Kunnanjohtajalta
#ilmiöntekijät
Arvaatko, kuinka mahtavalta liikuntasuunnittelija Petrasta tuntuu, kun hän voi auttaa asiakkaitaan löytämään liikunnan kipinän? Oletko jo kuullut, miten Ansasta tuli lasten rakastama Männistön muori, joka kehittää päiväkotien ryhmäruokailusta ravintoloita? Et ehkä arvannutkaan, että luokanopettajamme Kaisa on voinut tulla töihin pyjama päällä, ja hän toivoo voivansa rohkaista lapsia olemaan omia itsejään?
Olet ehkä jo huomannut, että Nurmijärvi julkaisee viikoittain yhden kunnassa työskentelevän tarinan sosiaalisessa mediassa Instagramissa ja Facebookissa. #Ilmiöntekijät-kampanjassa kunnan eri ammattilaiset kertovat omin sanoin työtehtävistään, millaista työnteko Nurmijärvellä on, mikä sytyttää heihin kipinän ja millaisista asioista he itse nauttivat.
Suomessa ei taida sen tunnetumpaa ilmiötä olla kuin Nurmijärvi-ilmiö. Nimitys syntyi 90-luvulla alkaneesta väestön muuttoliikkeestä ja on vakiintunut osaksi suomen kielen terminologiaa. Sen pohjalta on aikanaan ideoitu Nurmijärvelle markkinointilause: Nurmijärvi on ilmiö, jolla on myös haluttu osoittaa sitä, että Nurmijärvi-ilmiö ei ole kuollut, vaan olemme edelleen houkutteleva asuinpaikka ja monella muullakin tavoin ilmiömäinen kunta.
2018 hyväksytyssä strategiassa valtuusto asetti Nurmijärven kunnalle tavoitteen, että Nurmijärvi on positiivinen ilmiö. Sen on tarkoitus ohjata toimintaamme niin, että teemme asioita hyvin, positiivisella otteella ja nostamme kunnassamme tehtävää työtä myös paremmin näkyväksi.
Näistä ajatuksista heräsi ajatus nostaa esiin myös tekijät ilmiön takana – eli #ilmiöntekijät. Nurmijärven kunta työllistää reilut 1800 eri alan asiantuntijaa ja moniottelijaa. Eri ammattinimikkeitä on yli 200. Kunta myös rekrytoi vuosittain satoja ihmisiä eri aloille ja haluamme myös tästä näkökulmasta tuoda esiin monipuolista tehtäväkenttäämme ja uramahdollisuuksia.
#Ilmiöntekijät-kampanja on tähän mennessä tavoittanut pelkästään Facebookin kautta lähes 150 000 silmäparia. Tarinat ovat keränneet noin 15 000 sitoutumista eli tykkäystä, ihastumista tai postauksen klikkausta. #Ilmiöntekijä-tarinoita on jaettu ystäville ja tutuille yhteensä 120 kertaa. Instagramissa #ilmiöntekijä-tarinoiden kohdalla on painettu sydänsymbolia noin 3000 kertaa. Kampanjan voimakkuudesta kertonee sekin, että #ilmiöntekijät ovat levinneet myös Twitterin ja LinkedInin puolelle ilman kunnan viestinnän panostusta.
#Ilmiöntekijät-kampanjan suosio ja kiinnostus tarinoita kohtaan on ollut niin suuri, että ensimmäisistä tarinoista on muodostettu myös taidenäyttely. Näyttely on ollut esillä toritapahtumissa ja kyläpäivillä. Tällä hetkellä näyttely on esillä kunnanviraston aulassa ja lokakuun alusta pääkirjastollamme.
Kunnassa tehdään tärkeää työtä joka päivä ja koko ajan. Kunta myös kehittää työkulttuuriaan jatkuvasti ja tavoitteemme on olla hyvän fiiliksen työpaikka. Olemme äärimmäisen ylpeitä ja kiitollisia monipuolisesta osaajajoukostamme ja heidän tekemästään työstä!
Outi
Kirjoittaja on Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä