Lapsen oikeus esiopetukseen on sinä vuonna kun lapsi täyttää 6-vuotta. Oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena lapsen on osallistuttava vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Lukuvuonna 2024-2025 esiopetuksen piiriin kuuluvat vuonna 2018 syntyneet lapset.
Esiopetuksen keskeisenä tehtävänä on edistää lapsen kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Varhaiskasvatus ja siihen kuuluva esiopetus sekä perusopetus muodostavat lapsen kasvun ja oppimisen kannalta johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden ja perustan elinikäiselle oppimiselle. Esiopetus on velvoittavaa.
Esiopetus pähkinänkuoressa
Esiopetus ja täydentävä varhaiskasvatus järjestetään samassa yksikössä. Lapselle ei tule siirtymiä toimintapäivän aikana. Koulujen yhteydessä esiopetuksessa olevat lapset, joilla on myös täydentävää varhaiskasvatusta, siirtyvät varhaiskasvatusyksikköön koulujen loma-aikoina. Näistä tiedotetaan perheitä etukäteen.
Maksutonta esiopetusta on tarjolla vain koulujen toimintapäivien aikana. Muina aikoina lapsen päiväkodissa viettämä aika on kokonaisuudessaan maksullista täydentävää varhaiskasvatusta. Esim. toimintakaudella 2024-2025 esiopetus alkaa 8.8, jolloin 1.- 7.8. päivät ovat kokonaisuudessaan maksullista täydentävää varhaiskasvatusta. Myöskään koulun loma-aikoina (mm. syys- joulu- ja talviloma) ei ole tarjolla maksutonta esiopetusta.
Lapsesta, jolla on myös varhaiskasvatuksen tarve, jätetään sähköinen varhaiskasvatushakemus samalla kun esiopetukseen ilmoittautuminen tehdään.
Peruskoulun ensimmäiselle luokalle menevien lasten varhaiskasvatusoikeus päättyy 31.7. kyseisenä vuotena toimintakauden päättyessä.
Varhaiskasvatuspaikan voi irtisanoa etukäteen päättymään ennen 31.7. sähköisellä irtisanomislomakkeella. Lapsen oikeus maksuttomaan esiopetukseen säilyy 31.5. asti.
Esiopetuksen tavoitteena on tukea lapsen myönteisen minäkuvan kehittymistä. Lapsi oppii vuorovaikutuksen, itsearvioinnin ja palautteen kautta tuntemaan itseään ja rakentamaan siten realistista minäkuvaa. Hän oppii vertaisryhmässä vastuuntuntoa, hyviä tapoja, erilaisuuden arvostamista, vuorovaikutustaitoja, itsehallintaa sekä pohtimaan käsitystä oikeasta ja väärästä.
Tavoitteena on kehittää lapsen oppimaan oppimisen taitoja. Lapsi omaksuu perustietoja, -taitoja ja -valmiuksia edellytystensä mukaisesti. Toiminnassa painottuu elämyksellisyys, oppimisen ilo ja innostus. Lasta rohkaistaan myös kohtaamaan uusia haasteita. Opetus tapahtuu kokonaisopetuksen periaatteella ottaen huomioon opetuskokonaisuuksien johdonmukaisen etenemisen. Oppimismenetelminä käytetään leikkiä, oppimistuokioita ja omatoimista oppimista.
Jos huoltajat haluavat, että lapsi ei siirry kunnalliseen esiopetukseen, voi lapsi jatkaa yksityisessä päiväkodissa koulua edeltävän toimintavuoden varhaiskasvatuksessa. Yksityisessä päiväkodissa lapsi osallistuu varhaiskasvatustoimintaan ja asiakasmaksu määräytyy maksuohjeen mukaisesti. Huoltajien vastuulla on, että lapsi saa esiopetuksen opetussuunnitelman mukaiset tiedot ja taidot koulun aloitusta edeltävänä toimintavuotena.
Lisätietoa esiopetuksen järjestämisestä palveluohjaus.
Päätöksen mukaisesti alkuluokkatoiminnasta luovutaan lukuvuoden 2024–2025 alussa Vendlaskolanissa, Klaukkalan, Syrjälän, Harjulan, Valkjärven, Metsäkylän, Uotilan, Lukkarin, Maaniitun, Karhunkorven, Nukarin, Palojoen, Rajamäen ja Länsikaaren kouluissa. Lepsämän ja Röykän kouluissa alkuluokkatoiminta päättyy lukuvuoden 2026–2027 alussa.
Lisätietoa alkuluokkatoiminnasta.
Katso myös kohta Täydentävä varhaiskasvatus esiopetuksen rinnalla mm. loma-aikojen osalta.
Toimiminen esiopetuksessa
Toimintakausi 2024-2025:
Lukuvuosi alkaa 8.8.2024
Syyslomaviikko 42, 14.–20.10.2024
Joululoma 21.12.2024–6.1.2025
Kevätlukukausi alkaa 7.1.2025
Talvilomaviikko 8, 17.–23.2.2025
Pääsiäinen 18.–21.4.2025
Lukuvuosi päättyy perjantaina 30.5.2025
Lukuvuoden vapaapäivät:
– Itsenäisyyspäivä 6.12.2024
– Vapunpäivä 1.5.2025
– Helatorstai 29.5.2025
Katso myös kohta Täydentävä varhaiskasvatus esiopetuksen rinnalla.
Päiväkodin johtaja päättää poissaololuvan antamisesta oppilaalle yli kolmen koulupäivän ajaksi, jolloin poissaolosta tehdään hakemus Wilman kautta.
Esiopetusvuoden lopulla arvioinnista saatu tieto lapsen oppimisvalmiuksista siirretään kouluun opetuksen järjestämistä varten huoltajan kanssa sovitusti.
Esiopetusvuoden keväällä lapsi saa virallisen osallistumistodistuksen esiopetukseen osallistumisestaan.
Opiskeluhuolto on myös ennaltaehkäisevää, yhteisöllistä toimintaa terveen ja turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön luomiseksi.
Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko yhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Tämän lisäksi esiopetukseen piiriin kuuluvilla lapsilla on lakisääteinen oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.
Monialainen yhteistyö sekä varhainen, avoin, yhteistyö lapsen ja huoltajien kanssa on opiskeluhuollossa keskeistä.
Jos lapsi osallistuu täydentävään varhaiskasvatukseen vain aamulla ennen esiopetusta, on hänellä oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen iltapäivällä esiopetuksesta suoraan kotiin maksuttoman kuljetuksen ehtojen täyttyessä.
Jos lapsi osallistuu täydentävään varhaiskasvatukseen vain iltapäivällä esiopetuksen jälkeen, on hänellä oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen aamulla kotoa suoraan esiopetukseen maksuttoman kuljetuksen ehtojen täyttyessä.
Jos lapsi osallistuu täydentävään varhaiskasvatukseen aamulla ennen esiopetuksen alkamista ja lisäksi iltapäivällä esiopetuksen jälkeen, vastaa huoltaja lapsen kuljetuksista kokonaisuudessaan.
Lisätietoa koulumatkoista ja -kuljetuksista.
Sähköiset järjestelmät esiopetuksessa
Huoltajan on laadittava koko viikon mittainen hoitoaikasuunnitelma lapsen hoitovarauskalenteriin.
Lapsesta, jolla on esiopetuksen lisäksi täydentävää varhaiskasvatusta, ilmoitetaan Päikyn hoitoaikavarauskalenterissa lapsen saapumisaika ja lähtöaika yhtäjaksoisesti. Ohjelma laskee automaattisesti laskulle kertyvistä tunneista maksuttoman esiopetuksen ajan pois huomioiden koulujen työ- ja loma-ajat.
Lisätietoa Päikky-järjestelmästä.
Esiopetuksessa on käytössä sekä Päikky (täydentävän varhaiskasvatusajan ilmoittaminen ja varhaiskasvatussuunnitelmat) että Wilma (viestintä) sähköiset järjestelmät. Oman yksikön kasvattajat antavat yksikkökohtaiset ohjeet näiden järjestelmien käytöstä kyseisessä yksikössä.
Esiopetuksen aikana Wilmassa on käytössä perustoiminnot, kuten viestit, poissaolomerkinnät ja pedagogiset lomakkeet.
Oppilaiden vanhemmat voivat tehdä itse tunnukset Wilmaan. Lisätietoja löytyy täältä.
Esiopetuksessa on käytössä sekä Päikky (täydentävän varhaiskasvatusajan ilmoittaminen ja varhaiskasvatussuunnitelmat) että Wilma (viestintä) sähköiset järjestelmät. Oman yksikön kasvattajat antavat yksikkökohtaiset ohjeet näiden järjestelmien käytöstä kyseisessä yksikössä.
Tapaturmat ja vakuutukset
Varhaiskasvatuksessa olevat lapset on vakuutettu tapaturman varalta. Tapaturman sattuessa ilmoitamme huoltajille välittömästi ja tarvittaessa viemme lapsen ensiapuun.
- Varhaiskasvatuksen työntekijä täyttää tapaturmailmoituksen sähköisesti vakuutusyhtiöön ja siitä huoltaja saa kopion sähköpostiinsa.
- Mikäli huoltajat ovat maksaneet joitakin kuluja ja hakevat korvauksia niistä, saavat huoltajat tekstiviestillä tai sähköpostilla vakuutusyhtiön ohjeet, joiden mukaan hakevat itse mahdolliset korvaukset.
- Vakuutusyhtiö korvaa hoitokulut julkisen terveydenhuollon kustannusten mukaisesti. Vakuutuksen perusteella korvataan myös välttämättömät ja kohtuulliset matkakulut tutkimukseen ja hoitoon lähimpään hoitolaitokseen. Omalla autolla tehdyt matkat korvataan Kansaneläkelaitoksen hyväksymän oman auton kilometrikorvauksen mukaisesti. Tapaturman yhteydessä rikkimenneiden silmälasien korjauskulut tai vastaavien uusien hankintakulut korvataan myös tapaturmavakuutuksen kautta. Muuta henkilökohtaista omaisuutta ei korvata.
Lisätietoa esiopetuksesta
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluohjaus
Anna Honkala ja Päivi Benjaminsson
040 317 2610
Yksikkö
Varhaiskasvatuspalvelut
Toimipaikka
Palveluohjaus
Klaukkala, Lepsämä
Anna Honkala
anna.honkala@nurmijarvi.fi
Palveluohjaus
Kirkonkylä, Rajamäki, Röykkä, Nukari ja Perttula
Päivi Benjaminsson
paivi.benjaminsson@nurmijarvi.fi
Lue lisää aiheesta Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluohjaus