Hae sivustolta kirjoittamalla hakusana alla olevaan kenttään
Tukea oppimiseen
Tukea oppimiseen esiopetuksessa
Esiopetusikäiset lapset kuuluvat perusopetuslain mukaiseen kasvun ja oppimisen tuen piiriin. Kasvun ja oppimisen tukeminen sisältyy päivittäiseen yhdessäoloon ja vuorovaikutukseen. Lapsi kohdataan yksilönä, mutta kuitenkin aina niin, että hän on samalla osa yhteisöä. Yhteisöön liittyminen, toisten huomioiminen ja huomioonottaminen sekä omien halujen ja tarpeiden säätelyn oppiminen ovat tärkeitä esiopetusikäisen taitoja.
Tuen rakentamisen lähtökohtana on kunkin lapsen vahvuudet. Esiopettajat käyvät huoltajien kanssa esiopetuskeskustelun syksyllä. Tämä on osa kaikille lapsille suunnattua yleistä tukea. Keskustelussa kuullaan lasta ja huoltajaa ja laaditaan yhteinen suunnitelma lapsen esiopetuksen toteuttamiseksi. Siinä hyödynnetään koko esiopetusryhmän voimavaroja ja ryhmän lasten keskinäistä vuorovaikutusta. Tavoitteena on tukea lasten itsetuntoa, vuorovaikutustaitoja, motivaatiota ja oppimaan oppimisen taitoja.
Esiopetuksessa siirtyminen yleisestä tuesta tehostettuun tukeen tapahtuu pedagogisen arvion kautta. Pedagoginen arvio käydään läpi yhdessä huoltajien kanssa ja se käsitellään moniammatillisesti yhteistyössä opiskeluhuollon ammattihenkilön kanssa. Opiskeluhuollon henkilöstöä esiopetuksessa ovat psykologi, kuraattori ja neuvolaterveydenhoitaja. Jos päädytään tehostettuun tukeen, lapselle laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitelma, jossa yksilöidään vahvemmin lapselle suunnatut tukitoimet.
Tehostetusta erityiseen tukeen siirtyminen edellyttää pedagogista selvitystä. Pedagoginen selvitys käsitellään myös yhdessä huoltajien ja opiskeluhuollon ammattihenkilön kanssa. Pedagogisen selvitys antaa mahdollisuuden huoltajille hakea erityisen tuen päätöstä. Erityisen tuen päätös on hallinnollinen päätös ja siitä vastaa kasvun ja oppimisen tuen päällikkö. Erityiseen tukeen ei voi siirtyä ilman tehostetun tuen jaksoa lukuun ottamatta lapsia, joiden lääketieteelliset ja psykologiset arviot edellyttävät suoraan erityiseen tukeen siirtymistä. Erityisen tuen päätöksen saaneille lapsille laaditaan HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma).
Esiopetuksessa voidaan tukea antaa monin tavoin. Tärkeintä ja ensisijaista on selkeyttää lapsiryhmässä annettava pedagoginen ja lapsen hyvinvointia edistävä tuki. Tuen antamiseen osallistuvat kaikki ryhmän kasvattajat. Joskus tarvitaan lisäksi rakenteellisia järjestelyjä, joita ovat muun muassa lapsimäärän pienentäminen sekä henkilöstön mitoitukseen tai rakenteeseen liittyvät ratkaisut. Rakenteellisten ratkaisujen miettimisessä on aina mukana yksikön esimies, varhaiskasvatuksen konsultoiva erityisopettaja ja varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö.
Varhaiskasvatuksen konsultoivia erityisopettajia (KVEO) on Nurmijärvellä kymmenen ja heillä on nimetyt varhaiskasvatusyksiköt työalueenaan. Myös esiopetusyksiköt kuuluvat heidän työn piiriin. KVEOt tekevät läheistä yhteistyötä huoltajien ja ryhmän kasvattajien kanssa, kun mietitään lapselle sopivaa tukea tai pedagogisia ratkaisuja esiopetukseen. Häneen kannattaa olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos jokin asia mietityttää.
Psykologiin voit olla yhteydessä aina, jos lapsen kasvu, kehitys tai käyttäytyminen huolestuttaa tai olet huolissasi lapsen oppimiseen liittyvistä asioista.