Oppilaan koulupolkuun sisältyy useita siirtymiä, joista käytetään myös nimitystä nivelvaihe. Tällaisia ovat esim. siirtyminen esiopetuksesta perusopetukseen tai alakoulusta yläkouluun. Siirtymiin liittyy toimenpiteitä, joiden toteuttaminen edellyttää yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Koulujen opetushenkilökunnan tehtävänä on huolehtia siirtymävaiheiden käytäntöjen toteuttamisesta ja siten oppilaan koulupolun edistämisestä.
Perusopetuksessa siirtymävaiheita on neljä:
- oppilaan siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen
- oppilaan siirtyessä 2. vuosiluokalta 3. vuosiluokalle
- oppilaan siirtyessä alakoulusta yläkouluun
- perusopetuksen päättövaiheessa, oppilaan siirtyessä perusopetuksen jälkeisen koulutusvaiheeseen
Sivuilta Opiskelu alakoulussa ja Opiskelu yläkoulussa löydät lisätietoa koulun aloittamisesta sekä koulutyön käytänteistä alakouluissa ja yläkouluissa. Mainitut sivut korvaavat aiempina vuosina julkaistut Tervetuloa kouluun ja Tervetuloa yläkouluun -oppaat.
Toimenpiteet siirtymävaiheissa
– siirtymävaiheen yhteistoiminta kodin ja esiopetusyksikön/koulun kanssa: vanhempainillat, yhteistyöpalaverit, lapsikohtaisten esiopetuksen suunnitelmien sekä pedagogisten asiakirjojen valmistelu ja päivittäminen, esiopetukseen ja kouluun tutustuminen sekä vanhempien ja lasten tapaaminen
– yhteistyöpalaverit rehtoreiden ja esiopetusyksiköiden esimiesten välillä sekä esi- ja alkuopettajien välillä
– esiopetukseen ja kouluun ilmoittautumisen valmistelu sekä esiopetuspaikan ja lähikoulun osoittaminen
– erityisluokkien oppilaiden valinnat sekä tehostetun ja erityisen tuen piiriin kuuluvien lasten oppilaskohtaiset siirtymäpalaverit
– haku koulukuljetuksiin sekä kunnan koordinoimaan aamu- ja iltapäivätoimintaan
– siirtymävaiheen yhteistoiminta kodin ja koulun kanssa: vanhempainillat ja arviointikeskustelut
– Allu-testit eli standardoitu lukutaidon testi, jonka avulla selvitetään oppilaan lukemisvalmiudet, lukutaidon sujuvuus ja luetun ymmärtäminen
– erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden tukitarpeen arviointi
– siirtymävaiheen yhteistoiminta kodin ja koulun kanssa: vanhempainillat, arviointikeskustelut ja yläkouluun tutustuminen
– tulevien 7-luokkalaisten lähikoulun osoittaminen sekä päätökset lähikouluista
– Allu-testit eli standardoitu lukutaidon testi, jonka avulla selvitetään oppilaan lukemisvalmiudet, lukutaidon sujuvuus ja luetun ymmärtäminen
– erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden tukitarpeen arviointi
– perheohjauksen tarjoaminen halukkaille
– oppilaan henkilökohtainen päättövaiheen ohjaus
– vierailut toisen asteen oppilaitoksissa
– koulutusmessut ja/tai vanhempainillat
– yhteishakusuunnitelman laatiminen ja yhteishaku sekä siihen liittyvät toinmenpiteet (hakupapereiden täyttäminen, liitteet, pääsykokeisiin valmistautuminen
– jälkiohjaus