Siirry sisältöön
Syrjälän koulu
Koulukiusaamisen ehkäiseminen
Toimintamalli
Kuinka kiusaaminen tunnistetaan?
- Tahallista, toistuvaa, alistavaa
- Ruumiillinen kiusaaminen, esim. töniminen, läpsiminen, hakkaaminen ja potkiminen
- Henkinen kiusaaminen, esim. nälviminen, tavaroiden piilottelu ja ryhmästä eristäminen
- Sosiogrammi on hyvä työväline selvittelytilanteissa
- Poissaolot lisääntyvät, viivyttely, luvaton poissaolo
Kuka puuttuu asiaan?
- Koulussa on kaikkien velvollisuus puuttua kiusaamiseen heti
- Jatkokäsittely tapahtuu oman opettajan kanssa, tarvittaessa rehtori mukaan
- Vanhempien velvollisuus ilmoittaa kiusaamistapauksista koululle
- Muodostetaan tiheä aikuisten verkko; rehtori, OHR, kuraattori, KiVa- tiimi
- Välitunnit, siirtymiset esim. saliin sekä tuntien aloitus- ja lopetusajat erityisseurantaan
Miten kiusaamistapaus hoidetaan?
- Kiusaamista ei hyväksytä missään tilanteessa!
- Puututaan aina tilanteeseen
- Selvitetään, mistä tilanne aiheutunut, selvitetään eri osapuolten näkemykset
- Pidetään vanhemmat ajan tasalla
- Sovitaan tilanne keskustelemalla kaikkien osapuolien kanssa yksitellen ja yhdessä
- Autetaan kiusaajaa/kiusattua, tarvittaessa OHR ja KiVa-tiimi käsittelee asiaa
- Huolehditaan tilanteen seurannasta sovitusti säännöllisin välein
- Hyödynnetään KiVa- koulu materiaalia ja menetelmiä
Kuka hoitaa seurannan?
- Ensisijaisesti oma opettaja tai vaihtoehtoisesti KiVa-tiimi
- Rehtorille raportoidaan seurannasta, rehtori osallistuu tarvittaessa seurantaan ja tarpeellisiin palavereihin, vanhemmat aktiivisesti mukana myös