avustusjärjestelmä on sama kaikille kunnan alueella oleville yksityisteille ja niiden tiekunnille (tiekunnat ovat samalla viivalla).
Maanteitä, katuja ja ykstyisteitä varten on kullekin oma lainsäädäntö ja vastuulliset tahot (sisältäen tien statuksen määräytymisen):
-> maanteiden kunnossapidosta ja muista tienpidon tehtävistä vastaa valtio,
-> katujen kunnossapidosta ja muista kadunpidon tehtävistä vastaa kunta sekä
-> yksityisteiden kunnossapidosta ja muista tienpidon tehtävistä vastaa ao. tiekunta / tien varrella olevat kiinteistöt yhteisesti (tieoikeuden haltijat). Kunnan alueella on noin 250 tiekuntaa sekä lukuisa joukko muita yksityisiä tieyhteyksiä (ei tiekuntaa perustettu).
Eräiden yksityisteiden tiekuntien ja kunnan välillä oli aiemmin ollut voimassa ns. hoitosopimusjärjestelmä tien päivittäishoitotehtävistä (hoitosopimuksia oli noin 110 kpl, ne eivät sisältäneet korjaus- ja perusparannustöitä tai muita tienpidon tehtäviä ja vastuita). Näiden hoitosopimusten irtisanomisaika päättyi 1.5.2020.
Uusi yksityisteiden avustusjärjestelmä hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 22.4.2020 – uusi avustusjärjestelmä on sama kaikille kunnan alueella oleville yksityisteille ja niiden tiekunnille (tiekunnat ovat samalla viivalla).
Kunnanhallituksen päätöksen mukaisesti avustusjärjestelmää arvioidaan ja siihen voidaan tarvittaessa tehdä myöhemmin muutoksia. Arviointia varten nyt keväällä kerätään tiekunnilta palautetta järjestelmän toiminnasta ja kun avustushakemukset saadaan 31.5. jälkeen käsittelyyn, niin sen jälkeen tehdään kokonaisarvio ja ehdotus mahdollisista jatkotoimista.
Kunnalla on puitesopimuksia tienhoitoa tekevien yritysten kanssa. Nyt kunta ostaa puitesopimuskumppaneiltaan vähemmän työpanosta. Oma henkilökunta ja koneet tehokkaasti töissä.
Tiekunta ja sen osakkaat ovat olleet vanhankin yksityistielain aikaan ollut vastuussa toiminnastaan.
Hoitosopimus sisältää kunnossapitotöitä. Tarkoittavat samaa asiaa.
Tekninen lautakunta on päättänyt hoitosopimusten raukeamisesta/irtisanomisesta ja kunnanhallitus on päättänyt irtisanomisajasta. Valtuusto on päättänyt uudesta yksityisteiden avustusjärjestelmästä, johon hoitosopimukset eivät sisälly.
Tulevat vuodet osoittavat mille tasolle yksityisteiden avustukset asettuvat. Valtuusto päättää vuosittain yksityistieavustuksiin käytettävät määrärahat.
Kuntalaisia on osallistettu mm. koulutustilaisuuksissa ja tiedottamalla Uudistusta on valmisteltu 12/2018 – 5/2020. Neuvontaa on tarjottu.
Yksityisteiden avustusjärjestelmää koskevat valtuustoaloitteet tulevat valtuuston käsittelyyn seuraavasti:
– Valtuustoaloite yksityistieasioiden käsittelyjen tutkimisesta, kesäkuu 2021.
– Valtuustoaloite läpiajettavien yksityisteiden avustusmallin muuttamiseksi, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite maankäyttö- ja rakennuslain 92 § käyttämisestä Nurmijärven kunnassa, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite yksityistieasioiden käsittelyjen tutkimisesta, kesäkuu 2021.
– Valtuustoaloite läpiajettavien yksityisteiden avustusmallin muuttamiseksi, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite maankäyttö- ja rakennuslain 92 § käyttämisestä Nurmijärven kunnassa, syys-lokakuu 2021.
Yksityistielaki koskee pääosin yksityisteitä, maankäyttö- ja rakennuslaki pääosin katualueita ja maantielaki maanteitä.
Hoitosopimukset on irtisanottu sopimuksessa kirjatun mukaisesti ja yksityistielain mukaisesti kirjeillä, joka on osoitettu tiekunnan yksityistierekisteriin ilmoitetuille yhteyshenkilöille. Irtisanomisaika päättyi 1.5.2020. Sopimuksen irtisanominen ei edellytä mitään määrämuotoa, ei myöskään todisteellisuutta. Tiekuntien vastuulla on yhteystietojen pitäminen ajan tasalla yksityistierekisterissä. Kunta on toiminut asiassa asianmukaisesti.
Yksityisteiden avustusjärjestelmää koskevat valtuustoaloitteet tulevat valtuuston käsittelyyn seuraavasti:
– Valtuustoaloite yksityistieasioiden käsittelyjen tutkimisesta, kesäkuu 2021.
– Valtuustoaloite läpiajettavien yksityisteiden avustusmallin muuttamiseksi, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite maankäyttö- ja rakennuslain 92 § käyttämisestä Nurmijärven kunnassa, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite yksityistieasioiden käsittelyjen tutkimisesta, kesäkuu 2021.
– Valtuustoaloite läpiajettavien yksityisteiden avustusmallin muuttamiseksi, syys-lokakuu 2021.
– Valtuustoaloite maankäyttö- ja rakennuslain 92 § käyttämisestä Nurmijärven kunnassa, syys-lokakuu 2021.
Yksityisteiden osakkaat ovat aina olleet vastuussa tiensä kunnosta riippumatta siitä, onko tiekunnalla hoitosopimus kunnan kanssa vai ei. Toimivalla tiekunnalla on mahdollisuus hakea avustusta yksityistien perusparantamiseen, jolloin voidaan saada parannettua yksityistien tasoa. Kiinteistövero on maan ja sillä olevien rakennusten arvoon perustuva vero, jonka kiinteistön omistaja maksaa vuosittain tontin tai tilan sijaintikunnalle.
Uudistusta on valmisteltu 12/2018-5/2020. Asia on ollut esillä lukuisia kertoja kokouksissa, koulutustilaisuuksissa ja yleisessä tiedotuksessa.
Yksityistie, katu vai maantie?
Kadun rakentaminen edellyttää asemakaavan laatimista. Pelkästään katualueita varten ei ole tarkoituksenmukaista laatia asemakaavaa. Asemakaavoja laaditaan pääsääntöisesti mm. uusia asuinalueita varten taajamiin, ei maaseutualueille. Yksityistiet sijaitsevat valtaosin maaseutualueilla, joilla asutus on vähäistä. Taajamia ovat Klaukkala, Kirkonkylä, Rajamäki ja Röykkä sekä Herusten alue.
Yksityistien käyttöoikeusyksikkö ei näy kiinteistön kiinteistörekisteriotteella eikä kiinteistö näy myöskään yksityistien KTJ-otteessa rasitettujen kiinteistöjen listassa, jos kyseinen yksityistie ei kulje alueellisesti tämän kiinteistön alueella. Yksityistien vaikutuspiirissä on usein muitakin tieosakkaita, joiden kiinteistöille yksityistie toimii kulkutienä.
Avustusjärjestelmä on oikeudenmukainen, avustuksen suuruus määräytyy tielle kohdistuvan kuormituksen kautta ottaen huomioon ulkopuolisen liikenteen. Järjestelmä on tasapuolinen tiekuntien kesken sekä yksityisteiden varrella asuvien ja muiden kuntalaisten kesken.
Laki yleisistä teistä on kumottu maantielailla. Kaikki yleiset tiet muuttuivat maanteiksi, mutta maantien tienpito säilyi edelleen valtion viranomaisella. Maantie on valtion omistama tai tieoikeudella hallinnoima tie, joka on luovutettu yleiseen liikenteeseen ja on Väyläviraston hallinnassa. Liikenteellisen merkityksensä mukaan maantiet ovat valtateitä, kantateitä, seututeitä tai yhdysteitä.
Kurrinkaari on Maanmittauslatoksen kiinteistötietojärjestelmässä osa Suonojantien yksityistietä
Tiekunnan toiminta
Tiekunta on perustettava, mikäli tahtoo hakea kunnalta avustusta. Yksityistielaki estää kuntia avustamasta yksityistietä, mikäli yksityistiellä ei ole toimivaa tiekuntaa. Nurmijärven kunta toivoo, että ei-toimivat tiekunnat käynnistävät toimintansa uudelleen ja lain edellyttämällä tavalla.
Tiekuntien uudelleen järjestäytyminen on ollut vilkasta. Noin 80 % tiekunnista on jo saanut toimintansa käynnistettyä, ja noin 15 % muista on toimitettu tiekunnan perustiedot. Suurimpaan osaan tiekunnista toimielimeksi on tullut hoitokunta. Muutama tiekunta käyttää tieisännöitsijän palveluita.
Kokonaisuudessaan yksityisteiden hoito on maksanut kunnalle vuodessa keskimäärin reilut 3000 euroa per kilometri. Tiekuntien kustannukset vaihtelevat, Yksityisteiden hallinto –oppaan mukaan pysyvän asutuksen käyttämän yksityistien keskimääräiset kunnossapitokustannukset ovat yleisimmin välillä 500 – 1000 e / km, vilkkaimmin liikennöidyillä teillä kustannukset voivat olla huomattavastikin korkeampia. Summa jaetaan tieosakkaiden kesken tieyksikkölaskelman mukaisesti (Hämäläinen Esko, Yksityisteiden hallinto – Tiekunta ja tieosakas 2019, s. 114).
Kunta ei voi toimia markkinoilla. Kunnalta voi tilata vain palveluita, joita ei ole saatavissa markkinoilta. Jos tilanne on näin, voi kunta mahdollisuuksiensa ja harkintansa mukaisesti auttaa asiassa. Kunta suorittaa ao. töitä normaalien työvuorojen puitteissa ja muu työtilanne huomioiden.
Kunnan kotisivuilla on tietoa kunnan alueella toimivista urakoitsijoista. Lisäksi siellä on tietoa kunnan mahdollisuuksista antaa apua, jos markkinoilla ei ole palvelua saatavissa.
Kunnan kotisivuilla on tietoa kunnan alueella toimivista urakoitsijoista. Lisäksi siellä on tietoa kunnan mahdollisuuksista antaa apua, jos markkinoilla ei ole palvelua saatavissa.
Valtuusto päätti tievaloihin liittyvistä periaatteista yksityisteiden avustusjärjestelmäpäätöksen yhteydessä 22.4.2020.
Kunnan alueella olevien yksityisteiden varrella sijaitsee jonkin verran kunnan omistamaa tievalaistusta, jota on toteutettu viime vuosikymmenten aikana.
Kunta päättää erikseen seuraavien vuosien aikana yksityisteillä sijaitsevan tievalaistusverkoston toimenpiteiden suuntaviivoista
Kunnan alueella olevien yksityisteiden varrella sijaitsee jonkin verran kunnan omistamaa tievalaistusta, jota on toteutettu viime vuosikymmenten aikana.
Kunta päättää erikseen seuraavien vuosien aikana yksityisteillä sijaitsevan tievalaistusverkoston toimenpiteiden suuntaviivoista
Tienhoidon palvelut -sivulla on lisää tietoa.
Pysyvien liikennemerkkien, puomien ja muiden liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta yksityistielle päättää tienpitäjä, usein siis tiekunnan kokous. Asettamiseen tarvitaan kunnan suostumus (katupäällikön päätös). Merkeistä ilmoitetaan Väyläviraston Digiroadiin.
Kyllä, tiekunta päättää asiasta.
Jos kunta avustaa tiekuntaa/tiekuntia, liikennettä ei voi estää.
Ks. tiedote
Niissä mahdollisissa tapauksissa, joissa kunnan järjestämä liikenne yksityistiellä ei voida lainsäädännön perusteella rinnastaa yhteisten palvelujen liikenteeseen (osin tai kokonaan), kunnan yksityisteiden avustusjärjestelmän mukainen avustussumma kattaa ko. yksityistien kunnossapidon lisärahoitustarpeen (mahdollisen käyttömaksun). Jos tällaisissa tapauksissa kunnalle määrätään ns. käyttömaksu, niin vastaavasti ko. yksityistien tiekunnalle maksettavasta kunnossapitoavustuksesta tulisi vähentää käyttömaksua vastaava summa tai mahdollisesti kunnossapitoavustusta ei voitaisi maksaa ko. tiekunnalle (yksityistielain mukaisesti tien kunnossapitoa koskevassa avustuspäätöksessä voidaan kieltää tien käyttömaksun periminen).
Niissä mahdollisissa tapauksissa, joissa kunnan järjestämä liikenne yksityistiellä ei voida lainsäädännön perusteella rinnastaa yhteisten palvelujen liikenteeseen (osin tai kokonaan), kunnan yksityisteiden avustusjärjestelmän mukainen avustussumma kattaa ko. yksityistien kunnossapidon lisärahoitustarpeen (mahdollisen käyttömaksun). Jos tällaisissa tapauksissa kunnalle määrätään ns. käyttömaksu, niin vastaavasti ko. yksityistien tiekunnalle maksettavasta kunnossapitoavustuksesta tulisi vähentää käyttömaksua vastaava summa tai mahdollisesti kunnossapitoavustusta ei voitaisi maksaa ko. tiekunnalle (yksityistielain mukaisesti tien kunnossapitoa koskevassa avustuspäätöksessä voidaan kieltää tien käyttömaksun periminen).
Suomen Tieyhdistyksen sivuilla on lista Tieyhdistyksen koulutuksen käyneistä tieisännöitsijöistä. Myös lähikuntien alueelta kannattaa pyytää tarjouksia.
Kyllä voi saada molempia. Perusparantamissuunnitelma vaaditaan hakemuksen tekovaiheessa. Tuntityö on OK. Työn voi aloittaa ennen kuin avustus on myönnetty. Mahdollinen avustus maksetaan jälkikäteen esitettyjä tositteita vastaan, toteutuneiden kustannusten perusteella. Linkki avustusehtoihin.
Kunnossapitoavustusta voi hakea aina edellisen varainhoitokauden/tilikauden kunnossapitokustannuksista. Tiekunta päättää varainhoitokauden alku ja loppuajankohdan, joka ei tarvitse olla kalenterivuosi. Kesähoidon 2021 ja talvihoidon 2021-2022 kunnossapitoavustusta on mahdollista hakea vuonna 2022. Tiekunnilla on mahdollisuus hakea vuonna 2021 yksityistieavustuksia ilman tiekunnan kokouksen päätöstä koronaviruspandemian kokoontumisrajoitusten jatkuessa. Tiekunnan vuosikokous on mahdollista pitää myöhemmin, kun kokoontumisrajoitukset poistetaan. Avustushakemuksien pakollisena liitteenä olevat tiekunnan vuosikokouksen päätökset pitää toimittaa kunnalle, kun vuosikokous on pidetty.
Kaikille tieosakkaille, jotka kuuluvat yksityistien vaikutuspiiriin, tiekunnalla on oikeus määrätä tieyksiköt. Maanmittauslaitoksen julkaisusta nro 117 yksityistien tieyksiköinti (linkki) löytyy tarkemmat ohjeet mm. metsäpalstan tieyksiköintiin. Tiekunnan tiemaksut ovat yksityistielain 42 §:n mukaan suoraan ulosottokelpoisia, samoin korko ja perintäkulut.
Liikkuminen yksityisteillä
Asukkaiden liikenteeseen kuuluvat asukkaiden oman tiekäytön ja heidän kyläilijöidensä lisäksi mm. posti, jätehuolto, taksi- ja muu tilausliikenne, koulukuljetus, joukkoliikenne, jota asukkaat voivat käyttää, sekä kotisairaanhoito.
Yksityistie on kulkuväylä tien varrella oleville kiinteistöille ja muille tieoikeuden omaaville, sekä asukkaita palvelevalle liikenteelle. Jokamiehen oikeudella saa liikkua (ei moottoriliikennettä). Ulkopuoliset tarvitsevat luvan tien käyttämiseen, jos kyseessä on kuljetus (raskas ajoneuvo), säännöllinen kulkeminen tai kunnossapitoa selvästi lisäävä toiminta.
Vain poliisilla on valtuudet pysäyttää liikennettä.
Vain poliisilla on valtuudet pysäyttää liikennettä.
Satunnaisesta tien käyttämisestä henkilö- tai pakettiautolla ei saa periä käyttömaksua. Tarkkaa rajaa sille, mikä lasketaan tilapäiseksi, mikä säännölliseksi tien käytöksi, ei laista löydy. Erityisen painavissa kuljetuksissa yksittäisestäkin kuormasta voidaan periä käyttömaksua
Tien varren kiinteistölle on lupa kulkea ympäri vuoden kiinteistön käyttötarkoituksen mukaisesti. Esimerkiksi kunnan pysäköintipaikalle on lupa mennä talvellakin, ja lähteä siitä ulkoilemaan.
Vahingon aiheuttajan vastuulla.
Ei säännöllisesti, jokamiehen oikeuden periaatteiden mukaisesti.
Ks. tiedote
Niissä mahdollisissa tapauksissa, joissa kunnan järjestämä liikenne yksityistiellä ei voida lainsäädännön perusteella rinnastaa yhteisten palvelujen liikenteeseen (osin tai kokonaan), kunnan yksityisteiden avustusjärjestelmän mukainen avustussumma kattaa ko. yksityistien kunnossapidon lisärahoitustarpeen (mahdollisen käyttömaksun). Jos tällaisissa tapauksissa kunnalle määrätään ns. käyttömaksu, niin vastaavasti ko. yksityistien tiekunnalle maksettavasta kunnossapitoavustuksesta tulisi vähentää käyttömaksua vastaava summa tai mahdollisesti kunnossapitoavustusta ei voitaisi maksaa ko. tiekunnalle (yksityistielain mukaisesti tien kunnossapitoa koskevassa avustuspäätöksessä voidaan kieltää tien käyttömaksun periminen).
Niissä mahdollisissa tapauksissa, joissa kunnan järjestämä liikenne yksityistiellä ei voida lainsäädännön perusteella rinnastaa yhteisten palvelujen liikenteeseen (osin tai kokonaan), kunnan yksityisteiden avustusjärjestelmän mukainen avustussumma kattaa ko. yksityistien kunnossapidon lisärahoitustarpeen (mahdollisen käyttömaksun). Jos tällaisissa tapauksissa kunnalle määrätään ns. käyttömaksu, niin vastaavasti ko. yksityistien tiekunnalle maksettavasta kunnossapitoavustuksesta tulisi vähentää käyttömaksua vastaava summa tai mahdollisesti kunnossapitoavustusta ei voitaisi maksaa ko. tiekunnalle (yksityistielain mukaisesti tien kunnossapitoa koskevassa avustuspäätöksessä voidaan kieltää tien käyttömaksun periminen).
Sellaisessa tapauksessa, jossa säännöllisen joukkoliikenteen kyytiin ei yksityistien osalla ole mahdollista nousta, ei ole kyse tieosakkaita palvelevasta liikenteestä. Tällaiselle liikenteelle tarvitaan tiekunnan lupa. Nurmijärvellä ei ole sellaisia joukkoliikenteen reittejä, joilla yksityistien varresta ei olisi mahdollista nousta kyytiin.
Lisätietoa tiedotteessa
Lisätietoa tiedotteessa
Kunnan koulukuljetuksia ajetaan linja-autoilla, joihin saavat muutkin nousta kyytiin, myös tiekuntien osakkaat. Merkittävämmät joukkoliikenteen reitit kulkevat valtion teillä. Taustalla on käyttöoikeussopimus ELY – Nurmijärven kunta – Hyvinkään kaupunki – liikennöitsijä.
Kunnan koulukuljetuksia ajetaan linja-autoilla, joihin saavat muutkin nousta kyytiin, myös tiekuntien osakkaat. Liikenne palvelee osakkaita.
Kunnan avustukset tiekunnille
Uudessa avustusjärjestelmässä huomioidaan yksityistietä käyttävä ulkopuolinen liikenne, ja se korottaa maksettavan avustuksen osuutta kuluista. Jos tiellänne on säännöllisiä, ulkopuolisia kulkijoita, myös heidät on mahdollista ottaa tieosakkaiksi, tai määrätä heille käyttömaksu (Hämäläinen Esko, Yksityisteiden hallinto – Tiekunta ja tieosakas 2019, s. 25 ja 133 ->).
Uuden avustusmallin mukaiset lomakkeet ovat nyt Yksityisteiden avustukset -sivulla. Tiekunnille lähetetään tiedote avustuksien hakemisesta maaliskuussa, kunhan tiekuntien yhteystiedot on päivitetty Maanmittauslaitoksen Kiinteistötietojärjestelmään.
Läpiajoa se on naapurikuntaankin suuntautuva liikenne. Tiekunta voi ilmoittaa arvion ulkopuolisesta läpiajavasta liikenteestä hakiessaan kunnossapitoavusta. Arvio esim. prosentteina tien kokonaisliikenteestä. Merkittävä läpiajoliikenne otetaan huomioon viran puolesta.
Kunnossapitokustannuksiin hyväksytään tiekunnan hallintokustannnukset (esim. toimisto, – postitusmenot ja tieyksiköinnistä aiheutuneet menot). Hallintomenot ilmoitetaan kunnossapitoavustushakemuksen kohdassa menoselvitys. Menoselvitys kohdassa ilmoitetaan myös tien kesä- ja talvihoidon menot.
Kyllä kuuluu.
Avustukset: Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta päättää vuosittain kunkin kunnossapitoluokan mukaisen enimmäisavustusmäärän tiekilometriä kohdan, joka määräytyy käytettävissä olevasta avustusmäärärahasta. Kunnossapitoluokkien avustusmäärä tiekilometriä kohden määräytyy seuraavasti. 1. luokan avustus 75 % hyväksytyistä kunnossapitokustannuksista. 2. luokan avustus 60 % hyväksyistä kunnossapitokustannuksista ja 3 luokan avustus 45 % hyväksytyistä kunnossapitokustannuksista.
Vuonna 2020 yksityisteiden kunnossapitotöihin kului määrärahaa noin 320 tuhatta euroa sekä yksityisteiden avustuksiin noin 110 tuhatta euroa.
Aikaisempina vuosina on keskimääri yksitysiteiden kunnossapitoon ja avustuksiin kulunut yhteensä noin 550 tuhatta euroa.
Tulevien vuosien yksityistieasoiden määrärahat ja kulut selviävät tulevien avustuspäätösten myötä, kun kunnassa tiedetään avustushakemusten perusteella tiekuntien vuosittaiset kunnossapitokustannukset sekä perusparannushankkeiden kustannukset.
Aikaisempina vuosina on keskimääri yksitysiteiden kunnossapitoon ja avustuksiin kulunut yhteensä noin 550 tuhatta euroa.
Tulevien vuosien yksityistieasoiden määrärahat ja kulut selviävät tulevien avustuspäätösten myötä, kun kunnassa tiedetään avustushakemusten perusteella tiekuntien vuosittaiset kunnossapitokustannukset sekä perusparannushankkeiden kustannukset.
Tiekunnan asettamisesta tiettyyn kunnossapitoluokkaan tehdään valituskelpoinen päätös.
Tiekunta päättää varainhoitokautensa, voi olla esimerkiksi myös 1.4.-31.3.
Tieosakkaat maksavat tieyksiköiden mukaisessa suhteessa tiekunnan määräämän tiemaksun. Voimassa olevan avustusjärjestelmän kautta tiekunnat voivat hakea avustusta. Avustusjärjestelmän toimivuutta arvioidaan tämän vuoden aikana.
Määrärahaesitysten valmistelussa tiekuntien aikaisempien vuosien toteutuneet kustannukset ovat pohjatietona. Voimassa olevan avustusjärjestelmän kautta tiekunnat voivat hakea avustusta. Avustusjärjestelmän toimivuutta arvioidaan tämän vuoden aikana.
Voimassa olevan avustusjärjestelmän kautta tiekunnat voivat hakea avustusta. Avustusjärjestelmän toimivuutta arvioidaan tämän vuoden aikana.
Voimassa olevan avustusjärjestelmän kautta tiekunnat voivat hakea avustusta. Avustusjärjestelmän toimivuutta arvioidaan tämän vuoden aikana.
Ei ole. Tien perusparannusmenoihin hyväksytään suurehkot perusparannuksiin liittyvät menot, pelkästään asfaltointi ei sitä ole. Avustus on harkinnanvaraista.
Yksityisteiden avustamiseen on varattu 440 000 euroa vuodelle 2021 (ml. kunnossapitoavustukset ja perusparantamisen avustukset). Perusparantamishankkeelle myönnettävän avustuksen suuruus riippuu hankkeen sisällöstä.
Avustusta voi hakea niiltä tieosuuksilta jotka ovat Nurmijärven kunnan alueella.
Avustuksen suuruusluokasta päätetään hakemuksen ja suunnitelmien perusteella. Avustus tilitetään tiekunnan tilille kun hanke on toteutettu.
Voimassa olevan avustusjärjestelmän kautta tiekunnat voivat hakea avustusta. Avustusjärjestelmän toimivuutta arvioidaan tämän vuoden aikana.
Kyllä siinä määrin kuin mahdollista. Lisäksi kunnanhallitus on päättänyt, että yksityistieavustusten avustusperiaatteiden oikeudenmukaisuuden ja toimivuuden toteutumisesta tehdään raportti kunnanhallitukselle kahden täyden avustuskauden päätyttyä. (KH 6.4.2020 § 85)
Avustuksien myöntämisessä huomioidaan edellisen varainhoitokauden aikana toteutuneet kustannukset.
Avustuksien myöntämisessä huomioidaan edellisen varainhoitokauden aikana toteutuneet kustannukset.
Kunta tieosakkaana
Kunnassa ns. hoitosopimusjärjestelmän piirissä oli noin 110 tiekuntaa, ja valtaosa näistä on jo uudelleenjärjestäytynyt ja noin 20 tiekunnan osalta uudelleenjärjestäytymistä ei ole aivan vielä saatu maaliin asti. Näiden osalta asiat ovat käynnistyneet ja edenneet hyvin – toimiva tiekunta tarvitsee asukkaiden aitoa mukanaoloa ja aktiivisuutta. Asukkaat tuntevat tiensä asiat ja tarpeet parhaiten.
Noin kourallinen tiekuntia ei ole vielä ryhtynyt aktivoitumaan riittävästi – näihin lukeutuu myös Uotilen koulutie.
Kunta on tukenut ja avustanut tiekuntia ja niiden osakkaita uudelleenjärjetaytymisessa. Kunnan puolesta on oltu yhteydessä myös Uotilan koulutien eräisiin tieoikeuden omistajiin (osakkaisiin), jotta saataisiin tiekunnan kokous kutsutuksi kokoon ja sen myötä tiekunta järjestäytymään uudelleen ja toimimaan lain edellyttämällä tavalla.
Toistaiseksi keskusteluista ja kokousvalmisteluista huolimatta kokousta ei ole saatu kutsuttua kokoon, mihin on myös osaltaan vaikuttanut vallitseva koronatilanne. Jatkossa kunnan puolesta, kun koronatilanne sen sallii, tulee tilakeskus (yhtenä tieoikeuden omistajana/osakkaana) kutsumaan ko. tiekunnan kokouksen koolle.
Noin kourallinen tiekuntia ei ole vielä ryhtynyt aktivoitumaan riittävästi – näihin lukeutuu myös Uotilen koulutie.
Kunta on tukenut ja avustanut tiekuntia ja niiden osakkaita uudelleenjärjetaytymisessa. Kunnan puolesta on oltu yhteydessä myös Uotilan koulutien eräisiin tieoikeuden omistajiin (osakkaisiin), jotta saataisiin tiekunnan kokous kutsutuksi kokoon ja sen myötä tiekunta järjestäytymään uudelleen ja toimimaan lain edellyttämällä tavalla.
Toistaiseksi keskusteluista ja kokousvalmisteluista huolimatta kokousta ei ole saatu kutsuttua kokoon, mihin on myös osaltaan vaikuttanut vallitseva koronatilanne. Jatkossa kunnan puolesta, kun koronatilanne sen sallii, tulee tilakeskus (yhtenä tieoikeuden omistajana/osakkaana) kutsumaan ko. tiekunnan kokouksen koolle.
Kunta nimeää edustajansa tiekunnan kokouksiin tapauskohtaisesti.