Ajankohtaista

Lautakunnat, Päätöksenteko

Elinvoimalautakunnan 31.10.2024 kokouksen päätökset

1.11.2024

Nurmijärven elinvoimalautakunnan 31.10.2024 kokouksen päätökset tehtiin esityslistan mukaisina seuraavin poikkeuksin:

§63 Kehitys- ja keskusteluasiat

Lisäksi lautakunta keskusteli

– MATA -työryhmän työskentelystä

– seuraava lautakunnan kokous 28.11.2024 alkaa 17.30

– Metsäkylän osayleiskaavaluonnoksesta saaduista lausunnoista

§67 Ympäristötoimialan osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2024 (elinvoimaltk)

Käsittely

Esittelijä teki muutetun päätösesityksen seuraavasti (muutokset kursiivilla):

Elinvoimalautakunnan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.9.2024

Vuoden 2024 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan kunnan, kunnan liikelaitosten ja tytäryhteisöjen toiminnan ja talouden toteutumisesta raportoidaan valtuustolle osavuosikatsauksissa neljännesvuosittain. Talousarviovuoden viimeinen raportointi tapahtuu tilinpäätöksessä.

 

Osavuosikatsauksissa kunnan toimialat ja liikelaitokset raportoivat käyttötalouden ja investointien toteutumisesta. Osavuosikatsauksissa annetaan myös tilinpäätösennuste. Talousarvion muutosehdotukset perusteluineen esitellään pääsääntöisesti valtuustolle raportoitavien osavuosikatsausten yhteydessä.

 

Toisen osavuosikatsauksen (1.1.-30.6.2024) ja tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan kuntastrategiasta johdettujen sitovien vuositavoitteiden toteutuminen. Elinvoimalautakunta raportoi ohjeellisena hyväksytyn yleiskaavaohjelman toteutumisesta osavuosikatsauksessa (OVK II) ja toimintakertomuksessa.

 

Talousarviossa käyttötalous on valtuustoon nähden sitova pääsääntöisesti toimialoittain niin, että sitovuus on toimintatuottojen ja -kulujen erotus eli netto (toimintakate). Toimialatasoisesta sitovuudesta poikkeaa mm. omaisuuden tuotot- ja hallinta tulosalue, joka on valtuustoon nähden sitova toimintakatetasolla. Investointiosassa määrärahojen ja rahoitusosuuksien erotus (nettomääräraha) on sitova valtuustoon nähden pääsääntöisesti hankeryhmäkohtaisesti.

 

Vuoden 2024 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan merkittävimpien hankkeiden toteutumat raportoidaan myös hankkeen kokonaiskustannusten osalta: tavoite ja toteutuma/ennuste. Raportointi on osa ympäristötoimialan osavuosikatsausta. Hankekohtaiset kuvaukset ovat oheismateriaalina toimitetuissa hankekorteissa.

 

Tulosalue maankäyttö ja kaavoitus jakautuu asemakaavoitus- ja rakennuslautakuntaan sekä elinvoimalautakuntaan. Elinvoimalautakunnalle kuuluvat maankäyttö ja yleiskaavoitus, asemakaavoitus- ja rakennuslautakunnalle puolestaan asemakaavoitus sekä kiinteistö- ja mittaustoimi. Lisäksi elinvoimalautakunnalle kuuluu ympäristötoimialalta tulosalue omaisuuden tuotot ja hallinta.

 

Kolmas osavuosikatsaus (OVK III) annetaan kunnanhallitukselle ja valtuustolle ajalta 1.1.- 30.9.2024.

 

Maankäyttö ja kaavoitus

Maankäytön ja kaavoituksen tulosalueen toimintakatteen arvioidaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisesti.

 

Omaisuuden tuotot ja hallinta

Omaisuuden tuotot ja hallinta -tulosalueen osalta toimintakatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,1 milj. euroa talousarviota parempana. Vuokratulojen arvioidaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisesti. Luovutetun omaisuuden myyntivoittojen ennustetaan parantuvan edelleen ja kattavan puuttuvat maankäyttökorvaukset. Parantuneeseen arvioon vaikuttaa erityisesti päätös paloaseman myynnistä.

 

Kiinteän omaisuuden investointien (maa-alueiden hankinta ja myynti) arvioidaan tällä hetkellä toteutuvan noin 1,0 milj. euroa muutettua talousarviota alempana. Paloaseman myyntipäätös parantaa myyntien ennustetta. Maaomaisuuden ostoneuvottelut ovat edenneet ennakoitua paremmin ja kunnalla on mahdollisuus tehdä lisähankintoja vuoden 2024 aikana.

 

Koko ympäristötoimialan tilinpäätösennusteessa toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 0,6milj. euroa muutettua talousarviota paremmin.

 

Koko toimialan osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.9.2024 on liitteenä.

 

Määrärahamuutosesitykset

 

  1. Investoinnit

 

Kiinteän omaisuuden osalta esitetään 1 000 000 euron määrärahamuutos tarkentuneiden myynti- ja ostoennusteiden mukaisesti:

 

 

Esittelijä

Tekninen johtaja

 

Esitys

Elinvoimalautakunta hyväksyy liitteen mukaiset osavuosikatsaukset maankäytön ja yleiskaavoituksen sekä omaisuuden tuottojen ja hallinnan osalta ajalta 1.1.-30.9.2024.

 

Elinvoimalautakunta hyväksyy omalta osaltaan investointien muutosesitykset esittelytekstin (kohta 1) mukaisesti.

 

Elinvoimalautakunta oikeuttaa viranhaltijat suorittamaan vähäisiä laskennallisia korjauksia sekä tekstiosan tarkistuksia vastaamaan ympäristötoimialan kaikkien lautakuntien osavuosikatsauskäsittelyä.

 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösesityksen.

§69 Rakentamista koskeva suunnittelutarveratkaisu ja poikkeamispäätös Nummimäessä

Käsittely

Kimmo Pirkkala teki Sirpa Rantalan kannattamana seuraavan muutosesityksen:

 

Suunnittelutarveratkaisu

Elinvoimalautakunta katsoo esittelytekstissä esitetyin perustein, että haetulle rakentamiselle on olemassa maankäyttö- ja rakennuslain 137.1 §:n tarkoittamat edellytykset. Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Haettuun lupaan suostuminen ei vaaranna maanomistajien tasapuolista kohtelua vaatimuksen lupakäsittelyssä. Elinvoimalautakunta päättää tehdä myönteisen suunnittelutarveratkaisun.

 

Poikkeamispäätös

Elinvoimalautakunta katsoo esittelytekstissä esitetyin perustein, että hakemuksen tueksi on olemassa erityisiä syitä ja haettu rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Elinvoimalautakunta päättää tehdä myönteisen poikkeamispäätöksen rakennusjärjestyksen rakennuspaikan vähimmäispinta-alaa koskevasta määräyksestä.

 

Elinvoimalautakunta edellyttää, että kiinteistön tulee liittyä keskitettyyn vesihuoltoverkostoon sekä talousveden että jäteveden osalta.

 

Perustelut:

1)                         Rakennuspaikka sijaitsee muun rakentamisen yhteydessä täydentäen luontevasti olemassa olevaa rakennettua aluetta.

2)                         Alueella on valmiina tiestö ym. infra.

3)                         Jos haetulle paikalle ei saisi rakentaa jäisi se joutomaaksi vaille muuta käyttöä.

4)                         Naapureilla ei ole ollut huomautettavaa.

 

Eli sekä infran että yhdyskuntarakenteen osalta rakentaminen hakemuksen alueelle täydentää ja sopii hyvin alueelle. Nummimäen ympäristössä on tiiviisti rakennettu, mikä on hyvä asia ja rakennukset tulisivat sijoittumaan olemassa olevan yhdyskuntarakenteen yhteyteen.

 

Yleisenä periaatteena ja tahtotilana on ollut, että haja-asutusalueille rakentamista vapautetaan, kun sille ei ole selkeää käytännön estettä nähtävissä ja näin saadaan lisää elinvoimaa Nurmijärvelle ja erityisesti haja-asutusalueille, jossa tilanne sen suhteen ei ole hyvä. Myönteinen suunnittelutarveratkaisu on sen vuoksi oikeansuuntainen.

 

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, josta lautakunta ei voinut olla yksimielinen, puheenjohtaja määräsi pidettäväksi nimenhuutoäänestyksen siten, että

JAA = esittelijän pohjaesitys

EI = Pirkkalan muutosesitys

 

Äänestyksen tulos

4 JAA (Brandt, Rouhikoski, Santala, Vuorisalo)

7 EI (Flinck, Lompolo, Pirkkala, Rantala, Kosonen, Takalo-Eskola, Suomi)

 

Elinvoimalautakunta hyväksyi Pirkkalan muutosesityksen äänin 4 JAA – 7 EI.

 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi Pirkkalan muutosesityksen.

 

Esittelijä jätti päätökseen eriävän mielipiteen liitettäväksi pöytäkirjaan.

Juhani Vuorisalo yhtyi esittelijän eriävään mielipiteeseen.

Eero Santala jätti päätökseen eriävän mielipiteen.

§71 Hallin ja katoksen rakentamista koskeva suunnittelutarveratkaisu Klaukkalan Metsäkylässä

Käsittely

Jari Flinck teki seuraavan Sirpa Rantalan kannattamana muutosesityksen:

 

Elinvoimalautakunta katsoo esittelytekstissä esitetyin perustein, että haetulle rakentamiselle on olemassa maankäyttö- ja rakennuslain 137.1 §:n tarkoittamat edellytykset.

 

Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

 

Hakemukseen suostuminen ei vaaranna maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksia lupakäsittelyssä.

 

Elinvoimalautakunta päättää tehdä myönteisen suunnitteluratkaisupäätöksen.

 

Perustelut:

  1. yritystoimintojen sijoittuminen liikennemelualueelle, hyvien kulkuyhteyksien varteen on kannatettavaa. Suunniteltu rakennuspaikka soveltuu yritystoiminnalle. Naapureina sekä lähialueella on ennestäänkin yritystoimintaa.
  2. esitetty suunnitelma on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta.
  3. esitetty suunnitelma ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
  4. esitetyssä suunnitelmassa rakennuksien pinta-alat ovat maltillisia yritys- ja työpaikkakiinteistöiksi.

 

Luvan myöntämisen ehdot

  1. Kulku kiinteistölle ratkaistaan rasitetoimituksessa.
  2. Rakennusluvan lupa-asiakirjoihin tulee liittää vesien käsittely- ja johtamissuunnitelma niin sosiaalitilojen kuin päällystetyn piha-alueen hulevesien osalta. Rakennuspaikalla vesien laadun hallinta tulee ratkaista sosiaalitilojen osalta esimerkiksi umpisäiliöllä ja halli- ja piha-alueen vesien käsittelyssä mm. riittävän mitoituksen mukaisilla hiekan- ja öljynerotuskaivoilla. Suorien putkitusten tekemistä Kurtojaan ei sallita veden laadun eikä eroosion torjunnan näkökulmasta. Myös alueen mahdollinen tulviminen on otettava huomioon suunnitelmissa, ja ratkaistava, miten ennaltaehkäistään siitä aiheutuvat haitat.
  3. Toiminta ei saa aiheuttaa yli 55 dB melua ympäristölle.
  4. Rakennuksien materiaalina tulee käyttää vaakapelti- tai kiviainesta. Maantie 130:n puoleisilla julkisivuilla tulee käyttää vähintään 20 % tehoste-elementtejä. Ulkovarastointialueet tulee aidata, eikä varastoinnista saa aiheutua ympäristöä pilaavaa tai rumentavaa vaikutusta.

 

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, josta lautakunta ei voinut olla yksimielinen, puheenjohtaja määräsi pidettäväksi nimenhuutoäänestyksen siten, että

JAA = esittelijän pohjaesitys

EI = Flinckin muutosesitys

 

Äänestyksen tulos

3 JAA (Rouhikoski, Takalo-Eskola, Vuorisalo)

8 EI (Brandt, Flinck, Lompolo, Pirkkala, Rantala, Santala, Kosonen, Suomi)

 

Elinvoimalautakunta hyväksyi Flinckin muutosesityksen äänin 3 JAA – 8 EI.

 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi Flinckin muutosesityksen

 

Esittelijä jätti päätökseen eriävän mielipiteen liitettäväksi päätökseen.

Juhani Vuorisalo yhtyi esittelijän eriävään mielipiteeseen.

 

§72 Käyttötarkoituksen muutosta ja laajennusta koskeva suunnittelutarveratkaisu Valkjärvellä Haaran alueella

Käsittely

Teknisenä korjauksena päätösesitykseen tehtiin seuraava korjaus:

kohta ”- vanha (20 k-m²) lomarakennus muutetaan rakennustoimenpiteen yhteydessä lomarakennukseksi”

muutettiin kuulumaan

”- vanha (20 k-m²) lomarakennus muutetaan talousrakennukseksi”

 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi korjatun päätösesityksen.

 

§73 Rakentamista koskeva suunnittelutarveratkaisu ja poikkeamispäätös kahdelle rakennuspaikalle Klaukkalassa Kuonomäentien eteläpuolella

Käsittely

Sirpa Rantala teki Jari Flinckin kannattamana seuraavan muutosesityksen:

 

Elinvoimalautakunta katsoo esittelytekstissä esitetyin perustein, että haetulle rakentamiselle on olemassa maankäyttö- ja rakennuslain 137.1.§:n tarkoittamia edellytyksiä.

 

Hakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

 

Hakemukseen suostuminen ei vaaranna maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksia lupakäsittelyssä.

 

Elinvoimalautakunta päättää tehdä myönteisen suunnitteluratkaisupäätöksen koskien määräalaa 1 ja määräalaa 2.

Perustelut:

  1. Tila (n. 6 ha) on rakentamaton ja ko. rakennuspaikat ovat määräaloja ko. tilasta.

Hakemuksen kohteena olevat rakennuspaikat eivät ulotu Lepsämänjoen rantaan, joten voidaan katsoa, että kyseessä ei ole rantavyöhyke.

 

  1. Rajanaapureilla ei ole huomautettavaa hankkeeseen, myöskään Espoon kaupungilta pyydetyssä lausunnossa ei ilmene rajanaapurina huomautettavaa.

 

  1. Tila sijoittuu Klaukkalan osayleiskaava-alueelle, jossa ei ole haja-asutusalueella mitoitusta.

 

Luvan myöntämisen ehdot:

  1. Rakentaminen on sijoitukseltaan korkeusasemaltaan, kerrosluvultaan, muodoltaan, kattomuodoltaan, mittasuhteiltaan, materiaaleiltaan ja ulkonäöltään sopeuduttava merkittävään maisema-alueeseen.
  2. Sivuasunto saa olla enintään 100 k-m2.
  3. Sivuasuntoa ei saa laajentaa 100 k-m2 suuremmaksi.
  4. Sivuasunto tulee tehdä asemapiirroksen mukaisesti pääasunnon yhteyteen siten, että asunnoilla on yhteinen vesihuolto, jätevesien käsittelyjärjestelmä, tieliittymä, sisäänkäyntipiha ja piha-alue.
  5. Sivuasunnon ja pääasunnon tulee muodostaa kokonaisuus, jota ei saa maanmittaustoimituksella erottaa itsenäisiksi tiloiksi.
  6. Sivuasunto tulee suunnitella liikuntaesteettömäksi.
  7. Sivuasunto saa olla enintään 1-kerroksinen.
  8. Sivuasuntoon ei saa rakentaa kellarikerrosta.
  9. Sivuasunnon lattiapinnan ja katonharjan välinen korkeus saa olla enintään 5,5 m.

 

Poikkeamispäätös

Elinvoimalautakunta päättää tehdä kielteisen poikkeamispäätöksen esittelytekstissä esitetyin perustein rakennusjärjestyksen saunarakennuksen sijoittumista koskevasta määräyksestä määräalan 1 saunarakennukselle.

 

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, josta lautakunta ei voinut olla yksimielinen, puheenjohtaja määräsi pidettäväksi nimenhuutoäänestyksen siten, että

JAA = esittelijän pohjaesitys

EI = Rantalan muutosesitys

 

Äänestyksen tulos

1 JAA (Vuorisalo)

10 EI (Brandt, Flinck, Lompolo, Rouhikoski, Pirkkala, Rantala, Santala, Kosonen, Takalo-Eskola, Suomi)

 

Elinvoimalautakunta hyväksyi Rantalan muutosesityksen äänin 1 JAA – 10 EI.

 

Päätös

Elinvoimalautakunta hyväksyi Rantalan muutosesityksen.

 

Esittelijä jätti päätökseen eriävän mielipiteen liitettäväksi pöytäkirjaan.

Juhani Vuorisalo jätti päätökseen eriävän mielipiteen.

 

 

Tarkastettu pöytäkirja julkaistaan kunnan kotisivuilla 8.11.2024. Linkki esityslistaan.

Takaisin listaukseen