Ajankohtaista

Hyvinvointi, Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, Lapset, Liikunta, Nuoriso, Opetus ja koulutus, Terveys, Viestintä

Hyvää liikkeellä tukee koulujen hyvinvointityötä

3.12.2024

Hyvinvointi on määritelty Nurmijärvellä koulutuspalveluiden strategiseksi suunnaksi lukuvuosille 2024–2027. Tätä painopistettä tukee uusi, syksyllä aloitettu hyvinvoinnin ja liikkumisen kehittämiseen tähtäävä Hyvää liikkeellä -kokonaisuus.

Työn tavoitteena on vahvistaa koulujen hyvinvointia ja kehittää Nurmijärven kunnan perusopetusyksiköiden toimintakulttuuria kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäväksi. Tämä tarkoittaa muun muassa kouluyhteisön liikunnallisen aktiivisuuden kasvattamista, toiminnallisen oppimisen lisäämistä sekä mielen hyvinvoinnin, läsnäolotaitojen ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista. Lisäksi Hyvää liikkeellä lisää koulujen henkilöstön ymmärrystä oman hyvinvoinnin merkityksestä työssä jaksamiseen ja oppilaiden hyvinvointiin.

Hyvinvoinnin kehittämisen keskiössä on toimivien ja arjessa hyväksi havaittujen toimintamallien tekeminen näkyväksi ja jatkokehittäminen sekä näiden toimintamallien juurruttaminen pysyväksi osaksi koulujen arkea. Hyvää liikkeellä -tiimi tekee tiivistä yhteistyötä koulujen johtoryhmien, yhteisöllisen opiskeluhuollon sekä perusopetusyksiköiden kanssa tukien peruskoulujen hyvinvointityötä. Hyvää liikkeellä -työtä tekee kaksi alueellista hyvinvointipedagogia ja Move!-tsemppari yhdessä Hyvää liikkeellä -tiimin kanssa, joka koostuu koulutuspalveluiden sekä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden asiantuntijoista. Hyvää liikkeellä -kokonaisuuteen on saatu tukea Aluehallintovirasto AVI:lta, jonka myöntämä rahoitus on mahdollistanut hyvinvointipedagogien ja Move!-tsempparin palkkaamisen.

Alueellisten hyvinvointipedagogien ja Move!-tsempparin roolit koulujen hyvinvoinnin kehittämisessä

Hyvää liikkeellä -tiimiläiset Heini Kärkkäinen (vas), Maiju Sihvola (kesk) ja Maria Lausmaa (oik.) (Kuva:Mika Haikonen)

Alueelliset hyvinvointipedagogit Maiju Sihvola ja Heini Kärkkäinen tekevät tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa kartoittamalla koulujen tarpeita ja tavoitteita hyvinvointiin liittyen. Yhtenä tärkeimmistä painopisteistä on kehittää yhdessä koulujen kanssa toimintamalleja, jotka tukevat lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamista. Tämä työ keskittyy myös edistämään oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä koulujen arjessa. Oppilaiden hyvinvoinnin edistämisen lisäksi hyvinvointipedagogien työhön kuuluu myös johtoryhmien tukeminen henkilöstön jaksamisen ja voimavarojen vahvistamisessa.

Move!-tsemppari Maria Lausmaa puolestaan vastaa kuntatasoisesti Move!-mittauksen toteutustapojen kartoittamisesta ja kehittämisestä sekä tukee kouluja Move!-tulosten hyödyntämisessä. Lisäksi hän kehittää yhdessä koulujen kanssa fyysistä aktiivisuutta ja toiminnallisuutta tukevaa toimintaa. Lisäksi Move!-tsemppari on mukana kehittämässä moniammatillista palvelupolkua, joka tunnistaa yksilöllisiä tuen tarpeita ja tarjoaa tarvittavaa tukea yhteistyössä yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän ja hyvinvointialueen kanssa. Hyvinvointipedagogit ja MOVE! -tsemppari myös auttavat kouluja viestimään huoltajille, jotta koko yhteisö voi tukea lasten ja nuorten hyvinvointia. Jokaisella aikuisella voi olla lapsen ja nuoren elämässä merkittävä rooli hyvinvoinnin edistäjänä.

Innolla työhön tarttuen

Hyvää liikkeellä -tiimissä yhdistyy monen asiantuntijan osaaminen ja Hyvää liikkeellä on saanut kiinnostuneen vastaanoton kouluilta ja kunnasta. Tiimin jäsenet kokevat työnsä merkitykselliseksi ja nauttivat siitä, että he voivat edistää lasten ja nuorten hyvinvointia monen eri toimijan kanssa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

”Meitä kaikkia yhdistää vahva kiinnostus lasten ja nuorten hyvinvointiin, ja on etuoikeus tehdä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa,” sanoo Move!-tsemppari Maria Lausmaa.

”Tämä työ tuntuu merkitykselliseltä, ja tiedämme, että voimme tehdä aidosti hyvää,” alueellinen hyvinvointipedagogi Heini Kärkkäinen täydentää.

Takaisin listaukseen