Nurmijärven blogi

Kunnanjohtajalta

Kunnanjohtajalta

Koronanhoidossa tarvitaan nyt selkeitä linjauksia

27.2.2021

Koronakriisinhoito alkoi lähestulkoon vuosi sitten Suomessa päättäväisillä ja jämäköillä ohjeilla. Hallitus ja ministerit saivat kiitosta selkeydestä ja ripeydestä. Taistelimme yhdessä rintamassa tuntematonta vastaan. Tartuntatilanne oli paha. Testejä ei ollut, joten emme jälkikäteenkään tarkkaan tiedä, miten paha se silloin lopulta oli. Otimme lapset etäkouluun, suojelimme ikäihmisiä, ja taudin leviäminen saatiin aisoihin.

Toisen aallon alettua, päätöksentekovastuuta siirrettiin alueille. Paikallisten tulipalojen sammuttamiseen paras reaktiokyky ja nopeus löytyikin alueilta – kunnista ja aluehallintovirastoista.

Muuntoviruksen myötä toinen aalto on nyt noussut hyökykorkeuteen ja olemme nähneet jo kaikkien aikojen suurimman päiväkohtaisen tartuntojen määrän Suomessa. Hallituksen ja oikeuskanslerin toimesta on todettu, että poikkeusolokriteerit täyttyvät. Paikallisiin koronalukuihin voi tutustua täällä.

Tartuntatautilait on saatu vihdoin voimaan ja niiden mahdollistamia toimenpiteitä on alettu toimeenpanna yksi pykälä kerrallaan. Päätöksenteon vastuuta on haluttu edelleen pitää aluehallintovirastoilla ja kunnilla, vaikka on jo pidempään nähty, että kyse ei ole enää yksittäisten koulujen tai jäähallien sulkemisesta, eivätkä kokoontumisrajoitukset enää riitä.

On tultu tilanteeseen, jolloin tarvitaan selkeyttä, sulkuja, sekä yksiselitteiset päätökset, joita on helppo noudattaa.

Tätä kirjoittaessa on päivä, jolloin Etelä-Suomen AVI otti Uudellamaalla käyttöön tartuntatautilain pykälän 58g, jolla voidaan sulkea muun muassa yksityiset kuntosalit ja liikuntahallit. Päätös oli monin tavoin yllättävä. Ensinnäkään päätös ei sulkenut tiloja, vaan jätti mahdollisuuden pitää tiloja auki 10 henkilön rajoituksella. Toisekseen päätös ei koskenut loogisia alueita, vaan AVI noukki Uudeltamaalta päätöksen piiriin vain muutaman kunnan HUSin suositusten pohjalta.

Epidemiologinen tilanne on toki kaiken taustalla, mutta toistaiseksi on vielä epäselvää, millä kriteereillä HUS on suosituksen tehnyt. Erityisen hämmentävä suositeltujen kuntien valinta on Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymän (Keusote) näkökulmasta, joka voidaan kaikin tavoin luokitella yhtenäiseksi asuin-, asiointi- ja työssäkäyntialueeksi, jolla on suora kytkös pääkaupunkiseutuun. Keusoten kuudesta kunnasta 58g pykälä asetettiin voimaan vain kahdessa kunnassa; Tuusulassa ja Järvenpäässä. Koko Keusoten alueella ilmaantuvuusluku on noussut viimeisten kahden viikon aikana huimasti ja tämänhetkinen numero 149 ylittää kirkkaasti 58g pykälän kriteerin, joka on 25. THL:n kuntakohtaisten ilmaantuvuuslukujenkaan valossa logiikkaa ei löydy, sillä esimerkiksi Sipoon, jota 58g määräys koskee, ilmaantuvuusluku alittaa kirkkaasti HUS:in listalta karsiutuneiden Nurmijärven, Mäntsälän ja Pornaisten luvut.

Sosiaali- ja terveysministeriö on jo todennut, että AVI:n tulkinta on väärä. Jäämme jännittyneinä odottamaan, mitä tuleman pitää.

Toinen akuutti hämmennyksen aihe ovat rokotukset. Hämmennystä on aiheutunut ensinnäkin siitä, miksi Nurmijärvi on listattu joissain lehtiartikkeleissa rokotustilastojen häntäpäähän ja toisaalta siitä, miksi rokotuksissa on yhtäkkiä hypätty 60-69-vuotiaiden ryhmään. Harmistuneita viestejä ja kysymyksiä on tullut paljon.

Yhtä selvää syytä siihen, miksi rokotusprosentin osalta Nurmijärvi on ollut peränpitäjänä, ei ole. Yksi selittävä tekijä on se, että rokotukset aloitettiin sen mukaan, miten kuntien asukkaiden tiedot saatiin rokottajien käyttöön, ja Nurmijärven tietojen siirrossa jäätiin alussa hieman takamatkalle. Muita selittäviä tekijöitä ovat ikärakenne ja alueella asuvien ensimmäisiin rokotusryhmiin kuuluvien määrät. Päivä päivältä tilanne kuitenkin paranee, ja Keusote rokottaa asukkaitamme niin ripeästi kuin vain rokotteita meille saadaan.

Kysymys siitä, miksi kesken yli 80-vuotiaiden rokotusputken hypättiin 60-69-vuotiaiden rokotuksiin, on yksiselitteisempi. Syy on nimittäin erilaisissa rokotteissa. Keusoten alueelle on saatu tähän mennessä kolmea eri rokotetta.

Aluksi saatiin Biontech Phizerin rokotetta, joka sopii hyvin korkeimpien ikäryhmien rokottamiseen. Sillä rokotettiin viikkoon numero kuusi saakka. Viikolla seitsemän saatiin käyttöön lisäksi Modernan rokotetta ja Astra Zenecan rokotetta. Moderna rokotetta annetaan THL:n ohjeistuksen mukaisesti yli 70-vuotiaille ja Astra Zeneca soveltuu vain alle 70-vuotialle. Johtuu siis siitä, että yli 70-vuotiaille soveltuvia rokotuksia ei ole saatu riittävästi niin, että oltaisi voitu edetä ikäjärjestyksessä. Ja heti kun Astra Zenecaa on alettu saada, on alettu pistää niille ikäryhmille, joille se sopii.

Kuntakohtaisiin ja Keusoten alueen koronarokotusmääriin voi tutustua täällä. Rokotusaikatauluihin puolestaan täällä.

Vaikka koronaväsymys painaa meitä kaikkia, pitää meidän vielä jaksaa. Ja me jaksamme huomattavasti paremmin, kun ymmärrämme, miksi asiat ovat kuin ovat ja miksi on toimittava, kuten toimitaan. Siksi meiltä kaikilta vastuutahoilta; kunnilta, AVI:lta, Keusotelta, valtiolta ja muilta tulee edellyttää selkeää, avointa ja vuorovaikutteista viestintää ja päätöksentekoa – etenkin nyt tilanne on rajusti heikkenemässä.

Keusote ja kunnat tekevät maanantain aikana tarkastelua ja yhteensovitusta AVI:n suositusten ja muun muassa yli 12-vuotiaiden harrastusten rajoitusten osalta. Lisätietoa on luvassa siis silloin. Lukiot siirtyvät etäopetukseen Nurmijärvellä maanantaista 1.3. alkaen ja yläkoulut maanantaista 8.3. alkaen.

Kiitos, että jaksatte ja välitätte!

Takaisin listaukseen

Kirjoittaja on Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä

Kunnanjohtaja Outi Mäkelä