Ajankohtaista

Asuminen, Hyvinvointi, Kaikki, Kirjasto, Kulttuuri, Kunnanjohtajan blogi, luonto, Matkailu, Me tehdään Nurmijärvi, Museo, Nuoriso, Rekrytointi, Tapahtumat, Työllisyys, Viestintä

Kesäsomettajat kaappasivat kunnanjohtajan blogin

26.6.2024

Moikkeliskoikkelis!

Täällä kirjoittelee Nurmijärven viestinnän kesäsomettajat Neela ja Angelica. Olemme kaapanneet kunnanjohtajan blogin ja kerromme, mitä pääsimme kesäsomettajina tekemään ja oppimaan.

Kesäsomettajat 2024 eli Angelica ja Neela.

Ensimmäisenä kesätyöpäivänä pääsimme suunnittelemaan, mitä aiomme tehdä seuraavat kaksi viikkoa. Kesätyösuunnitelmassa oli kaikenlaisia kivoja aktiviteetteja ja vierailukohteita.

Ensimmäisenä vierailukohteena oli Rajamäen vanha tehdasalue ja Rajamäen Hiiva, joka tarjosi meille paljon uutta kuvattavaa ja katseltavaa. Esimerkiksi Villa Rurikissa myytiin kaikenlaisia hienoja tavaroita liittyen taiteeseen kuten esim. taidetarvikkeita ja kehyksiä.

Käytiin myös vielä ensimmäisen viikon lopussa uudestaan tehdasalueelle, mutta keskityttiin Rajamäen Ryypin tehdasmuseoon. Kierreltiin museo sisältäpäin samalla kun kuulimme sen historiasta. Kävimme opastuksella tykkitorneilla, joka oli kivaa, otimme sieltä kuvia ja lisää somesisältöä.

Ryypin tehdasaluetta.

Loput ensimmäisen viikon päivistä tutustuimme kunnanvirastoon sekä keskiviikkona haastattelimme kunnanjohtaja Outi Mäkelää ja editoimme kuvaaviamme videoita siltä viikolta.

Uusia kokemuksia Nurmijärvellä

Seuraavan viikon maanantaina olimme kunnanvirastolla editoimassa videoita ja meillä oli viestinnän tiimipalaveri, jossa suunnittelimme viikon tapahtumia ja aikatauluja.

Pääsimme viikon aikana kokemaan aivan uusia kokemuksia, samalla kun jakelimme kesäesitteitä ympäri Nurmijärveä. Ensin vietiin kesäesitteitä Kirkonkylän museokahvilaan ja kirkkoon, saimme tämän viikon aikana tietää paikoista, joista emme aiemmin tienneet.

Museokahvila kirkon pihapiirissä.

Samana päivänä kävimme viemässä esitteitä strutsifarmille, jossa käytiin katsomassa erilaisia strutseja tosi läheltä, joka oli jännittävää. Päästiin kuvaamaan sisältöä strutseista, sen jälkeen kävimme tilan kaupan/kahvilan sisällä, jossa myydään erilaisia strutsituotteita. Saimme maistaa strutsijäätelöä, joka oli aivan uusi kokemus meille, koska emme olleet ikinä kokeilleet mitään tuon kaltaista.

Strutsifarmin jälkeen kävimme syömässä todella kotoisassa ruokapaikassa nimeltä Bistro & Pizza Mattilassa, jossa oli hyvä valikoima eri ruuista, sen jälkeen kiertelimme ravintolan rakennusta. Ruoan jälkeen kävimme katsomassa sonneja. Saimme ruokkia niitä, joka oli tosi hauskaa ja samalla pelottavaa, koska emme ikinä ennen ole nähneet sonneja.

Keskiviikkona, futisteemapäivän kunniaksi, pääsimme heti aamusta haastattelemaan rajamäkeläistä jalkapalloilijaa Oona Seveniusta. Pääsimme kysymään mielenkiintoisia kysymyksiä häneltä liittyen jalkapallouraansa. Oona pelaa tällä hetkellä jalkapalloa Italiassa ja Suomen maajoukkueessa.

Tämän jälkeen me suuntasimme Palojoen Hippilandelle, pääsimme mahtavalle kierrokselle tutustumaan erilaisiin eläimiin kuten alpakoihin, pupuihin, lampaisiin sekä kanoihin ja kukkoihin. Saimme myös haastatella yhtä Hippilanden yrittäjää Jenniä kysymyksillä liittyen maatilaan. Hippilandelta jäi mieleen erityisesti se, kun pääsimme katsomaan eläimiä lähemmäs niiden aitauksiin.

Hippilanden jälkeen seuraava kohteemme oli Aleksis Kiven koti. Pääsimme Aleksis Kiven syntymäkotiin tutkimaan paikkoja ja ottamaan somesisältöä. Haastattelimme Aleksis Kiven kodin yhtä opasta Jasminea, sekä pääsimme myös kysymään muutaman kysymyksen kahdelta muulta vierailijalta. Aleksis Kiven kodin vieressä oli myös kahvila, jossa myytin mm. matkamuistoja.

Torstaina 13.6 me tutustuimme Kirkonkylällä sijaitsevaan Nurmijärven pääkirjastoon. Pääsimme kiertämään ympäri kirjastoa ja kuvaamaan sisältöä sieltäkin. Siellä on todella monipuolinen valikoima erilaisia kirjoja monista eri genreistä.

Kirjastossa oli myös paljon musiikkiin liittyvää materiaalia, kuten DVD-levyjä. Sieltä löytyi myös lehtisali, jossa pystyy lukea erilaisia lehtiä. Kopiointialueella voi tehdä kopioita, ja eväsalueella voi syödä omia eväitä. Työskentelyyn on varattu hiljainen tila, ja nuorille on oma rauhallinen tila nimeltä ”Nurjasto”. Nurmijärven pääkirjastossa pääset myös halutessasi lainaamaan sekä palauttamaan kirjoja omatoimisesti.

Pääsimme myös kiertämään taidenäyttelyn Galleria Villessä, siellä oli monenlaisia upeita ja mielenkiintoisia taideteoksia.

Viimeisenä päivänä pääsimme kirjoittamaan kunnanjohtajan blogia sekä editoimaan viimeisiä sisältöjämme. Viimeinen päivä tuntui oudolta, sillä kaksi viikkoa oli vierähtänyt niin nopeasti ja töissä oli ollut niin kivaa. Kävimme viimeisen päivän kunniaksi jäätelöllä viestintätiimin kanssa, mikä oli täydellinen tapa lopettaa meidän jakso kesäsomettajina.

Aleksis Kiven koti Palojoella.

Ikimuistoinen kesätyöpaikka ja uusia kokemuksia

Kahden viikon työjakson jälkeen voimme todeta, että kesäsomettajana saa kokea monia erilaisia kokemuksia ja oppii paljon Nurmijärvestä ja sen historiasta sekä niistä kohteista, joista emme ennen tienneet. Kaikki henkilökunta ja viestintätiimi ovat olleet todella mukavia ja on tehneet meidän työajasta vielä kivemman. Kokemukset, jotka mahdollistivat kesäsomettajana kokeilemaan olivat mahtavia, sillä tämä työ on ollut hieno mahdollisuus päästä oppimaan työelämän eri osa-alueita.

Kiitos kaikille, ketkä seurasivat meidän työjaksoamme kesäsomettajina, ja toivottavasti voimme tavata Nurmijärven tapahtumissa tulevaisuudessa!