Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin ja fyysisen terveyden, tukemiseksi koulussa tarjotaan opiskeluhuollon palveluja. Terveydenhoitajan, lääkärin, psykologin ja kuraattorin palvelut ovat tarjolla maksuttomasti ja luottamuksellisesti kaikille koulun oppilaille ja heidän huoltajilleen. Palvelut ovat oppilaille ja heidän huoltajilleen vapaaehtoisia. Oppilaalla on oikeus palveluihin huoltajan mielipiteestä riippumatta.
Perusopetuksen opiskeluhuolto on kuvattu Nurmijärven kunnan opetussuunnitelmassa, joka löytyy sivulta Opetussuunnitelma.
Kysymyksiä ja vastauksia perusopetuksen opiskeluhuollosta
Kouluterveydenhoitaja tapaa kaikki oppilaat vuosittain toteutuvissa terveystapaamisissa. Terveystapaamisten ohella kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä terveyteen, hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa, terveystottumuksiin liittyvissä asioissa (ravitsemus, uni, liikunta ja päihteet) sekä seksuaaliterveyteen, ehkäisyyn ja rokotteisiin liittyvissä asioissa.
Kouluterveydenhuollon palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveydenhoitaja on tavattavissa myös ilman ajanvarausta, avoimella vastaanotolla. Avoimen vastaanottoajat ovat koulukohtaisia.
Kouluterveydenhuoltoon ei sisälly varsinaista sairaanhoitoa. Tarvittaessa otetaan yhteyttä omalle terveysasemalle.
Kouluterveydenhuollon palveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue. https://www.keusote.fi/
Kouluterveydenhuollon palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveydenhoitaja on tavattavissa myös ilman ajanvarausta, avoimella vastaanotolla. Avoimen vastaanottoajat ovat koulukohtaisia.
Kouluterveydenhuoltoon ei sisälly varsinaista sairaanhoitoa. Tarvittaessa otetaan yhteyttä omalle terveysasemalle.
Kouluterveydenhuollon palveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue. https://www.keusote.fi/
Voit olla yhteydessä koulupsykologiin:
– jos koulun aloitus mietityttää (kouluvalmiuksien arviointi)
– jos oppiminen on vaikeaa eikä lapsi/nuori ahkerasta työskentelystä ja erityisestä tuesta huolimatta opi odotusten mukaisesti
– jos keskittyminen tai motivoituminen työskentelyyn on vaikeaa
– lapsen/nuoren koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvissä pulmissa, kun lapsen/nuoren taidoissa todetaan haasteita useammalla kehityksen osa-alueella
– jos toivotaan apua tukitoimien suunnitteluun
– vanhempien kaivatessa tukea lapsen/nuoren käytökseen ja kehitykseen liittyvissä asioissa
– lapsen/nuoren itsetunto-ongelmat, pelot, stressi, ahdistuneisuus, masennus, paniikkikohtaukset, itsetuhoisuus
– kriisitilanteissa
Yhteydenoton jälkeen koulupsykologi arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajansa kanssa.
Psykologi voi:
* Keskustella lapsen tai nuoren, huoltajien ja oppilaitoksen työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
* Tarjota keskustelukäyntejä lapselle, nuorelle ja/tai huoltajille
* Tehdä yhteistyötä lapsen, nuoren ja huoltajien sekä sovittujen koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa. Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
* Havainnoida luokassa osana lapsen tai nuoren tuen suunnittelua tai opettajan konsultaatiota
* Pitää erilaisia ryhmiä esimerkiksi tunne- ja kaveritaitoihin ja stressinhallintaan liittyen
* Olla mukana kehittämässä yksittäisten luokkien ja koko koulun hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
* Oppimisen ja keskittymisen asioissa psykologi voi perehtyä oppilaan tilanteeseen ja tuen tarpeeseen myös tekemällä psykologisia tutkimuksia.
Koulupsykologin palvelut ovat maksuttomia.
– jos koulun aloitus mietityttää (kouluvalmiuksien arviointi)
– jos oppiminen on vaikeaa eikä lapsi/nuori ahkerasta työskentelystä ja erityisestä tuesta huolimatta opi odotusten mukaisesti
– jos keskittyminen tai motivoituminen työskentelyyn on vaikeaa
– lapsen/nuoren koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvissä pulmissa, kun lapsen/nuoren taidoissa todetaan haasteita useammalla kehityksen osa-alueella
– jos toivotaan apua tukitoimien suunnitteluun
– vanhempien kaivatessa tukea lapsen/nuoren käytökseen ja kehitykseen liittyvissä asioissa
– lapsen/nuoren itsetunto-ongelmat, pelot, stressi, ahdistuneisuus, masennus, paniikkikohtaukset, itsetuhoisuus
– kriisitilanteissa
Yhteydenoton jälkeen koulupsykologi arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajansa kanssa.
Psykologi voi:
* Keskustella lapsen tai nuoren, huoltajien ja oppilaitoksen työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
* Tarjota keskustelukäyntejä lapselle, nuorelle ja/tai huoltajille
* Tehdä yhteistyötä lapsen, nuoren ja huoltajien sekä sovittujen koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa. Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
* Havainnoida luokassa osana lapsen tai nuoren tuen suunnittelua tai opettajan konsultaatiota
* Pitää erilaisia ryhmiä esimerkiksi tunne- ja kaveritaitoihin ja stressinhallintaan liittyen
* Olla mukana kehittämässä yksittäisten luokkien ja koko koulun hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
* Oppimisen ja keskittymisen asioissa psykologi voi perehtyä oppilaan tilanteeseen ja tuen tarpeeseen myös tekemällä psykologisia tutkimuksia.
Koulupsykologin palvelut ovat maksuttomia.
Voit olla yhteydessä koulukuraattoriin:
– jos on huolta lapsen/nuoren koulunkäynnistä (esim. kaverisuhteet, kiusaaminen, kouluun tuleminen, koulussa työskentely, poissaolot)
– jos on huolta kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä asioista (esim. vuorokausirytmi, liiallinen pelaaminen, erimielisyydet perheessä)
– nuoren päihteidenkäyttö huolestuttaa
– motivaatiopulmissa
– koulu aiheuttaa stressiä
– kriisitilanteissa
Yhteydenoton jälkeen koulukuraattori arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajansa kanssa.
Koulukuraattori voi:
* Keskustella lapsen tai nuoren, huoltajien ja oppilaitoksen työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
* Tarjota keskustelukäyntejä lapselle, nuorelle ja/tai huoltajille
* Tehdä yhteistyötä lapsen, nuoren ja huoltajien sekä sovittujen koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa. Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
* Havainnoida luokassa osana lapsen tai nuoren tuen suunnittelua tai opettajan konsultaatiota
* Pitää erilaisia ryhmiä esimerkiksi tunne- ja kaveritaitoihin ja stressinhallintaan liittyen
* Olla mukana kehittämässä yksittäisten luokkien ja koko koulun hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
Koulukuraattorin palvelut ovat maksuttomia.
– jos on huolta lapsen/nuoren koulunkäynnistä (esim. kaverisuhteet, kiusaaminen, kouluun tuleminen, koulussa työskentely, poissaolot)
– jos on huolta kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä asioista (esim. vuorokausirytmi, liiallinen pelaaminen, erimielisyydet perheessä)
– nuoren päihteidenkäyttö huolestuttaa
– motivaatiopulmissa
– koulu aiheuttaa stressiä
– kriisitilanteissa
Yhteydenoton jälkeen koulukuraattori arvioi tuen tarpeen ja sen kiireellisyyden yhteistyössä oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajansa kanssa.
Koulukuraattori voi:
* Keskustella lapsen tai nuoren, huoltajien ja oppilaitoksen työntekijöiden kanssa tarvittavan tuen suunnittelemiseksi
* Tarjota keskustelukäyntejä lapselle, nuorelle ja/tai huoltajille
* Tehdä yhteistyötä lapsen, nuoren ja huoltajien sekä sovittujen koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa. Aikuisten yhteistyöllä pyritään selvittämään, mistä vaikeudet johtuvat, millaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee ja mitä voidaan tehdä tilanteen helpottamiseksi
* Havainnoida luokassa osana lapsen tai nuoren tuen suunnittelua tai opettajan konsultaatiota
* Pitää erilaisia ryhmiä esimerkiksi tunne- ja kaveritaitoihin ja stressinhallintaan liittyen
* Olla mukana kehittämässä yksittäisten luokkien ja koko koulun hyvinvointia tukevia toimenpiteitä
Koulukuraattorin palvelut ovat maksuttomia.
Yhteyttä voi ottaa oppilas, vanhemmat, opettaja, opiskeluhuoltoryhmän jäsen tai muu yhteistyökumppani.
Yhteyttä voit ottaa soittamalla, lähettämällä Wilma-viestin tai sähköpostin tai tulemalla käymään työntekijän luona.
Mikäli yhteydenottajana toimii muu kuin oppilas itse, esimerkiksi opettaja, tarvitaan asiakkuuden aloittamiseen oppilaan ja/tai hänen huoltajansa suostumus.
Palvelut ovat maksuttomia
Kuraattori- ja psykologipalveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue. Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät koulujen ja hyvinvointialueen kotisivuilta. https://www.keusote.fi/
Yhteyttä voit ottaa soittamalla, lähettämällä Wilma-viestin tai sähköpostin tai tulemalla käymään työntekijän luona.
Mikäli yhteydenottajana toimii muu kuin oppilas itse, esimerkiksi opettaja, tarvitaan asiakkuuden aloittamiseen oppilaan ja/tai hänen huoltajansa suostumus.
Palvelut ovat maksuttomia
Kuraattori- ja psykologipalveluista vastaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialue. Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät koulujen ja hyvinvointialueen kotisivuilta. https://www.keusote.fi/
Yksittäisen oppilaan psyykkisen, fyysisen tai sosiaalisen tuen tarpeen selvittämiseksi ja palvelujen järjestämiseksi voidaan koota monialainen asiantuntijaryhmä.
Oppilas ja huoltajat päättävät, ketkä toimijat saavat osallistua heidän asiansa hoitamiseen. Ryhmään voi kuulua oppilaan ja huoltajien lisäksi esimerkiksi terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, opettaja, rehtori, muita yhteistyökumppaneita tai perheen läheisiä.
Monialaisesta yksilökohtaisesta tapaamisesta ja työskentelystä laaditaan opiskeluhuoltokertomus, joka annetaan oppilaalle ja huoltajille sekä tallennetaan kunnan sähköiseen oppilashuoltokertomusten järjestelmään. Lukuoikeus oppilaan kertomukseen on vain niillä koulun toimijoilla, jotka oppilas ja huoltaja ovat hyväksyneet ryhmän jäseniksi
Oppilas ja huoltajat päättävät, ketkä toimijat saavat osallistua heidän asiansa hoitamiseen. Ryhmään voi kuulua oppilaan ja huoltajien lisäksi esimerkiksi terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori, opettaja, rehtori, muita yhteistyökumppaneita tai perheen läheisiä.
Monialaisesta yksilökohtaisesta tapaamisesta ja työskentelystä laaditaan opiskeluhuoltokertomus, joka annetaan oppilaalle ja huoltajille sekä tallennetaan kunnan sähköiseen oppilashuoltokertomusten järjestelmään. Lukuoikeus oppilaan kertomukseen on vain niillä koulun toimijoilla, jotka oppilas ja huoltaja ovat hyväksyneet ryhmän jäseniksi
Tukea ja apua tarjoavat järjestöt ja seurakunnat sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut.
Näitä palveluja ovat esim.
Perhetyö
Perheneuvola
Nuorisoasema
Perhesosiaalityö
Lastensuojelu
Puhe-, toiminta- ja fysioterapia
Lisää tietoa löydät https://www.keusote.fi/
Näitä palveluja ovat esim.
Perhetyö
Perheneuvola
Nuorisoasema
Perhesosiaalityö
Lastensuojelu
Puhe-, toiminta- ja fysioterapia
Lisää tietoa löydät https://www.keusote.fi/