Hae sivustolta kirjoittamalla hakusana alla olevaan kenttään
Tukea oppimiseen
Tukea oppimiseen perusopetuksessa
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan tai yhden tukimuodon tarpeesta useamman tukimuodon tarpeeseen. Koulutyössä tuen muodot on jaettu kolmelle portaalle, alkaen yleisestä kaikille oppilaille tarjottavasta tuesta, oppilaan tuen tarpeen mukaiseen tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Yleinen tuki sisältää mm. opetuksen eriyttämistä, opettajien yhteistyötä ja opetusryhmien joustavaa muuntelua sekä erilaisia muita tukitoimia. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja. Erisyistä tukea annetaan oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla.
Lisätietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuesta löytyy alla olevasta kysymyksiä ja vastauksia -osasta. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen on kuvattu Nurmijärven kunnan opetussuunnitelmassa. Pulmatilanteessa kannattaa olla suoraan yhteydessä oppilaan omaan opettajaan tai koulun rehtoriin. Tarvittaessa voi kääntyä myös kasvun ja oppimisen tue päällikön puoleen, ks. yhteystiedot.
Kysymyksiä ja vastauksia oppimisen ja koulunkäynnin tuesta
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki jaetaan kolmeen tuen muotoon sen mukaan kuinka intensiivisestä ja monipuolisesta tuesta on kyse. Puhutaan tuen kolmiportaisuudesta, jolla siis viitataan oppilaalle annettavaan yleiseen, tehostettuun tai erityiseen tukeen.
Jokaisen oppilaan oikeus on saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin kaikkina koulupäivinä. Tuen muotoja määritettäessä tulee kuitenkin huomioida oppilaiden yksilölliset edellytykset ja tarpeet. Opettajalla on vastuu oman oppilasryhmänsä tuen tarpeiden huomioimisesta. Tukitarpeen määrittely tehdään yhteistyössä oppilaan huoltajien, toisten opettajien ja koulun muun henkilöstön sekä mahdollisten muiden asiantuntijoiden kanssa.
Yleinen tuki voi sisältää mm. opetuksen eriyttämistä, opettajien yhteistyötä ja opetusryhmien joustavaa muuntelua. Myös tukiopetus, oppimissuunnitelman käyttö, osa-aikainen erityisopetus ja avustajan työpanos ovat keinoja vastata opetusryhmän tai yksittäisen oppilaan tuen tarpeisiin. Osa-aikainen erityisopetus on tarkoitettu oppilaille joilla on lieviä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia.
Erityisopetuksen järjestämisestä sovitaan yhdessä huoltajan kanssa. Oppilas osallistuu osa-aikaiseen erityisopetukseen erityisopettajan ohjauksessa omassa koulussaan koulupäivän aikana. Erityisopettaja voi työskennellä yhdessä luokanopettajan kanssa, opettaa erikseen pientä ryhmää tai yhtä lasta kerrallaan. Erityisopetus voidaan toteutua jaksoittain tai se voi olla säännöllistä, keskimäärin 1-2 h viikossa yhtä oppilasta kohden. Lapsi voi tarvita tukea esim. lukemisessa, kirjoittamisessa, laskemisessa tai keskittymisessä koulutyöhön.
Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja. Tehostettua tukea annetaan silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tehostettuun tukeen siirtymiseksi opettaja tekee pedagogisen arvion, jonka pohjalta oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Tehostettu tuki suunnitellaan yksittäistä oppilasta varten kokonaisuutena ja se on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki. Tuen tehtävänä on ehkäistä ongelmien kasvamista, monimuotoistumista ja kasautumista. Tehostetun tuen aikana voidaan käyttää kaikkia tuen muotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta, ks. alempana.
Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityistä tukea varten tehdään erityisen tuen päätös ja laaditaan oppilaalle henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta sekä muista perusopetuksen tukimuodoista.
Luokkamuotoista erityisopetusta voidaan järjestää oppilaille, jotka tarvitsevat oppimiseen liittyvien erityisvaikeuksien, tunne-elämän häiriön tai muun niihin verrattavan syyn vuoksi pienemmän opetusryhmän. Luokkamuotoiset erityisopetuksen ryhmät sijaitsevat Nurmijärven kunnan koulujen yhteisissä erityisluokissa. Näissä luokissa opiskelee pääsääntöisesti enintään kymmenen oppilasta. Erityisopettajan lisäksi luokassa työskentelee koulunkäynninohjaaja.
Nurmijärven kirkonkylässä sijaitseva Kivenpuiston koulu tarjoaa luokkamuotoista, yksilöllistä erityisopetusta sekä esiopetuksen että vuosiluokkien 1-9 oppilaille, joiden oppimisvaikeudet ja tuen tarve ovat niin laaja-alaisia, että suoriutuminen peruskoulun yleisopetukselle asetetuista tavoitteista tai oppisisällöistä ei ole mahdollista. Kivenpuiston koulussa opetus voidaan järjestää kokonaan tai osin yksilöllistettyjen oppimäärien mukaan, toiminta-alueittain järjestettävänä opetuksena tai oppiainekokonaisuuksina järjestettävänä opetuksena. Lisätietoa Kivenpuiston koulusta löydät koulun verkkosivuilta osoitteesta https://www.nurmijarvi.fi/koulut/kivenpuiston-koulu/