Nurmijärven blogi

Kunnanjohtajalta

Kunnanjohtajalta

Visit Nurmijärvi

3.6.2022

Jos joskus oli aika, jolloin matkailu ja Nurmijärvi oli vaikea yhdistää samaan lauseeseen, niin eipähän ole enää. Nyt on alkanut Visit Nurmijärvi -aikakausi.

Muutaman vuoden sisään on edetty jätinaskelia siinä, miten alueella on herätty ajatukseen matkailun potentiaalista, havahduttu kehittämään matkailutuotteita, saatu onnistuneita kokemuksia sekä matkailijoiden, että palveluiden tuottajien puolelta ja innostuttu.

Nurmijärven kunta on hahmottanut oman roolinsa matkailun kehittämiseen koordinaation, verkostojen luomisen, alustan rakentamisen ja tunnettuuden kasvattamisen muodoissa. Vuoden alusta aloittanut matkailukoordinaattorimme Janne Raudaskoski on juossut hengästyttävällä vauhdilla palikoita kasaan ja kaivanut yritysten kanssa esille matkailun potentiaalia ja matkailutuotteita.

Janne on myös urakoinut kasaan tällä viikolla auenneet Visit Nurmijärvi-sivustot, jotka ovat portti nurmijärveläisen matkailun, tapahtumatuotannon, sekä vapaa-ajantapahtumien ja palveluiden maailmaan. Sitä kautta löytyy myös kunnan tapahtumakalenteri, jota kaikki alueen toimijat voivat vapaasti hyödyntää omien tapahtumiensa markkinointiin.

Matkailu- ja tapahtuma-alan avuksi on hankittu myös Doerz-Nurmijärvi elämyspalvelualusta, jonka kautta paikalliset toimijat voivat kaupitella tuotteitaan.

Seuraavat stepit kunnan puolelta määrittyvät työn alla olevan matkailun kehittämisohjelman kautta. Matkailuyrittäjien kanssa tapahtuva yhteistyö ja verkostoituminen on saatu hyvään vauhtiin. Viimeisin tilaisuus järjestettiin viikko sitten Vauhtifarmilla ja siellä olivat mukana myös Röykkä Invest ryhmän jäsenet kertomassa suunnitelmistaan Röykän sairaala-aluetta koskien. Kesän aikana toteutetaan kyselytutkimus ja lisää tilaisuuksia on luvassa syksyllä.

Mitä hyvää voi matkailun kehittäminen sitten tuoda Nurmijärvelle? Matkailu tuo tuloja sekä matkailuyrityksille että alueen muille toimijoille. Se hyödyttää paitsi ulkopaikkakuntalaisia, myös oman paikkakuntamme asukkaita ja tekee alueestamme viihtyisän sekä vetovoimaisen. Matkailualan yritykset parantavat kunnan palveluvalikoimaa, tuovat verotuloja ja lisäävät kunnan työpaikkaomavaraisuutta.

Valtakunnallinen Visit Finland näkee lähitulevaisuudessa vielä inflaatioon ja aasialaisten matkustamiseen liittyviä pilviä, mutta usko tulevaisuuteen on korkealla. Arvioiden mukaan kotimaan matkailu elpyy jo tänä vuonna vuoden 2019 tasolle ja kansainvälinen matkailu tulee perässä viimeistään vuonna 2025.

Ennen korona-aikaa Suomi oli matkailumaana nousussa, eivätkä vetovoimatekijät ole korona-aikana suinkaan kadonneet, vaan päinvastoin. Luonto, mustikkametsät, puhtaat järvet, hiljaisuus, idearikkaat tapahtumat, puhdas ja hyvä ruoka. Näitä elementtejä hyödyntäen meidän jokerikorttimme on lisäksi lyhyt matka ja keskeinen sijainti – sekä ulkomaan, että kotimaan matkailijoiden näkökulmasta.

Peli on nyt siis avattu. Visit Nurmijärvi, Doerz ja tapahtumakalenteri ovat kaikkien käytössä. Toivon, että lähenevät lomat ja lämpenevät säät innostavat tutkimaan Nurmijärven mahdollisuuksia ja tarttumaan niihin. Toivon myös, että lumipalloefekti – tai pitäisikö sanoa rantapalloefekti saa uusiakin toimijoita innostumaan ja ryhtymään Nurmijärvelle matkailutoimijoiksi.

Outi

Takaisin listaukseen

Kirjoittaja on Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä

Kunnanjohtaja Outi Mäkelä