Oppimisen tuki pienillä lapsilla on osa kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukea. Lapsi kehittyy jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten lasten ja aikuisten kanssa. Meille varhaiskasvatuksen työntekijöille on tärkeää luoda hyvä yhteistyö huoltajien kanssa, jotta lapsen tuen tarve voidaan yhdessä tunnistaa. Oppimisen tuki rakennetaan lapsiryhmään pedagogisin järjestelyin.
Oppimisen tuen suunnittelusta, toteutumisesta ja arvioinnista vastaa ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, mutta toteutukseen osallistuvat kaikki ryhmän kasvattajat. Lapselle suunniteltu tuki kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja sen toteutumista arvioidaan yhdessä. Lapsi otetaan mukaan tuen suunnitteluun ja arviointiin ikätasonsa mukaisesti.
Varhaiskasvatuksessa voidaan tukea antaa monin tavoin. Tärkeintä ja ensisijaista on selkeyttää lapsiryhmässä annettava pedagoginen ja lapsen hyvinvointia edistävä tuki. Tuen antamiseen osallistuvat kaikki ryhmän kasvattajat. Jos lapsi tarvitsee yksilöllistä ja useita eri tukimuotoja sisältävää suunnitelmaa, lapselle tehdään tehostetun tai erityisen tuen hallinnollinen päätös yhteistyössä huoltajan kanssa. Tällöin harkitaan myös rakenteellisia tukitoimia, joita ovat muun muassa lapsimäärän pienentäminen sekä henkilöstön mitoitukseen tai rakenteeseen liittyvät ratkaisut. Tehostettuun ja erityiseen tukeen siirryttäessä on yhteistyössä mukana varhaiskasvatuksen konsultoivat erityisopettajat.
Tukea rakennettaessa mietitään tavoitteita aikuisten pedagogiselle toiminnalle. Tämä pitää sisällään oppimisympäristön, työtapojen sekä oppimisen eri alueiden huomioonottamista. Joskus lapsen kokonaisvaltaisen tuen järjestämiseen tarvitaan monialaista yhteistyötä. Sen vuoksi yhteistyöhön liittyvät huoltajan kanssa sovitusti sosiaali-ja terveysalan työntekijät.