Yläkoulun aloittaminen tuo nuoren elämään monia muutoksia: uusia koulukavereita, uudet opettajat sekä uusia oppiaineita. Myös kouluympäristö voi muuttua. Alta löydät lisätietoa, miten yläkoulussa opiskellaan ja miten koulutyö on järjestetty. Sivulta Yläkoulun oppilaan lähikoulu selviää mihin yläkouluun oppilaat sijoittuvat alakoulun jälkeen.
Tervetuloa kouluun!
Yläkoulussa
Yläkoulussa kouluviikon pituus on 29 – 30 tuntia. Opiskelu tapahtuu pääasiassa jokaisen oppiaineen omassa luokkatilassa niin että oppilaat siirtyvät tilasta toiseen lukujärjestyksen mukaisesti.
Myös opetusryhmien kokoonpano vaihtelee. Joissain oppiaineissa opiskellaan ryhmissä, joissa on oppilaita useilta eri luokilta.
Koulujen arkeen ja koulutyön käytäntöihin liittyviä asioita ja tietoa on kerätty Koulun arki -sivuille.
Koulujen työ- ja loma-ajat löytyvät polusta Koulun arki > Työ- ja loma-ajat
Myös opetusryhmien kokoonpano vaihtelee. Joissain oppiaineissa opiskellaan ryhmissä, joissa on oppilaita useilta eri luokilta.
Koulujen arkeen ja koulutyön käytäntöihin liittyviä asioita ja tietoa on kerätty Koulun arki -sivuille.
Koulujen työ- ja loma-ajat löytyvät polusta Koulun arki > Työ- ja loma-ajat
Aineenopettajat vastaavat opetuksesta yläkouluissa ja lähes jokaisessa oppiaineessa on eri opettaja. Jokaiselle ryhmälle/luokalle on määritetty myös oma luokanvalvoja eli opettaja, joka vastaa oman ryhmänsä oppilaiden koulunkäyntiin liittyvistä asioista.
Suurin osa yläkoulun oppiaineista ovat tuttuja jo alakoulusta. Uusia, kaikille yhteisiä oppiaineita ovat oppilaanohjaus, kotitalous, terveystieto sekä biologia, maantieto, fysiikka ja kemia, jotka korvaavat alakoulun ympäristöopin oppiaineen.
Kotitaloutta opiskellaan 7. luokalla kaikille yhteisenä oppiaineena kolme tuntia viikossa. Kotitaloustunneilla opitaan valmistamaan ruokaa ja leipomaan, pitämään ympäristö siistinä ja puhtaana sekä huolehtimaan vaatteista ja jalkineista.
Terveystietoa opiskellaan yksi vuosiviikkotunti 7., 8. ja 9. luokalla. Terveystiedon opetuksessa käsitellään ihmisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Tavoitteena on edistää oppilaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista.
Lisätietoa oppilaanohjauksen oppiaineesta löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppilanohjaus
Listietoa oppimisen ja edistymisen arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi
Suurin osa yläkoulun oppiaineista ovat tuttuja jo alakoulusta. Uusia, kaikille yhteisiä oppiaineita ovat oppilaanohjaus, kotitalous, terveystieto sekä biologia, maantieto, fysiikka ja kemia, jotka korvaavat alakoulun ympäristöopin oppiaineen.
Kotitaloutta opiskellaan 7. luokalla kaikille yhteisenä oppiaineena kolme tuntia viikossa. Kotitaloustunneilla opitaan valmistamaan ruokaa ja leipomaan, pitämään ympäristö siistinä ja puhtaana sekä huolehtimaan vaatteista ja jalkineista.
Terveystietoa opiskellaan yksi vuosiviikkotunti 7., 8. ja 9. luokalla. Terveystiedon opetuksessa käsitellään ihmisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Tavoitteena on edistää oppilaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaa osaamista.
Lisätietoa oppilaanohjauksen oppiaineesta löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppilanohjaus
Listietoa oppimisen ja edistymisen arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi
Valinnaisainetarjonta vaihtelee kouluittain, koska koulut päättävät, mitä valinnaisaineita niissä voi opiskella. Alakoulussa opiskeltu A2-kieli jatkuu yläkoulussa valinnaisaineena.
Valinnaisten oppiaineiden määrä kasvaa 8. ja 9. luokilla, jolloin oppilailla on mahdollisuus valinnaisuuden kautta painottaa opiskeluaan omien kiinnostustensa mukaan.
Peruskoulun jälkeiset jatko-opinnot eivät edellytä minkään tietyn valinnaisaineen opiskelua. Jatko-opintoihin hakiessa huomioidaan kuitenkin sellaiset yhteisiin oppiaineisiin kuuluvat valinnaisaineet, jotka arvioidaan numerolla (eli valinnaisaineen laajuus on vähintään kaksi vuosiviikkotuntia).
Lisätietoa valinnaisten aineiden arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi
Valinnaisten oppiaineiden määrä kasvaa 8. ja 9. luokilla, jolloin oppilailla on mahdollisuus valinnaisuuden kautta painottaa opiskeluaan omien kiinnostustensa mukaan.
Peruskoulun jälkeiset jatko-opinnot eivät edellytä minkään tietyn valinnaisaineen opiskelua. Jatko-opintoihin hakiessa huomioidaan kuitenkin sellaiset yhteisiin oppiaineisiin kuuluvat valinnaisaineet, jotka arvioidaan numerolla (eli valinnaisaineen laajuus on vähintään kaksi vuosiviikkotuntia).
Lisätietoa valinnaisten aineiden arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi
Oppilaan poissaoloon koulusta tulee aina pyytää lupa. Etukäteen tiedossa oleviin poissaoloihin anotaan lupa jo ennen poissaoloa. Sairastumisesta johtuvat poissaolot ilmoitetaan luokanvalvojalle Wilman välityksellä.
Lisätietoa poissaoloista ja niiden ilmoittamisesta löytyy sivulta Poissaolot.
Poissaolon ajalta tekemättä jääneet tehtävät on hyvä selvittää opettajalta tai luokkakaverilta. Oppilaan omat lomat eivät ole suositeltavia koulutyön aikana vaan ne tulisi ajoittaa koulujen lomakausiin.
Lisätietoa poissaoloista ja niiden ilmoittamisesta löytyy sivulta Poissaolot.
Poissaolon ajalta tekemättä jääneet tehtävät on hyvä selvittää opettajalta tai luokkakaverilta. Oppilaan omat lomat eivät ole suositeltavia koulutyön aikana vaan ne tulisi ajoittaa koulujen lomakausiin.
Kouluruokailun päätavoite on ylläpitää ja edistää oppilaan hyvinvointia ja terveyttä. Oppilaat saavat jokaisena koulupäivänä maksuttoman koululounaan, joka kattaa noin kolmasosan oppilaan päivittäisestä energiatarpeesta. Koululounasta ei ole tarkoitettu oppilaan ainoaksi päivittäiseksi lämpimäksi ateriaksi.
Ruokalista on kiertävä kuuden viikon lista, joka on nähtävillä Ruokapalvelut-sivujen kautta (kohta Kouluruokailu). Lista julkaistaan myös Nurmijärven Uutisissa.
Useissa kouluissa ruokailu on järjestetty itsepalveluna. Ruokasalissa on nähtävillä malliateria, joka ohjaa oppilaita koostamaan ateriansa oikein. Oppilaan on hyvä osata käyttää haarukkaa ja veistä sekä kuoria perunansa. Ruokailun jälkeen astiat viedään sovittuun paikkaan.
Kouluissa tarjotaan oppilaiden tarvitsemat lääketieteellisiin syihin perustuvat erityisruokavaliot sekä uskonnollisista tai eettisistä syistä rajoitetut ruokavaliot. Lisätietoa eri ruokavalioista sekä ilmoituslomakkeen löydät Aleksian Ruokapalvelut-sivulta.
Ruokalista on kiertävä kuuden viikon lista, joka on nähtävillä Ruokapalvelut-sivujen kautta (kohta Kouluruokailu). Lista julkaistaan myös Nurmijärven Uutisissa.
Useissa kouluissa ruokailu on järjestetty itsepalveluna. Ruokasalissa on nähtävillä malliateria, joka ohjaa oppilaita koostamaan ateriansa oikein. Oppilaan on hyvä osata käyttää haarukkaa ja veistä sekä kuoria perunansa. Ruokailun jälkeen astiat viedään sovittuun paikkaan.
Kouluissa tarjotaan oppilaiden tarvitsemat lääketieteellisiin syihin perustuvat erityisruokavaliot sekä uskonnollisista tai eettisistä syistä rajoitetut ruokavaliot. Lisätietoa eri ruokavalioista sekä ilmoituslomakkeen löydät Aleksian Ruokapalvelut-sivulta.
Lisätietoa oppimisen tuesta ja sen järjestelyistä löydät polusta Kasvun ja oppimisen tuki > Tukea oppimiseen perusopetuksessa
Lisätietoa oppilaan yksilöllisen hyvinvoinnin tukemisesta ja opiskeluhuollosta löydät polusta Kasvun ja oppimisen tuki > Tukea kasvuun perusopetuksessa
Kouluyhteisön hyvinvoinnin tukemisesta löydät lisätietoa polusta Kasvun ja oppimisen tuki > Hyvinvoiva yhteisö
Kouluyhteisön hyvinvoinnin tukemisesta löydät lisätietoa polusta Kasvun ja oppimisen tuki > Hyvinvoiva yhteisö
Kunta järjestää tietyissä tilanteissa myös yläkoulun oppilaalle maksuttoman koulukuljetuksen tai avustaa oppilaan kuljettamista. Kuljetus järjestetään, jos oppilaan koulumatka on yli 5 km tai matka muodostuu ilman kuljetusta oppilaan ikä tai muut olosuhteet huomioon ottaen liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.
Lisätietoa koulukuljetuksista löytyy sivulta Koulumatkat ja -kuljetus.
Lisätietoa koulukuljetuksista löytyy sivulta Koulumatkat ja -kuljetus.
Luokanvalvojan lisäksi oppilaita auttavat 7. luokalla kullekin luokalle nimetyt tukioppilaat. He ovat koulun 8. tai 9. luokan oppilaita, jotka ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä. Tukioppilaat järjestävät lukuvuoden aikana toimintaa, joka tukee koulun hyvää ilmapiiriä sekä eri luokkien ryhmähengen rakentamista. Tukioppilaat jakavat myös tietoa koulun käytännöistä ja heidän puoleen voi kääntyä, jos näkee tai kokee kiusaamista. Tukioppilaita ohjaa koulun työntekijä.
Oppilaat valitsevat keskuudestaan oppilaskunnan hallituksen. Oppilaskunnan hallituksen kautta oppilailla on mahdollisuus vaikuttaa koulunkäyntiänsä koskeviin asioihin sekä järjestää oppilaille tarkoitettuja yhteisiä tapahtumia. Eri koulujen oppilaskunnat tekevät myös yhteistyötä. Oppilaskuntatoimintaa ohjaa joku oman koulun opettajista.
Oppilaat valitsevat keskuudestaan oppilaskunnan hallituksen. Oppilaskunnan hallituksen kautta oppilailla on mahdollisuus vaikuttaa koulunkäyntiänsä koskeviin asioihin sekä järjestää oppilaille tarkoitettuja yhteisiä tapahtumia. Eri koulujen oppilaskunnat tekevät myös yhteistyötä. Oppilaskuntatoimintaa ohjaa joku oman koulun opettajista.
Nurmijärven Nuorisopalvelut tukee nuorten kasvua. Tutustu nuorisolle suunnattuihin palveluihin sivulla Nuorisopalvelut.
Nurmijärven kunta tarjoaa kaikille kuntalaisille yhteisiä kulttuurin ja vapaa-ajan palveluita. Kirjasto-, museo- ja kulttuuripalveluiden sekä muiden vapaa-ajanpalveluiden tarjontaan pääset tutustumaan sivulta Kulttuuri ja vapaa-aika.
Nurmijärven kunta tarjoaa kaikille kuntalaisille yhteisiä kulttuurin ja vapaa-ajan palveluita. Kirjasto-, museo- ja kulttuuripalveluiden sekä muiden vapaa-ajanpalveluiden tarjontaan pääset tutustumaan sivulta Kulttuuri ja vapaa-aika.
Onnistunut kodin ja koulun välinen yhteistyö rakentuu luokanvalvojan ja huoltajien aktiivisuudesta, sitoutumisesta ja luottamukseesta. Opettaja ja huoltajat sopivat yhdessä ne yhteistyötavat, jotka tuntuvat tarkoituksenmukaisilta ja tukevat kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Kodin ja koulun välistä yhteistyötä toteutetaan sekä yksilö- että yhteisötasolla. Yhteistyön periaatteet ja muodot kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö luo myös mahdollisuuksia huoltajien väliseen tutustumiseen ja yhteistyöhön. Useissa kouluissa toimiikin vanhempainyhdistys, joka tukee koko koulun toimintaa.
Kirkonkylän, Klaukkalan ja Rajamäen alueilla toimivat myös alueelliset vanhempainfoorumit, joiden toimintaan voivat osallistua kaikki huoltajat. Koulut tiedottavat vanhempainfoorumeiden toiminnasta ja kokouksista.
Kodin ja koulun välistä yhteistyötä toteutetaan sekä yksilö- että yhteisötasolla. Yhteistyön periaatteet ja muodot kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö luo myös mahdollisuuksia huoltajien väliseen tutustumiseen ja yhteistyöhön. Useissa kouluissa toimiikin vanhempainyhdistys, joka tukee koko koulun toimintaa.
Kirkonkylän, Klaukkalan ja Rajamäen alueilla toimivat myös alueelliset vanhempainfoorumit, joiden toimintaan voivat osallistua kaikki huoltajat. Koulut tiedottavat vanhempainfoorumeiden toiminnasta ja kokouksista.
Yläkoulun alkaessa on tärkeä miettiä omia opiskelumenetelmiä ja niiden vaikutusta oppinnoissa menestymiseen. Yläkoulussa opiskelu edellyttää enemmän omatoimisuutta ja kykyä itsenäiseen opiskeluun kuin opiskelu alakoulussa.
Menestyminen opinnoissa vaikuttaa suoraan perusopetuksen päättötodistukseen, jolla hakeudutaan peruskoulun jälkeisiin jatko-opintoihin. Hyvällä koulumenestyksellä on paremmat mahdollisuudet päästä itseään kiinnostavaan jatko-koulutukseen.
Lisätietoa päättötodistuksesta ja päättövaiheen arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi.
Menestyminen opinnoissa vaikuttaa suoraan perusopetuksen päättötodistukseen, jolla hakeudutaan peruskoulun jälkeisiin jatko-opintoihin. Hyvällä koulumenestyksellä on paremmat mahdollisuudet päästä itseään kiinnostavaan jatko-koulutukseen.
Lisätietoa päättötodistuksesta ja päättövaiheen arvioinnista löydät polusta Opetus ja opiskelu > Oppimisen arviointi.
Peruskoulun jälkeen haetaan opiskelemaan ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Haku tapahtuu Opintopolku-palvelun kautta: http://opintopolku.fi/.
Ammatilliseen koulutukseen opiskelijat valitaan peruskoulun päättötodistuksen kaikkien aineiden keskiarvon, painotettavien arvosanojen sekä mahdollisten pääsy- ja soveltuvuuskokeiden perusteella.
Lukioon opiskelijat valitaan peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon perusteella.
Opintopolusta löydät lisätietoa tarjolla olevista koulutusmahdollisuuksista sekä pääsyvaatimuksista. Nurmijärvellä voi hakeutua opiskelemaan mm. Nurmijärven lukioon, Arkadiaan yhteislyseoon sekä Keudan Perttulan toimipisteessä tarjolla oleviin tutkintoihin ja koulutuksiin.
Ammatilliseen koulutukseen opiskelijat valitaan peruskoulun päättötodistuksen kaikkien aineiden keskiarvon, painotettavien arvosanojen sekä mahdollisten pääsy- ja soveltuvuuskokeiden perusteella.
Lukioon opiskelijat valitaan peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon perusteella.
Opintopolusta löydät lisätietoa tarjolla olevista koulutusmahdollisuuksista sekä pääsyvaatimuksista. Nurmijärvellä voi hakeutua opiskelemaan mm. Nurmijärven lukioon, Arkadiaan yhteislyseoon sekä Keudan Perttulan toimipisteessä tarjolla oleviin tutkintoihin ja koulutuksiin.