Syrjälän koulu

Koulukiusaamisen ehkäiseminen

Toimintamalli

Kuinka kiusaaminen tunnistetaan?

  • Tahallista, toistuvaa, alistavaa
  • Ruumiillinen kiusaaminen, esim. töniminen, läpsiminen, hakkaaminen ja potkiminen
  • Henkinen kiusaaminen, esim. nälviminen, tavaroiden piilottelu ja ryhmästä eristäminen
  • Sosiogrammi on hyvä työväline selvittelytilanteissa
  • Poissaolot lisääntyvät, viivyttely, luvaton poissaolo

Kuka puuttuu asiaan?

  • Koulussa on kaikkien velvollisuus puuttua kiusaamiseen heti
  • Jatkokäsittely tapahtuu oman opettajan kanssa, tarvittaessa rehtori mukaan
  • Vanhempien velvollisuus ilmoittaa kiusaamistapauksista koululle
  • Muodostetaan tiheä aikuisten verkko; rehtori, OHR, kuraattori, KiVa- tiimi
  • Välitunnit, siirtymiset esim. saliin sekä tuntien aloitus- ja lopetusajat erityisseurantaan

Miten kiusaamistapaus hoidetaan?

  • Kiusaamista ei hyväksytä missään tilanteessa!
  • Puututaan aina tilanteeseen
  • Selvitetään, mistä tilanne aiheutunut, selvitetään eri osapuolten näkemykset
  • Pidetään vanhemmat ajan tasalla
  • Sovitaan tilanne keskustelemalla kaikkien osapuolien kanssa yksitellen ja yhdessä
  • Autetaan kiusaajaa/kiusattua, tarvittaessa OHR ja KiVa-tiimi käsittelee asiaa
  • Huolehditaan tilanteen seurannasta sovitusti säännöllisin välein
  • Hyödynnetään KiVa- koulu materiaalia ja menetelmiä

Kuka hoitaa seurannan?

  • Ensisijaisesti oma opettaja tai vaihtoehtoisesti KiVa-tiimi
  • Rehtorille raportoidaan seurannasta, rehtori osallistuu tarvittaessa seurantaan ja tarpeellisiin palavereihin, vanhemmat aktiivisesti mukana myös